e-book bol.com op iPad?

Beste OMT'ers,

Zoals uit de titel al blijkt: denken jullie dat het mogelijk zal zijn om de digitale boeken die je op bol.com kunt aanschaffen, ook op de iPad te lezen?

Op de website van Apple is te lezen dat je boeken in het ePub formaat kunt importeren in iTunes en vervolgens op de iPad kunt zetten. Aangezien de digitale boeken van bol.com van het ePub formaat zijn, zou het volgens mij moeten kunnen. Of zou het toch niet mogelijk zijn door de DRM-beveiliging van de boeken?

Is er iemand die dit wat beter begrijpt en hierop wellicht het antwoord weet?

Alvast bedankt!

Zodra je je iPad in handen hebt, kun je het zelf uittesten met een van de gratis boeken:
http://www.bol.com/nl/m/boeken/digitaal-gratis/index.html

[url=http://www.bol.com/nl/cms/images/ebooks/nl/De%20Decamerone%20van%20Boccaccio%20-%20Giovanni%20Boccaccio.epub]Onbeveiligde ePub bestanden[/url] zijn overigens gewoon zipbestanden met HTML inhoud:

[code]unzip -l "De Decamerone van Boccaccio - Giovanni Boccaccio.epub"[/code]
[code]Archive: De Decamerone van Boccaccio - Giovanni Boccaccio.epub
Length Date Time Name
-------- ---- ---- ----
20 07-04-09 23:23 mimetype
271 07-04-09 23:23 META-INF/container.xml
15822 07-04-09 23:23 19591/0.html
164542 07-04-09 23:23 19591/1.html
266777 07-04-09 23:23 19591/2.html
213111 07-04-09 23:23 19591/3.html
190937 07-04-09 23:23 19591/4.html
172756 07-04-09 23:23 19591/5.html
215150 07-04-09 23:23 19591/6.html
191564 07-04-09 23:23 19591/7.html
275982 07-04-09 23:23 19591/8.html
15930 07-04-09 23:23 19591/9.html
41843 07-04-09 23:23 19591/10.html
40474 07-04-09 23:23 19591/images/cover.jpg
23671 07-04-09 23:23 19591/toc.ncx
2976 07-04-09 23:23 19591/content.opf
-------- -------
1831826 16 files[/code]

Ik denk wel dat dat kan ja. Daarbij baseer ik mij op dit artikel: http://www.macrumors.com/2010/03/12/apple-rolls-out-ibooks-feature-page/

edit: ik zie dat het ook gewoon in het artikel van OMT staat. http://www.onemorething.nl/?p=showarticle&art_id=5161

Pieterr en Paul26, beiden bedankt voor jullie reacties!

Ik weet nog niet of ik een iPad ga aanschaffen, maar op deze manier is het dus wel mogelijk om Nederlandse e-books op de iPad te lezen.

En dat is erg handig! :slight_smile:

Het is toch niet zo voor de hand liggend als voorgesteld. De boeken van bol.com zijn beveiligd met Adobe DRM en zullen dus alleen op de iPad geopend kunnen worden als Apple ondersteuning voor die vorm van DRM inbouwt. Gezien de geweldige relatie tussen Apple en Adobe (en het algemene beleid van Apple) zie ik dit niet gebeuren.

De Adobe DRM is wel te verwijderen (niet heel eenvoudig, maar het kan). Als je dat lukt, kan je de onbeveiligde ePub inderdaad ook op de iPad lezen. Onbeveiligde ePubs worden, zoals aangegeven op de Apple site, ondersteund.

Ow, daar zou je wel eens gelijk in kunnen krijgen!

Maar het verwijderen van Adobe DRM is illegaal, denk ik of niet?

In de VS is het wel illegaal, ja. Of dat hier ook geldt, weet ik eigenlijk niet zeker. Er is wel een Europese variant van de DMCA, maar ik weet niet of het verwijderen van DRM van digitale boeken daar ook onder valt.

Maar aan de andere kant; als je gewoon netjes een boek koopt en de DRM eruit sloopt om het boek te kunnen lezen, zie ik daar geen morele bezwaren in en is er natuurlijk ook geen haan die er naar kraait. Het boek vervolgens ‘uitlenen’ aan iemand zou het een ander verhaal maken.

[i:e5aac60a21]"Apple gebruikt het ePub-formaat voor de iBook Store op de iPad. Apple’s eigen boeken zullen in ePub-formaat met FairPlay DRM worden aangeboden, dus niet geschikt om op andere ereaders te lezen. Andersom zijn boeken die bedoeld zijn voor andere ereaders (meestal voorzien van Adobe’s DRM) ook niet in iBook te lezen, maar wel in de Kindle-, Barnes & Noble- en Stanza-apps die straks beschikbaar komen voor de iPad. [...] Apple zegt op de eigen website dat je de gratis ePub-titels via iTunes kunt importeren en daarna met de iBooks-applicatie op je iPad kunt synchroniseren."[/i:e5aac60a21] [size=9:e5aac60a21][url=http://www.ipadplanet.nl/1934/boeken-van-project-gutenberg-ook-op-de-ipad-te-lezen/]bron[/url][/size:e5aac60a21]

Wel vreemd dat je dus waarschijnlijk de boeken van bol.com dus niet in de app iBook kunt lezen, maar wel via apps van derden.

Wanneer hier (in NL) de eerste iPads binnen zijn, zal er vast meer duidelijk worden!

PDF-jes gedownload vanaf bol.com zijn met het programma calibre heel makkelijk om te zetten naar epub. http://calibre-ebook.com/

Als ik goed voorheb is ook reeds de software ebook store van Amazon beschikbaar op de iPad. Daar is de kans ook wel bestaand dat je Nederlandstalige e-books zal vinden denk ik.
Verder is het inderdaad belachelijk dat het alweer wachten wordt op Europeese content van Apple. Hoeveel jaar wachten we nu al op videocontent van Apple op iTunes? Volgens mij gaat hij zelfs nooit komen.

@dirksierd: bedankt voor de tip, het programma ziet er handig uit! Ik neem aan dat je hiermee elk willekeurig pdf-document om kunt zetten naar ePub? En, het kan aan mij liggen, maar ik zie nergens de mogelijkheid om pdf-bestanden van bol.com te downloaden?

@.NE: klopt, de app van Amazon is inderdaad al beschikbaar voor de iPad. Maar het is natuurlijk handiger/makkelijker wanneer alles in één app (iBooks) te vinden is :wink:

@wouter je kunt met calibre geen pdf's vanuit bol rechtstreeks downloaden. die download je gewoon op de bol.com site… dat zijn normale pdf-jes en die zijn gewoon om te zetten.

Helaas lukt het niet om een gekocht 'epub' boek van Bol op de iPad te openen.
Krijg hier de foutmelding: 'Foute boekstructuur. Dit boek kan niet worden geopend omdat de structuur niet is herkend of ongeldig is'.
Jammer, hoop dat hier wel snel een oplossing voor komt.

@dirksierd: ik wist niet dat je pdf-jes van bol.com kon downloaden.
@Muiter: meen je niet:confused: Jammer!

Overigens is het wel leuk dat iBooks met iPhone OS 4.0 meegeleverd wordt. Dan kunnen mensen zonder iPad, maar met een iPhone (waaronder ik) ook het één en ander uitproberen.

Ik ga toch eens contact opnemen met bol.com hierover. Tenslotte heb ik voor het boek betaald en is het een 'industrie-standaard' bestandsformaat... (waarschijnlijk zullen ze wel naar Apple verwijzen... ;-), maar niet geschoten is altijd mis)

Ja, goed idee! Zou je willen laten weten wat eruit komt?

Ik heb net een van die gratis boeken getest, " Jules Verne Het Geheimzinnige eiland",
En is probleemloos in iTunes te importeren en verschijnt netjes op de boekenplank van de iPad,
Je moet zelf artwork er bij maken, zoals bij een CD,tje

.

Ik kocht een eBook bij Bol... dat was dus een beveiligde PDF die ALLEEN in de eReader van Sony of Digital Editions van Adobe gelezen kan worden. Verplaatsen van van de PDF naar desktop levert een lege PDF op. Wat een tuig! Dat wil je toch niet? Ik heb al geprobeerd om de security eraf te slopen maar alle pogingen met welke software dan ook stranden.

Ik probeer het calibre bestand te downloaden op mijn ipad maar ik kan blijkbaar niets downloaden met de ipad??

Ben ik nou stom of moet alles via itunes worden gedownload en dan vervolgens via kabeltje naar ipad?

ik heb overigens bol al benaderd en het antwoord is, nee kan niet, geen boeken leverbaar voor IPAD