E-mail in Apple Mail niet te verplaatsen

Onlangs ben ik van mail-provider gewisseld. Niet voor het eerst probeer ik oude e-mailberichten in Apple Mail te verplaatsen door ze van account naar account te verslepen. Normaal geen probleem, maar daarbij loop ik nu tegen een hardnekkig probleem aan.

E-mails met een bijlage laten zich niet verplaatsen of kopiëren. Er ontstaat dan een leeg bericht op de nieuwe locatie, met alleen de afzender, de datum, en het onderwerp. Eerst dacht ik dat het aan het nieuwe account zou liggen. Inmiddels heb ik ontdekt dat een alternatief account hetzelfde resultaat geeft. Het resultaat is ook hetzelfde als ik een bericht naar een lokale postbus of naar de Finder sleep, of als ik het als bijlage in bij nieuwe e-mail voeg.

Ik heb eerder gemerkt dat gebruik van twee accounts met hetzelfde e-mailadres tot problemen in Apple Mail kan leiden. Ik heb Apple Mail daarom helemaal leeggemaakt en de oude postbussen vanuit een backup geïmporteerd. Dat lukt namelijk wel, mijn archief komt dan gewoon in goede staat terug in een map ‘Geïmporteerd’. Maar daarna is de gedraging precies hetzelfde. Ik heb het zelfs onder een nieuwe gebruiker geprobeerd, en dat maakt ook geen verschil.

Ik ben inmiddels een beetje ten einde raad, heb geen idee meer hoe ik die berichten gewoon ga kunnen verplaatsen. Iemand suggesties?

Is je oude mailbox een POP3 of een IMAP box?

Bedankt voor je reactie en sorry voor mijn late antwoord. De notificatie was in het spambakje gevallen.

Dat was een IMAP-account maar dat is uit de lucht. Zoals hierboven omschreven lukt het wel om een lokale import te doen. In feite zijn het nu gewoon lokale berichten onder ‘Op mijn Mac’.

Geen probleem. Mooi dat het opgelost is :+1:

Nee, was dat maar waar. Ik krijg ze niet gekopieerd zoals hierboven omschreven.

Misschien kun je tijdelijk het e-mailadres van de accounts uniek maken, totdat het kopiëren gelukt is en daarna het weer “goed” instellen? Of snap ik je probleem niet goed en werkt het ook niet goed als je niet meerdere accounts met hetzelfde e-mailadres in Mail hebt?

Dat is correct. Ik heb het zo goed mogelijk chronologisch willen opsommen.

Situatie is nu dat Mail helemaal opnieuw ingesteld is, er gewoon één werkend account in staat, en dat ik een lokale import van de oude postbussen kan doen. Maar zelfs dan willen de e-mails met bijlage niet verplaatsen, kopiëren of exporteren. Resultaat is dan een leef bericht.