Eclipse en Java 1.5

Ik heb de nieuwe java (1.5) eindelijk es geinstalleerd. ik heb (voor één keer) mooi de Apple instructies gevolgd zodanig dat de 1.5 ook mijn default versie is. Alleen staat het nog niet aangepast in Eclipse, ik weet uit een ver ver Windows verleden dat ik hiervoor een builder moest toevoegen/aanpassen, maar ik vind het niet zo snel terug onder het filesysteem van osx. In Windows kon ik naar de java directory gaan als ik dan de bin folder aanklikte dan deed hij alles automatisch.

Na wat zoeken (dank u spotlight) heb ik gevonden dat java in system/library/ enzoverder staat maar dan weet ik niet meer wat aan te klikken. Heb al es de compiler (javac) proberen te selecteren maar dan geeft hij een stom overzicht van de javac opties als ik wil runnen, dat moet het dus niet zijn

mischien zit het in een verborgen foldertje en moet je even een programmatje downloaden om die te kunnen zien

Als je Eclipse hebt opgestart...

Druk dan is op Command-, (Eclipse preferences).

Vervolgens categorie Java -> Compiler
Staat daar de Compiler compliance level op 5.0?
Zelfde kan je ook project specifiek doen als je dat wil.

Je builders kan je overigens bekijken via de Project specifieke Properties (ctrl-click) en dan item properties. In het properties lijstje staan ook Builders. De Java Builder kan je echter niet zomaar aanpassen.

Wil je op je file systeem je builder aanpassen dan kan dat door naar je project directory te surfen daar staat een file “.project” en die is niet zichtbaar he… Maar goed, daar kun je wel in kijken, maar je zult zien dat je aan de org.eclipse.jdt.core.javabuilder entry weinig aan kan passen.

Als je het mij vraagt, dan had je gewoon Eclipse al een keer gedraaid, toen Java 5 geinstalleerd. Daardoor is Eclipse lekker eigenwijs en heeft in zijn eigen preferences staan dat alles standaard tegen Java 1.4.2 gecompiled moet worden. Heb het zelf ook wel is gehad… “WTF, ik heb Java 5, maar waarom is Eclipse het daar niet mee eens???” Heeft even geduurd voordat ik het door had. :stuck_out_tongue:

Waar staan de aanwijzingen om volledig naar java 5 te switchen ook alweer? Wil het zelf ook onderhand is doen. Java 5 is stabiel volwassen genoeg daarvoor.

Punt is namelijk dat wanneer ik in de 5.0 versie van de preferences applicatie Java 5.0 bovenaan zet ik nog steeds versie 1.4.2 terug krijg als ik in een terminal window java -version tiep.

En als ik in Eclipse klik op: help - > About Eclipse Platform -> Configuration Details
En dan de regel met java.version bekijk, dan zie ik nog gewoon 1.4.2_07 staan.

Dus met de preferences tool zet ik Eclipse in ieder geval niet om naar Java.

In de readme_eclipse.html staat wel een of andere vermelding dat ik een -vm argument kan geven aan de java_swt executable. maar ja, dan moet je zelf weer meuk gaan scripten.

Wel, ik ben gisteren tot de exact zelfde vaststelling gekomen, ik heb 't ook nog niet gevonden voorlopig.

het enige wat ik kan bedenken is dat het iets met deze meuk te maken heeft: [quote:a34d0e5d12] imac:/System/Library/Frameworks/JavaVM.framework jeroenleenarts$ pwd /System/Library/Frameworks/JavaVM.framework imac:/System/Library/Frameworks/JavaVM.framework jeroenleenarts$ ls -l total 56 lrwxr-xr-x 1 root wheel 27 May 15 13:07 Classes -> Versions/CurrentJDK/Classes lrwxr-xr-x 1 root wheel 28 May 15 13:07 Commands -> Versions/CurrentJDK/Commands lrwxr-xr-x 1 root wheel 24 May 15 16:32 Headers -> Versions/Current/Headers lrwxr-xr-x 1 root wheel 24 May 15 13:07 Home -> Versions/CurrentJDK/Home lrwxr-xr-x 1 root wheel 23 May 15 13:07 JavaVM -> Versions/Current/JavaVM lrwxr-xr-x 1 root wheel 29 May 15 13:07 Libraries -> Versions/CurrentJDK/Libraries lrwxr-xr-x 1 root wheel 26 May 15 13:07 Resources -> Versions/Current/Resources drwxr-xr-x 11 root wheel 374 May 15 17:21 Versions imac:/System/Library/Frameworks/JavaVM.framework jeroenleenarts$ cd Versions imac:/System/Library/Frameworks/JavaVM.framework/Versions jeroenleenarts$ ls -l total 40 lrwxr-xr-x 1 root wheel 5 May 15 13:07 1.3 -> 1.3.1 drwxr-xr-x 8 root wheel 272 May 15 13:07 1.3.1 lrwxr-xr-x 1 root wheel 5 May 15 13:07 1.4 -> 1.4.2 drwxr-xr-x 8 root wheel 272 May 15 13:07 1.4.2 lrwxr-xr-x 1 root wheel 5 May 15 17:21 1.5 -> 1.5.0 drwxr-xr-x 8 root wheel 272 May 15 17:21 1.5.0 drwxr-xr-x 6 root wheel 204 May 17 18:39 A lrwxr-xr-x 1 root wheel 1 May 15 13:07 Current -> A lrwxr-xr-x 1 root wheel 5 May 15 13:07 CurrentJDK -> 1.4.2 imac:/System/Library/Frameworks/JavaVM.framework/Versions jeroenleenarts$ [/quote:a34d0e5d12]

Volgens mij ben je er als je die CurrentJDK ln’t naar 1.5.0… Ga ik is even proberen. :stuck_out_tongue: Ik laat weten wat het doet.

http://saloon.javaranch.com/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=73&t=000189

Ok, het werkt... Gewoon exact doen wat er in die javaranch url staat. :P

Vet, ik zie nu voor het eerst dat de java 5 op OSX ook al gewoon release 2 is. Ik merk iig een verschil (net iets rapper allemaal), als ik problemen tegenkom, dan rapporteer ik ze gelijk in deze thread.

Misschien iets eenvoudiger, nadata je java 1.5 hebt geinstalleerd , gewoon de laatste milestone downloaden (Stable Build: 3.1RC2) en dan werkt het direct ;)