edit

edit

Ik denk dat grafische vormgevers het meest met photoshop en dergelijke moeten werken, dus ik zou zeggen grafische vormgeving. Als je een beetje geluk hebt is dat nog een redelijk standvastig beroep ('t is te zeggen je kan ook gewoon in een bedrijf gaan zitten een geen freelancer zijn) Dreamweaver is dan meer de technische kant van het webdesign en dat zal je meer zien in de informatica richtingen.

Echte webdesign richtingen zijn de hogeschool richtingen zoals Toegepaste informatica. Ik studeer Licentiaat Informatica aan de unief in Gent. Daar zie je niet erg veel webdesign toepassingen, maar meer geavanceerdere dingen. Dit jaar (1ste lic) hebben we voor de eerste keer echt een vak waar we eens een website moeten maken (en dan was het nog in asp :? ), dat wil echter niet zeggen dat je later die kant dan niet uit kan.

Maar als ik mij niet vergis moet je nu pas kiezen welke richting je in het middelbaar verder gaat doen. In dat geval kan ik je een tip geven: doe iets met veel wiskunde, kan enkel van pas komen later, vooral als je zou beslissen licentiaat informatica te studeren.

Wat de 3d en videobewerking betreft: dat is dan weer volledig licentiaat informatica materiaal. En uiteraard verdien je meer met een universitair diploma dan met een hogeschool diploma.

Hallo!

Ik heb zelf het Grafisch Lyceum gedaan, richting grafisch vormgeven. Dan werk je dus voornamenlijk met Illustrator, Photoshop en Xpress. Je leert ook de basis van webdesign, maar zonder Flash helaas, das weer een andere richting, nl. multimedia. Ook krijg je fotografie en leer je alles over verschillende drukvormen en inbinden. Heel veelzijdig dus! Ik heb de opleiding met erg veel plezier gedaan.
Daarna heb ik Marketing en Management gestudeerd, en mn Nima A en B gehaald. Dit om mn kansen in de arbeidsmarkt te vergroten. Ik dacht, als er geen werk is op een reclamebureau kan ik altijd nog de marketingkant gaan doen!