edit

edit

Ik denk dat grafische vormgevers het meest met photoshop en dergelijke moeten werken, dus ik zou zeggen grafische vormgeving. Als je een beetje geluk hebt is dat nog een redelijk standvastig beroep ('t is te zeggen je kan ook gewoon in een bedrijf gaan zitten een geen freelancer zijn) Dreamweaver is dan meer de technische kant van het webdesign en dat zal je meer zien in de informatica richtingen.

Echte webdesign richtingen zijn de hogeschool richtingen zoals Toegepaste informatica. Ik studeer Licentiaat Informatica aan de unief in Gent. Daar zie je niet erg veel webdesign toepassingen, maar meer geavanceerdere dingen. Dit jaar (1ste lic) hebben we voor de eerste keer echt een vak waar we eens een website moeten maken (en dan was het nog in asp :? ), dat wil echter niet zeggen dat je later die kant dan niet uit kan.

Maar als ik mij niet vergis moet je nu pas kiezen welke richting je in het middelbaar verder gaat doen. In dat geval kan ik je een tip geven: doe iets met veel wiskunde, kan enkel van pas komen later, vooral als je zou beslissen licentiaat informatica te studeren.

Wat de 3d en videobewerking betreft: dat is dan weer volledig licentiaat informatica materiaal. En uiteraard verdien je meer met een universitair diploma dan met een hogeschool diploma.

Hallo!

Ik heb zelf het Grafisch Lyceum gedaan, richting grafisch vormgeven. Dan werk je dus voornamenlijk met Illustrator, Photoshop en Xpress. Je leert ook de basis van webdesign, maar zonder Flash helaas, das weer een andere richting, nl. multimedia. Ook krijg je fotografie en leer je alles over verschillende drukvormen en inbinden. Heel veelzijdig dus! Ik heb de opleiding met erg veel plezier gedaan.
Daarna heb ik Marketing en Management gestudeerd, en mn Nima A en B gehaald. Dit om mn kansen in de arbeidsmarkt te vergroten. Ik dacht, als er geen werk is op een reclamebureau kan ik altijd nog de marketingkant gaan doen!
Je hoeft echt niet bang te zijn dat je geen werk vindt in het ontwerpen, dat gaat altijd door.

Dus doe gewoon wat je leuk vindt, en als je goed genoeg bent en de markt laat het toe kan je altijd nog voor jezelf beginnen!
Succes! :smiley:

op de site van de vlaamse gemeenschap staan alle scholen van vlaanderen, en alle studierichtingen en je kan daar ook een hard copy cataloog aanvragen op papier bladert die toch iets handiger dan de site maar daar heb je alles mooi bij elkaar (overzicht van alle richtingen en de scholen waar die word aangeboden, en overzicht van alle scholen met alle aangeboden richtingen)

zoek daar eens tussen en zoek dan op de site van die school welke vakken ze geven in die studierichtingen, en daar kan je al veel uit afleiden

In het bedrijf waar ik werk, een drukkerij, werken in de pre-press 4 mensen op de Mac. Zij werken met de volgende programma's: Photoshop, Illustrator, Quark en Indesign. Hun taak: pub's, folders en boeken opmaken, foto's corrigeren enz. Voor mensen die deze programma's goed beheersen (en een creatieve geest hebben) zal er altijd werk zijn! Er zijn een heleboel hoge scholen die een opleiding als grafisch vormgever aanbieden.

De HBO opleiding IDM = Informatie Dienstverlening en Management maakt gebruik van de door jou gewenste elementen naast nog vele andere technieken.

De prognoses van banen voor gediplomeerden IDM zijn op dit moment en voor de komende 4 jaar buitengewoon goed, zelfs beter dan voor technici met een beta opleiding. Zie onderstaande hyperlink: http://www.informatieprofessional.nl/nieuws/index.php?op=details&id=1552

Wil je grafisch vormgever worden ga dan naar een Grafisch Lyceum.

Wil je een ontwerper worden ga dan naar een kunstacademie.

Beide scholen werken met Apple en PC dus maake je daarover maar geen zorgen. Vraag jezelf meer af wat je zo leuk vind aan het werken met Photoshop/Dreamweaver/Illustrator etc…gaat het om het bezig zijn met de applicaties zelf of gaat het je om de creaties die ermee maakt? Grafisch Lyceum is naar mijn idee meer praktisch en techniek gericht (het leren omgaan met grafische applicaties). Kunstacademies zijn conceptueler en verwachten juist een goed en creatief idee.

Mijn broertje doet op het moment een eenjarige vooropleiding in Den-Bosch... daar werken ze in dat ene jaar vooral aan een portofolio etc. zodat ze meer kans hebben om aangenomen te worden op de design academy in eindhoven. Hij werkt constant met de computer (o.a. Adobe Illustrater & Paint Shop Pro (kwestie van voorkeur/wat je gewend bent tegenover photoshop) - hij vind het een hele leuke studie. Het is een soort mix tussen designen / industrieel ontwerpen & kunst (als ik het goed heb geobserveerd) en dan heel modern.. niet dat oudbollige kunst met vage hippies en zweverige denkbeelden.. maar 2-the-point maken van originele dingen. - Als je geintereseerd bent vraag ik mn broertje wel om wat info.

Ik zit nu zelf in een grafische richting namenlijk Grafische en digitale media en volg dit op Artevelde Hogeschool te Mariakerke (Gent). En daarvoorheb ik 2 jaar Multimediatechnieken op het VISO gedaan. (5de en 6de middelbaar)

Site’s
www.arteveldehs.be
www.viso.be

Jolla, zou je dit willen doen? Ben wel geinteresseerd in die vooropleiding namelijk!

Zelf zit ik in St Lucas in Gent, in de beeldende vormgeving, wij leren vooral de grote lijnen van photoshop, quark, indesign, illustrator,... waar je daar aan de hand van de bassisen verder experimenteert en leert om je atelierwerk te maken gedurende het jaar. verder heb je dan lessen waarnemingstekenen, modeltekenen, illustratie (modelschets en situatieschets), experimenteel atelier en een paar oersimpele theorievakken zoals communicatietraining, kunstgeschiedenis, beeldanalyse,... en een paar keuzevakken.

in het 2de jaar kies je verder naast grafische & reclame, multimedia, typografie, illustratie experimenteel, fotografie,…

en als job kun je dan later in een reclamebureau werken, of zelf je bedrijf opstarten enzo. groot verschil tussen de grafische vormgeving en de beeldende vormgeving bij ons op school is dat de beeldende vormgeving grotendeels professioneel is toegepast en de grafische vooral bedoeld is als je later “kunstenaar” (dopgeld dus) wil worden. Alhoewel het niet wilt zeggen dat je bij ons niet inoverend en creatief moet zijn om te slagen. en vooraleer je je wilt inschrijven is er zo een dwaas ingangsexamen dat je gerust mag onderschatten :slight_smile:

ahja… http://kunst.sintlucas.wenk.be is de makkelijk te onthouden website van mijn school.

Als ik in jouw schoenen stond zou ik ook eens aan databases denken die multiplatform zijn; zoals Servoy. zie ook www.servoy.com

Ik heb het Grafisch Lyceum gedaan, drie jaar in de grafische sector gewerkt en was het daarna helemaal spuugzat. Bovendien geloof ik niet dat er brood in zit... althans, niet genoeg voor iedereen. Er zijn zoveel mensen die tegenwoordig aardig kunnen omgaan met Photoshop en Illustrator: daar is echt niet voor iedereen werk in.

Momenteel zit ik in mijn eerste jaar studie “Optiek”. Iets heel anders… wellicht iets voor jou? :slight_smile:

Succes met je keuze!

[quote:6a375b7983]Ik heb het Grafisch Lyceum gedaan, drie jaar in de grafische sector gewerkt en was het daarna helemaal spuugzat. Bovendien geloof ik niet dat er brood in zit... althans, niet genoeg voor iedereen. Er zijn zoveel mensen die tegenwoordig aardig kunnen omgaan met Photoshop en Illustrator: daar is echt niet voor iedereen werk in.[/quote:6a375b7983]

Tsja, ik kan me hier helemaal in vinden. Als je het leuk vindt om te photoshoppen zou ik dat lekker als hobby houden. Ik werk nu 25 jaar in het grafische vak en sinds vijf jaar achter de Apple na een grondige omscholing. Ik ben het inmiddels dus ook spuugzat en heb een paar maanden geleden van narigheid mijn baan als dtp-er/vormgever opgezegd. Onder andere de ergernis over het aangeleverde materiaal waar van alles aan mankeert kwam me mijn neusgaten uit. Ook kreeg ik de indruk een soort automaat te zijn, je gooit er een euro in en er komt een ontwerp uitrollen. Daarbij moet je constant blijven leren om je staande houden in een buitengewoon gecompliceerd vak maar je krijgt minder betaald dan een vuilnisman. Ik doe nu wel wat opdrachten als freelancer om aan geld te komen maar loop niet erg hard meer.

Misschien ga ik op zoek naar een baan als ordervoorbereider, ik zit nogal gevangen in het grafische vak helaas…

Ik kan met één simpele blik op de inhoud v/e cdrom of quarkxpress, indesign opmaak zeggen of iemand academie heeft gedaan of werkelijk een technisch goede dtp-ontwerpopleiding heeft gevolgd.

Iemand die een academische richting heeft gevolgd alla st. luca ed. (vergeef mij) hebben voor 90% de ballen verstand van hun software en hun ontwerpen zijn weliswaar soms fantastisch maar technisch is het één grote klodderboel!

dus mijn advies, creativiteit leer je niet, je kan het simpelweg beter leren gebruiken, techniek moet je leren en beheersen ! kies dus voor een redelijk technisch sterke opleiding waar de nadruk meer ligt op de knowhow van de software dan een opleiding waar aandacht gaat naar waarnemingstekenen en schetsen,…

Sorry voor de kunstenaars maar dit is nu eenmaal mijn ondervinding!

Djafke, rommelen in DreamWeaver en Photoshop is leuk, maar je zal meer in je mars moeten hebben dan alleen het goed beheersen van de programma's wil je in de ontwerpsector aan de gang gaan. DTP-ers moeten tegenwoordig ook oog hebben voor vormgeving. Het zijn niet langer mensen die alleen maar schetsen van vormgevers in elkaar zetten.

Zelf heb ik op het VMBO schilderen/reclametekenen en grafische technieken gedaan. Daarna het Grafisch Lyceum en daarna de Kunstakademie, richtig visuele communicatie - illustratieve vormgeving.
Ik wist al vroeg wat ik wilde doen en heb mij daar ook op gefocusd.

Even in het verlengde van servir frais:

Grafisch Lyceum: uitstekende scholing op technisch gebied (grafische technieken, druktechnieken, fotografie en DTP) maar belabberde scholing op beeldend gebied (grafisch vormgeven, conceptdenken). Toen ik van het grafisch lyceum kwam dacht ik dat ik kon vormgeven. Nou daar ben ik mooi op teruggekomen toen ik op de akademie zat.

Kunstakademie: uitstekende scholing op beeldend en conceptueel gebied. Matige scholing op technisch gebied.
Probleem op de kunstakademie is het volgende: Je hebt maximaal vier jaar op iemand op te leiden van broekie die van de HAVO komt met wat talent tot iemand die in staat is probleemoplossend te denken en kan komen met een creatieve en professionele oplossing.
Bij de kunstakademie staat het ‘beeldend’ aspect voorop. Dat is waar het accent ligt. De student krijgt zijdelings te maken met de techniek. Echter, de insteek hier is dat techniek een middel is om een concept uit te werken, Het vertrekpunt zal dus altijd het concept zijn en nooit de techniek.

In de grafische sector loop je dan tegen het probleem aan dat bestanden niet goed aangeleverd worden. En op die manier kan het ontwerp niet gedrukt worden. Nu zie ik dat akademies ontzettend veel investeren in goede DTP-werkplaatsen en aan scholing op dat gebied. Toch denk ik nu dat het veel en veel belangrijker is om een student te [b:f93748bfd2]interesseren[/b:f93748bfd2] voor de techniek zodat deze zelf op [b:f93748bfd2]onderzoek[/b:f93748bfd2] gaat.
Ik denk ook niet dat het goed is om studenten op een akademie perfect te laten DTP-en. Dat kost veel teveel tijd.

edit

Industrieel ontwerpen is het ontwerpen van allerlei (3D) gebruiksvoorwerpen. Bijvoorbeeld meubels, sieraden... noem maar op. Je houdt je bezig met zaken als functionaliteit en het uiterlijk van het voorwerp. Echter, dit is niet een vakgebied waar je veel achter de computer zal zitten. Je gebruikt de computer wel om visualisaties en bouwtekeningen te maken van het ontwerp. De meeste tijd zit 'm toch in het ontwikkelen van het product, en daar speelt de computer niet zo'n grote rol in.

edit

3D modelling is niet echt 'grafisch' hoewel het er soms bij zit. Waar werken mensen die veel in Maya werken etc.? In animatiestudios o.a. Sommige illustratoren werken ook in 3D programma's.

Wat voor een opleiding doe je nu en welke keuzerichtingen biedt men aan op jouw school?