eem muis of graphire3

Ik werk nog steeds met die onhandige apple muis met 1 button je weet wel die geinge doorzichtige. Nu ben ik al een beetje aan het kijken voor een goede muis, maar ook een tekentablet lijkt me wel wat. Kan iemand me vertellen wat een goede muis is, ikzelf dacht aan de logitech click+ of is zo'n mx muis van logitech wat. Wie heeft ervaring met zo'n mx muis. En als ik voor een tekentablet zou gaan dan zou het een graphire3 classic worden. Ik kan ook gelijk wel een intuos 2 kopen, maar straks bevalt het niet zo en dan zit ik met een dure intuos in mijn maag. Werkt zo'n pen hetzelfde als een muis. Als je nu een draadloze muis neemt een sluit die aan op mijn powerbook is dan de batterij van mij pb ook sneller leeg dan een normale muis met draad. Ik dacht hetzelf van niet omdat je bij allebei gebruik maakt van de usb poort. En gaan die batterijen van die draadloze muisen een beetje lang mee.

Vreemd genoeg zijn (sorrie) microsoft muizen echt goed op een apple... Gewoon een standaard usb optische muis met twee knoppen en een scrollwheel. Kost heus niet duur.

Pas echter op met bluetooth muizen van een ander merk dan apple. Deze kunnen interfereren met airport (extreme) en dan werkt of je draadloos internet niet meer zo goed of je muisaanwijzer vliegt als een bezetene over je scherm.

Een tablet moet je echt liggen en vergt een beetje training. Ik ken wel mensen die niet anders meer willen. Daar zit trouwens ook een heel fijne muis bij. Nadeel. Je neemt hem veel lastiger mee dan een losse muis. Dus als je een Power- of iBook hebt en niet veel tekenprogramma’s gebruikt zou ik een gewone muis adviseren.

Stom van me vergeet ik te vertellen waar ik veel mee werk. Hij moet wel 3 buttons hebben in verband met het progamma shake. Dat progamma kan ik nu niet echt goed gebruiken. En ik werk veel met illustrator, freehand flash photoshop

hey

Ik heb op me werk voor iedereen een mx310 laten komen (5 knops), niemand weel meer een andere. (sorry Apple)
Thuis heb ik een mx500, ook die is geweldig, ze zijn nauwkeuriger en vullen je hand beter.

greetzz

met illustrator/photoshop kan ik een wacom echt aanraden! naar een tijdje wil je in Photoshop en Illustrator niks anders meer.

[quote:c1d8ed002a="Gans"]Een tablet moet je echt liggen en vergt een beetje training. Ik ken wel mensen die niet anders meer willen. [/quote:c1d8ed002a]

precies, ik ben er zoeen, mijn muis zit werkloos aan een tweede USB poort en ik doe alles met een graphire (1e serie) A6 tablet. Alles werkt perfect, klikken en dubbelklikken aan je eigen voorkeuren in te stellen en met keyboard is de control-klik ook zo gemaakt. De control klick kan ook op een schakelaartje op de pen maar vind ik niet heel handig. Linkerhand op het keyboard is veel sneller. Ik gebruik de A6 op een 1600x1200 pixel beeldscherm en vind dat dat heel nauwkeurig werkt zonder de grote armbewegingen die je op een A4 of A3 moet maken, daar krijg je pas RSI van.

Ook vind ik de graphire zo goed dat ik geen enkele behoefte heb aan een intuous, zelfs niet met het nauwkeurige profi photoshop werk wat ik doe.

als je veel nauwkeurige manipulatie nodig hebt van punten, maskers etc, is een pennetje makkelijker te bedienen dan een muis. Het schakelaartje op de pen heeft 2 instelbare kliks met zo'n 15 mogelijke functies

Dus als ik het goed begrijp dan dubbelklik je op jet toetsenbord met een pen

[quote:2f85d01656="tasso"]Dus als ik het goed begrijp dan dubbelklik je op jet toetsenbord met een pen[/quote:2f85d01656]

euh, nee.

dubbelklik door snel (instelbaar) 2 x te klikken op het tablet

right klik: op de schakelaar op de pen of tablet klik samen met control

middle klik; op de schakelaar van de pen en misschien afh van applicatie met klik op tablet samen met toets op toetsenbord

De schakelaar op de pen heeft 2 mogelijke instelbare standen.

ps bij www.denieuwemacwinkel.nl hebben ze sinds kort een nog kleiner tablet, A7 geloof ik of iets in die buurt

[quote:235c03a53a="tasso"]Dus als ik het goed begrijp dan dubbelklik je op jet toetsenbord met een pen[/quote:235c03a53a]

lol, neen awi weet net zo als ik dat je sjopt en illustrate met een wacom… ik zelf heb een a4 maar is te doen op een kleinere… ik heb grote handen en lange armen… 8)
Leuk dat er wel iets van M$ wel zo succes heeft op een mac… ik ken persoonlijk die apple muis… :frowning: mwa sommige vinden het ranzig om een 3rd party muis eraan te hangen, maar zo te horen zijn die gewoon lekkerder in de hand. :lol:

Heb nu nog Logitech Mouseman Dual Optical, raad graaaaaaaaag de MX-en aan. Ga wel binnenkort over op 'n Graphire, merk dat RSI heel snel om het hoekje zit als je veel muist.

Ter info: ik gebruik de laatste tijd de Pen Partner van Wacom. Ik heb hem aan mijn PB12 hangen. Staat leuk samen, wat formaat en alu-kleur betreft. Maar voor het preciezere werk (tekenen in mijn geval) is het werkvlak net te klein....