Een 12" PB of een 15"TiBook ?? ik wee niet???

Hee beste mensen,

Terwijl ik dit schrijf werk ik helaas nog op een PII 450mhz met Windhoos erop, k wordt GEK!! :x Maar heb gelukkig op me werk een G4 500Mhz en een nieuwe Imac, maar wil ook iets voor onderweg en me eigen thuis.

Dus nu had ik de vraag:

Ik ben grafisch vormgever / fotograaf en veel op pad.

Ik dacht zelf om de 12" Powerbook te kopen, maar nu zei een collega dat ik ff moest wachten tot de alu 15"pwrbook uit is, dan wordt de tiBook goedkoper en daar zou ik veel meer aan hebben.

Wat is nu wijsheid?

Iemand zei laatst dat een computer de minst duurzame investering is, dus wachten is altijd beter. Het ligt er maar net aan hoeveel geld je te besteden hebt. Als je veel onderweg bent lijkt de iBook me een wijze keus, want hij schijnt tegen een stootje te kunnen. Neem eens een kijkje op [url]http://www.x-alt.nl[/url] Ze hebben veel aanbiedingen want de oude modellen moeten weg.

Ik zit op mijn salaris te wachten en dan koop ik er ook een… :smiley:

Ikheb toch liever een G4 proc. Dit omdat ik ook met scanbestanden zit die over de 100MB innemen, en dan draait de G4 toch iets lekkerder dan de G3. Vooral als je laat interpoleren of dergelijke... Maar ik zal zeker kijken op x-alt.

tnx voor de tip.

Ik ben zelf fotograaf en veel op pad. Ik heb sinds twee weken de PB 12" en ben helemaal verliefd, wat een geweldig apparaat! Ik heb hiervoor een aantal jaar op een G4 desktop gewerkt, maar ik weet zeker dat ik vanaf nu altijd mobiel wil blijven met mijn computer. Wat betreft de prijs, je kan natuurijk wel blijven wachten, want het zal altijd goedkoper blijven worden, maar dan kom je nooit aan een echte computer.

Mborsten,

Bedankt voor je antwoord, het heeft me weer erop gepind gewoon een 12"PB te kopen en niet meer te lang blijven wachten…
Werk jij veel digitaal? En zo ja draait dat een beetje op de 12"PB, er kan namelijk maar 640MB Ram in… Ben op me G4 desktop 1.2Gig Ram gewend. Maar die is wel langzamer…

Ik hoor t wel.

I.i.g bedankt.

De beste investering sinds ik Macs gebruik (1994) is de TiBook met 15 inch widescreen en verder met van alles erop en eraan.

Hoe zeggen ze dat ook al weer… Hij kost een paar duiten, maar je krijgt er ook een héééééééleboel voor terug :stuck_out_tongue:

Groet…

Ik heb geen ervaring met welke ibook of powerbook dan ook. Maar ik heb in een andere draad wel eens gelezen dat de 12" wel populair is bij fotografen, maar (vanwege het kleine scherm) niet handig is voor grafisch vormgevers. En ik geloof dat meteen, ik vind mijn 17" flatscreen vaak al te klein.

Dat is juist het fijne voor onderweg, hij is lekker klein en vooral voor fotoopdrachten is het makkelijk, alsnog even snel iets aan mensen laten zien of dergelijke.

En dat kleine scherm voor vormgeven is niet erg, prik thuis gewoon een 19" Iiyama eraan en op me werk een 21" studio display…

Dus dat scherm zo klein vind ik wel fijn…

Ik zou nu nog voor de 15" tibook gaan! Ik heb er zelf ook 1 en hij bevalt echt prima! Hij is helemaal niet groot, licht en super dun. Je hebt een extreem groot scherm en een grote resolutie! Ik zou als je de 12" PB wilt wachten op de volgende serie! Want deze heeft nog geen L3-cache en dat merk je toch, zeker met grafisch werk. Verder vind ik de 12" een te kleine resolutie hebben 1024x768 (dit is echt het minimale!)

De 15" is op dit moment nog een stuk sneller en met breedbeeld :slight_smile: Dus ik zou zeker nog voor een 15" gaan of wachten op de volgende editie van de 12"

iGor

Wanneer je een extern scherm aan je 12" hangt werkt deze dan als extra desktop? dus meer ruimte? mmm maakt de 12" inderdaad weer heel bruikbaar... Het enige wat jammer is is inderdaad de beperking van het geheugen en het missen van L3 Cache... Maar goed het is tenslotte een PB welke het gat moet vullen tussen de iBook en de 15" PB. Ik ben heel benieuwd naar de ALU 15" maar zeker ook naar de 2de versie van de 12" Wanneer ik tot een keuze mag komen gaat het denk ik toch de 12" worden ! Gewoon zonder absolute moeite je PowerBook bij je!

extra scherm werkt bij elke mac :) alleen weet ik niet welke resolutie de PB dan aankan

Bij mijn weten is de resolutie van het externe scherm 1600X1200. Als je scherm dat aankan. En dat is bij mij het geval.

En iGor, is een TiBook 800 echt sneller dan een 12" PB? komt dat door het L3 en L2 cache, anders denk ik inderdaad om even te wachten tot de TiBook goedkoper word…

als ik even snel de resultaten bekijk op http://www.xbench.com dan blijkt dat de 12" rond de 72 zit en de 15" 800 rond de 75. De 1Ghz zit al bijna aan de 90...(de 867 Tibook zit rond de 78) Ik zou wachten tot de Tibooks goedkoper worden... Zeker de versies die nu op de markt zijn met 1 Ghz en 64mb videogeheugen, wat je tegenwoordig steeds vaker nodig hebt! Verder heb je dan ook gigabit ethernet!

Hee Igor,

bedankt voor dat uitzoeken, ik denk dat ik dan inderdaad toch even wacht, in die 15" zit ook een pcmcia slot, en in de 12" niet, maar die heeft weer bluetooth maar ja dat kan dan wel via dat pcmcia slot. En jammer genoeg heeft de 15" geen airport extreme, maar dat is dan ook ff een extra kaartje erin.

Nog maals, bedankt.