Één alternatieve toets aanpassen?

Hallo

Ik gebruik ontzettend vaak symbolen als alfa en beta, terwijl ik æ en ß weinig tot nooit gebruik. Mijn vraag is daarom of ik een enkele alternatieve toets zelf kan aanpassen en dus bijvoorbeeld die alfa kan toekennen aan [alt]+[a] …

Alvast bedankt om hierover mee na te denken :slight_smile:

Da’s geen enkel probleem.

 → Systeemvoorkeuren → Toetsenbord → Tekst

Voeg hier je shortcut toe en in de tweede kolom het teken dat je dan wil hebben

Dit werkt wél in Word, maar helaas werkt het toch niet helemaal perfect in het systeem van MacOS zelf… Bij [alt]+a blijft hij soms nog æ geven in plaats van 𝛼, bijvoorbeeld in Berichten…
Nu is het wel zo dat áls ik dit nodig heb, dat ik dan 99% van de tijd in een Office toepassing werk, dus voorlopig is dit wel een degelijke oplossing. Bedankt alvast!

Je kunt voor eigenlijk alles een eigen toetsaanslag toevoegen aan het systeem, als je net wat dieper duikt dan wat @Night voorstelt. Dit doe je door de gewenste toetsaanslagen een bestand genaamd DefaultKeyBindings.dict te zetten dat in de map KeyBindings in je Bibliotheek moet staan; hier documentatie daarover van Apple zelf.

Makkelijker echter is om dat bestand te maken en aan te passen met bijvoorbeeld KeyBindingsEditor. Om daarmee bijvoorbeeld 𝛼 onder ⌥A te steken, klik je in het programma op de knop Add Binding, dan op de nieuw toegevoegde optie in de lijst, waarna je onderin het venster op het witte vlak onder Keystroke drukt en de gewenste toetsaanslag doet. Daarna klik je rechts daarvan op waar er noop: staat, op de dubbele pijltjes aan de rechterkant, en kies je InsertText: uit het dropdown-lijstje. Daarna druk je op de knop Add Action zodat er een noop: bijkomt in de lijst; dubbelklik daar op dat woord en typ de 𝛼 ervoor in de plaats.

Herhaal dat dan voor alle tekens die je wilt kunnen typen en bewaar het bestand als DefaultKeyBindings.dict (precies zo, met die hoofdletters e.d.) in de map die ik noemde. Je moet daarna wel even uit- en weer inloggen (of opnieuw opstarten) voordat de toetsaanslagen werken.

Wat je ook kunt doen is een toetsenreeks toewijzen: dat je bijvoorbeeld eerst op (laten we zeggen) Ctrl+Z drukt en daarna nog een toetscombinatie voor speciale tekens. Dit werkt ongeveer zoals ik uitlegde, maar je moet op Add Multikey Binding drukken om de „hoofdtoets” in te voegen en daarna kun je daaronder weer toetsen toevoegen voor wat je echt wilt kunnen typen. Ik gebruik dat zelf een heleboel, zoals je hier kunt zien:

Eerst ⌃M ( is de Control-toets), die loslaten en dan één van die eronder indrukken. Ik heb hier de ⌃2 geselecteerd als voorbeeld: Als ik dus ⌃‍M gevolgd door ⌃2 indruk, typ ik ², en dat werkt ook voor alle andere cijfers van 0 t/m 9 (en zonder ⌃ erbij wordt het subscript: ⌃M gevolgd door alleen 2 geeft ₂).

3 likes