Een Apple G4 laptop aanschaffen verstandig?

Beste leden,

een vriend van mij is op zoek naar een goedkope laptop met een budget van +- 100 euro. Wat voor hem belangrijk is, is dat hij muziek kan afspelen, facebook-en en dat soort kleine dingen. Nou keek ik even rond op marktplaats en ik zag dat de iBook/Powerbook G4 voor ongeveer rond 100 euro verkocht worden.

Is het nog wel verstandig om zo'n oud ding te kopen? Iemand wellicht ervaringen? Wat zijn de nadelen van een oude G4?

Alvast bedankt!

Ik weet er niet veel van maar volgensmij kan daar geen leopard op of wel? Zodra er leopard op kan zou ik het doen want voor Tiger is volgesmij de nieuwste firefox firefox 3.6 die als laatste ondersteund was, inmiddels wel een beetje oud en ik weet niet of je er op kan met Facebook. Je zou er misschien wel ubuntu op kunnen zetten met een van de nieuwste browsers. Echt een Ja/Nee advies is dit niet maar hopelijk kom je er verder mee

Ik heb zelf lang met Mac's met G4's gewerkt, en mijn advies is: NEE. Macbooks en iBooks gaan over het algemeen best lang mee, maar dan moet de vorige eigenaar er wel voorzichtig mee om zijn gegaan.
Verder kunnen de meeste Mac's uit die periode niet meer dan 1GB RAM hebben en kan je soms nog net Mac OS 10.5 draaien. Daar komt nog bij dat je veel nieuwe versies van programma's niet kan draaien omdat ze gestopt zijn met het ondersteunen van Mac OS 10.4 of Mac OS 10.5 óf ondersteunen geen PPC CPU's meer (daar valt de G4 ook onder). Alles wat met Flash werkt presteert echt dramatisch op dit soort Mac's.
Als ik hem was zou ik minstens nog zo'n 200 euro erbij sparen of/en zijn horizon verbreden naar tweedehands tablets.

Geen probleem dunkt mij (voor de gevraagde doelen).

Mijn Powerbook G4 draait Leopard, ik weet niet of er G4 iBooks of Powerbooks zijn, die slechts tot en met Tiger gaan.

Op de PowerMac draait geen nieuwe Firefox, dat klopt. Dat is grotendeels op te lossen met [url=http://www.floodgap.com/software/tenfourfox/]Tenfourfox[/url], een afgeleide van Firefox.

Safari doet bij mij overigens alles, wat ik wil.

Facebook is geen probleem (via de browser). Met speciale Facebookapps heb ik nooit gewerkt.

Muziek geen probleem.

Edit: video is lastiger, inderdaad door betrekkelijk geringe ram. Hoge resoluties kan G4 niet aan. Voor het Flasprobleem bestaat een oplossing, maar die moet ik nazoeken. (Enkele dingetjes installeren, dan speelt hij in html5 af en dat gaat meestal goed.)

Als je in de [url=www.mactracker.ca]MacTracker[/url] op de processor van een willekeurige Mac klikt, verschijnt er een venstertje met de score die dat model haalt in de [url=http://www.primatelabs.com/blog/]Primate Labs Geekbench 2[/url]. De laatste Powerbook met een 1,67 GHz G4 en 2GB RAM scoort dan tegen de 900 punten.
Vergelijk dat eens met de 2300 punten van de eerste 1,83 intel MacBook (ook alweer uit 2006), de 3400 punten van de laatste unibody Macbook of de 11000 tot 12000 van de huidige RetinaBook. OK, die laatste kost dan ook twee en een half, bijna drie mille, maar zo'n Core (2) Duo bookje van rond de 2 GHz kun je tegenwoordig al voor 300 euro op de kop tikken en dan is het toetsenbord waarschijnlijk ook niet zo afgeragd. Dan komt er net als bij een G4-book nog een accu bij, maar het is veel meer waar voor je geld.

Toen ik mijn iMac G4 (laatste model en vol opgetuigd: 700 punten) Leopard aandeed, bedankte het apparaat me door flink trager te worden, hoewel je zou verwachten dat die 1,25 GHz processor en die 2 GB werkgeheugen dat toch wel aan moesten kunnen. Dus je zit bij zo'n G4 toch wel aan Tiger vast.
Firefox vervang je dan door TenFourFox; Safari door Camino; van Youtube moet je verregaand afzien en iTunes moet je ook niet hoger dan versie 7.4 willen.

Hoewel de G4 Macjes mooier zijn en een betere bouwkwaliteit hadden dan het huidige spul zijn ze na minstens zes jaar zo versleten en technisch zodanig verouderd dat je beter voor een Mac met intel of een Hackintosh kunt gaan.

In principe doet de G4 alles wat je wil, maar verwacht niet dat het een snelheidsmonster zal zijn... En of oudere software die wel een beetje vlot loopt op die machines zo goed functioneren met FakeBook...

Verder kun je je afvragen hoe lang zo'n oude bak nog meegaat: mijn PowerBook G4 heeft het een half jaartje geleden begeven, die dingen slijten ergens toch best nog wel.

Ik zou geen serieus geld meer uitgeven voor die oude machines, ze hebben denk ik meer verzamelwaarde dan gebruikswaarde. Wat Brombeer zegt: probeer liever een ouder Intelletje op de kop te tikken, het enige waarin de PowerPCs beter zijn dan de oudste generaties MacBooks is de grafische kaart, maar die is bij de door jou beschreven doelen toch niet echt belangrijk.

YouTube is een absolute no go.

Prima voor tekstverwerking en een muziekje op de achtergrond maar daar houdt het ook zo\'n beetje bij op.

[quote=NeXT url=http://www.onemorething.nl/community/topic/een-apple-g4-laptop-aanschaffen-verstandig#post-2501154 time=1355740736]YouTube is een absolute no go.

Prima voor tekstverwerking en een muziekje op de achtergrond maar daar houdt het ook zo\\\'n beetje bij op.[/quote]Precies.

Ik werk nog altijd dagelijks op een early 2008 MacBook white, waarmee ik nog rustig de wat zwaardere audio-opnames/video-bewerkingen kan doen.
Die MacBooks vind je bij de gemiddelde Used Products / Marktplaats tussen de €350 - €450. Beter is dus om dat als alternatief aan te houden.

Een powerbook zou ik niet aan beginnen ik had er een voor de grap gekocht
maar de week daarna weer gelijk verkocht.
Je hebt er niet meer veel aan youtube werkt voor geen meter af en toe net op 240p.
Ze worden aardig heet ook wel te begrijpen want ze zijn allemaal minimaal 5 jaar of ouder.
Ik zou zoals hierboven gezegd word een macbook kopen iets duurder maar dan heb
je ook wat.
Gaat hij hem toch kopen let dan op of allebei de geheugen sloten het doen bij sommige doet
er maar 1 van de 2 en je hebt minimaal 2gb ram nodig

Voor dat budget zou ik op zoek gaan naar een derde hands windows laptopje. Een g4 is anno 2012 een zware ergenis.

- Geen youtube of welke flash media dan ook
- facebook = html 5, nogo voor een g4, mijn 2011 imac op kantoor heeft er zelfs soms al moeite mee
- Muziek afspelen is in iTunes geen probleem

- Een iBook komt op veel plekken, zeker in die tijd dat hij al bestaat. Je weet maar nooit wat er mee gebeurd kan zijn.

Ga toevallig zo mijn eigen g4 weer opstarten, alléén voor het typen van een lang verslag. Voor al het andere is mijn iPad 1 on the sight :nerd:

Ik denk dat je van die €100,- meer plezier gaat hebben als je die besteed aan een paar leuke biertjes, goede koffie en dergelijke, dan er nu een G4 ervan aan te schaffen. :wink:

Wat hierboven ook al geadviseerd wordt; doorsparen tot ± €350,- dan heb je iets wat wel met de modernere software uit de voeten kan..

Meer dan genoeg informatie, een G4 gaat hem dus sowieso niet worden. Dat verklaart ook de lage bedragen op marktplaats :)
Bedankt voor alle informatieve reacties!

Ik heb anders nog een hele mooie iBook G4 staan, een van de laatste modellen en in super staat.

Heb vanochtend een 'redelijke' windows laptop voor 150 euro besteld via marktplaats, goed genoeg voor normaal internet gebruik. Toch dank voor je aanbod.