Een blog onderhouden en een publiek vinden

Ik speel nu ongeveer een dag met wordpress en begin het aardig te snappen, naja ik weet nu in ieder geval hoe ik een post kan maken haha.

Ik zou graag van jullie willen weten of jullie een blog of site hebben en wat jullie hebben gedaan om het tot een succes te maken. Hoe hebben jullie een lezerspubliek gevonden en wat zijn de dingen die jullie voor een blog belangrijk vinden?

Wat ik voor ogen heb is niet zozeer een zoveelste nieuws/geruchten site op het gebied van internet en tech maar meer een plek waar ik mij kijk geef op bepaalde ontwikkelingen en nieuws. Natuurlijk moet er plek zijn om soms iets van een review te schrijven, van een hard- of softwareproduct enzovoort.

Mijn eerste idee was sowieso het blog open te gooien voor een ieder die daar zijn of haar content wilt plaatsten, zolang het maar een beetje bij de site past. Aangezien de site nu nog niet eens echt bestaat is dat opzichzelf natuurlijk al lastig zat. Ik kan me dan ook nog niet voorstellen dat er al echt mensen mee willen gaan schrijven.

Aan de andere kant denk ik toch dat er op termijn wel een paar mensen interesse zouden kunnen hebben, als je kijkt naar de moeite die sommige mensen stoppen in het plaatsen van reacties op nieuwsberichten op sites zoals deze. Doorgaans zijn de langere reactie interpretaties van nieuws en geruchten en dat zijn nou net de dingen die ik interessant vind om te lezen. Dan is het toch leuk dat je die reactie met kleine moeite om kan toveren tot een blogpost en die op een ander platform ook kwijt kan.

Maar goed ik dwaal al, eerst maar eens zelf mijn best doen en jullie input verzamelen.

Als het af is wel even posten graag, ik ben geïntreseerd :D

Ik heb op dit moment een Engelse template, is het de moeite waard om echt naar Nederlands te vertalen of kan ik daar (zeker als je mijn gewenste doelgroep bekijkt) daar wel mee weg komen?

Dit geeft ook de kans om soms in het Engels te kunnen posten, iets wat natuurlijk alleen maar goed kan zijn voor mijn ontwikkeling en iedere Nederlander babbelt toch aardig wat Engels tegenwoordig.

[quote]
Ik heb op dit moment een Engelse template, is het de moeite waard om echt naar Nederlands te vertalen of kan ik daar (zeker als je mijn gewenste doelgroep bekijkt) daar wel mee weg komen?
Dit geeft ook de kans om soms in het Engels te kunnen posten, iets wat natuurlijk alleen maar goed kan zijn voor mijn ontwikkeling en iedere Nederlander babbelt toch aardig wat Engels tegenwoordig.
[/quote]

Als ik naar Appletastic.nl keek (deze site is nu uit de lucht) waren daar een hoop Engelse reacties ondanks dat het artikel in Nederlands was. Volgens mij doen de Engels sprekende mensen soms ook wel de moeite om de pagina doort googletranslate te halen.

Voor de rest. Volgens mij komt heel veel publiek via google op jouw site terecht. Als de site er mooi uit ziet is de kans dat er een gebruiker blijft hangen om meer artikels te lezen

Hi jm1996

Bedankt voor je reactie. Helaas is de site waar je aan refereert inderdaad down maar ik denk dat ik nog wel weet welke je bedoeld. Ik ben blij dat het niet nodig is om te vertalen, niet alleen vanwege het extra werk maar natuurlijk ook omdat ik misschien later een keer in het Engels kan schrijven.

Je hebt het over dat de site er mooi uit moet zien, natuurlijk is het belangrijk dat een site verzorgt is maar aangezien het om een blog gaat hoeft het allemaal toch niet te ingewikkeld? Dat hoop ik in ieder geval want ik ben geen designer :) ik heb gisteren een template van woothemes geïnstalleerd en het ziet er nu lekker simpel uit. Door gebrek aan content is er niet al te veel over te zeggen natuurlijk.

Ondertussen heb ik twee posts gemaakt die denk ik weergegeven wat voor een type Posts op de site gemaakt gaan worden, al mag duidelijk zijn dat 2 Posts nog niet de hele lading kunnen dekken.

Ik vraag me af of ik zomaar de url hier neer mag zetten maar anders kan ik je via pb wel even linken.

Je blog aanmelden bij [url=http://www.onafhankelijke-bloggers-associatie.nl/]OBA (Onafhankelijke Bloggers Associatie)[/url] geeft je een extra platform. Eenmaal aangemeld gaat het automatisch.

[quote]
wat zijn de dingen die jullie voor een blog belangrijk vinden?
[/quote]

Los van de inhoud en opmaak: wat belangrijk is, wat mij betreft, is foutloos Nederlands danwel foutloos Engels schrijven. Dat eerste is al moeilijk voor sommigen voor wie Nederlands de moedertaal is, om over het tweede maar niet te spreken. Ik haak af als teksten, typo's daargelaten, niet kloppen als het gaat om spelling, leestekens e.d. Die eerste indruk is wat mij betreft enorm belangrijk.

Oei dan gaat het nog wel lastig worden ben ik bang. Ik ben geen held in spelling maar wil natuurlijk wel mijn best doen. Ik hoop ook dat ik juist door schrijven mijn niveau wat omhoog kan halen.

@ernste Bedankt voor je tip, ik had van heel heel organisatie nog niet gehoord. Straks eerst maar even goed lezen en als de tijd rijp is zal ik de site aanmelden.

[quote]
haak af als teksten, typo's daargelaten, niet kloppen als het gaat om spelling, leestekens e.d
[/quote]

dit is denk ik persoonlijk. Als de lezer zo nieuwsgierig is geworden van de titel zal hij/zij denk ik wel het artikel lezen. Of als er echt informatie in staat die de lezer wilt weten(denk aan een tutorial) zal de lezer niet gelijk over alle spellingfoutjes vallen meer de duidelijkheid en opbouw

Wat zijn jullie ervaringen met give aways? Ik heb vorige week een switcheasy Canvas voor mijn iPad gekocht en ik wil daar een video reviewtje van maken. Ik heb de winkel waar ik de hoes heb aangeschaft net aan de telefoon gehad en in ruil voor het plaatsen van hun link en het (eerlijk) delen van mijn positieve ervaring met de winkel mag ik 1 switcheasy Canvas weggeven.

Zelf denk ik dat het leuk is dat mensen die een reactie achterlaten zich kwalificeren en dat ik dan 14 dagen na publicatie een winnaar trek.

De site is helemaal niet bedoeld om enkel en alleen reviews te plaatsen, maar als ik daar zin in heb doe ik dat natuurlijk wel.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn op dit gebied

[quote=Jm1996 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/een-blog-onderhouden-en-een-publiek-vinden#post-2227569 time=1306840309]
dit is denk ik persoonlijk. Als de lezer zo nieuwsgierig is geworden van de titel zal hij/zij denk ik wel het artikel lezen. Of als er echt informatie in staat die de lezer wilt weten(denk aan een tutorial) zal de lezer niet gelijk over alle spellingfoutjes vallen meer de duidelijkheid en opbouw[/quote]

Wellicht is het inderdaad iets persoonlijks: ik ben niet de lezer die jij schetst. Ik vind dat als je je lezers serieus neemt en je succesvol wilt zijn je ervoor moet zorgen dat datgene wat je biedt kwaliteit heeft, zowel qua inhoud als qua vormgeving. Spelling hoort daar wat mij betreft bij.

[quote]
dat datgene wat je biedt kwaliteit heeft, zowel qua inhoud als qua vormgeving. Spelling hoort daar wat mij betreft bij.
[/quote]

Ik vind de informatie veel belangrijker. Leuk als de spelling in orde is, maar als het artikel geen goede informatie geeft.

[quote]
Ondertussen heb ik twee posts gemaakt die denk ik weergegeven wat voor een type Posts op de site gemaakt gaan worden, al mag duidelijk zijn dat 2 Posts nog niet de hele lading kunnen dekken.
[/quote]

Wat is het url? is dat bestinterresant.nl zoja. Bij mij wilt de site niet laden.

Ok omdat ik nu ook mijn eerste Apple gerelateerde post gemaakt heb dan maar een url ;)

[url=http://www.projectcafe.co/?p=95]iCloud - Een generaal pardon voor muziekboefjes?[/url]

Ik heb het echt al drie keer nagelezen en toch ben ik ervan overtuigd dat er vast nog een paar grove spelfouten instaan. Rottig iPad schermpje :) Please be gentle

Zal je post eens goed doornemen en later wat kritiek/commentaar/tips geven ok? Ik heb zelf een blog (wordpress) dat voornamelijk over InDesign gaat, zowel Nederlandstalig als Engelstalig. Ik krijg veel reacties uit de InDesign wereld en 1 van mijn posts is ook al overgenomen/getipt door InDesign secrets (in InDesign wereld een van de grote sites). [url=http://macmickey.wordpress.com]Link naar blog[/url]

Ok we zijn weer een dag verder en vandaag een videoreview online gezet. Dat is nog best lastig om te maken, en zelfs als het af is hoor je jezelf nog 10 domme dingen zeggen. Grootste faal is natuurlijk wel dat ik tijdens het schieten van die clipjes de hoes stuk heb gekregen. Gelukkig lijkt het pech en hij word gewoon keurig vervangen.

Zoals al eerder gezegd heb ik ook 1 code waarmee iemand gratis een Canvas voor iPad 2 kan bestellen. Ben benieuwd of dat voor wat bezoekers kan zorgen.

[url=http://www.projectcafe.co/?p=116]Videoreview en Giveaway: Switcheasy Canvas voor iPad 2[/url]

[quote=Sam Rijver url=http://www.onemorething.nl/community/topic/een-blog-onderhouden-en-een-publiek-vinden#post-2227896 time=1306871514]Ok omdat ik nu ook mijn eerste Apple gerelateerde post gemaakt heb dan maar een url ;)

[url=http://www.projectcafe.co/?p=95]iCloud - Een generaal pardon voor muziekboefjes?[/url]

Ik heb het echt al drie keer nagelezen en toch ben ik ervan overtuigd dat er vast nog een paar grove spelfouten instaan. Rottig iPad schermpje :) Please be gentle[/quote]
Maar vandaag heeft Apple, geheel tegen gewoontes in, via een persbericht laten weten waar er op 6 juni over gepraat gaat worden.
2e comma is onnodig de zin loopt daar gewoon door.

Soms kan het handig zijn om het even hardop door te lezen en ook de pauzes ook goed gebruiken zo kun je rare plekken opmerken.

Ok top, thanks! Ook je hardop lees tip ga ik inzetten.

Tijd voor een update. Ik heb nu een stuk of 8 stukjes geschreven die ongeveer wel de kant aangeven waar ik heen wil met dit blogje. Ook heeft zich ondertussen een omt'er gemeld die ook interesse heeft om wat te tikken.

Om een beetje aandacht te krijgen heb ik dus die switcheasy Canvas Giveaway. Maar omdat natuurlijk niet iedereen al een iPad 2 heeft EN ik de aandacht van de huidige 3 bezoekers (lol) wil vasthouden heb ik ook punchtab op de website. In plaats van dat een adverteerder een webmaster betaald worden juist de actieve bezoekers van sites beloont. Voor mijn site komt het erop neer dat als je ongeveer 2 weken regelmatig komt kijken, reageert en deelt dat je dan beloont word met $15 Amazon.com krediet. iTunes bonnen is nu alleen nog voor Amerika maar Nederlandse iTunes en andere kleine beloningen worden snel toegevoegd.

Natuurlijk hoop ik dat de bezoekers de stukjes leuk genoeg vinden om te blijven komen maar bovenstaande helpt natuurlijk ook mee.

Al met al hebben er nu 573 mensen de site bezocht, waarvan 72 via omt.

573 bezoekers is niet slecht voor een beginnende site..

[quote=Jm1996 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/een-blog-onderhouden-en-een-publiek-vinden#post-2229731 time=1307190024]573 bezoekers is niet slecht voor een beginnende site..[/quote]

Je hoort me ook niet klagen over het aantal bezoekers hoor. Al weet niet zelf niet of het nu wel of niet veel is, klinkt voor mij in ieder geval als wel redelijk. Natuurlijk vind ik het ook erg leuk dat er al best veel reacties zijn gegeven op de stukjes, dat is nog veel leuker dan de bezoekers.

Ik hoop wel dat dit topic weer een klein beetje op gang kan komen want ik wil graag meer meningen horen over hoe je een publiek blijft boeien. Ook ben ik enorm benieuwd naar wat jullie van punchtab vinden en of het stukje dat er nu over Windows 8 staat te tiltent is :)

Dit is ook het moment dat ik moet toegeven dat het allemaal een stuk moeilijker is dan ik dacht. Als me wat schrijft heb je toch het gevoel dat je interessant moet zijn, en dat valt nog niet mee!