Een cookie interpreteren

Kan iemand mij uitleggen hoe ik deftig een cookie moet interpreteren ? Als ik een pagina open, en in de adresbalk typ [i:42b1ace8c8]javascript:alert(document.cookie);[/i:42b1ace8c8] dan krijg ik een hele wirwar van tekst en cijfers te zien. Het zou leuk zijn als ik deze wirwar eens begreep :wink: .

Bij de weg, bestaat het Windows programmaatje Proxomitron ook voor Mac ? Of iets gelijkaardigs ?

Bedankt allemaal :innocent: .

Cookies in Safari bekijk je via de Safarivoorkeuren>Beveiliging>Toon cookies. Hoe je ze 'deftig moet' interpreteren zou ik niet weten?!

Informatie in de cookies wordt vaak gecodeerd. Daardoor zie je waarschijnlijk een "hele wirwar van te[b:b1906957b0]ks[/b:b1906957b0]t en cijfers".

Bij PHPBB sites zoals deze wordt er inderdaad een hele hoop cryptische data opgeslagen. Andere sites hebben het veel simpeler. Over het algemeen geld:

alle cookies voor de huidige site worden gescheiden door een ; (punt komma)
elk cookie heeft de vorm: naam=waarde

Er zijn op internet tig javascriptjes te vinden die dit voor je uitlezen. Succes!

http://www.javascript-page.com/cask4name.html Is zo’n voorbeeld. Op deze pagina javascript:alert(document.cookie) in de daresbalk typen geeft een heel simpel cookie weer.

javascript:alert(unescape(document.cookie)) kan ook een beetje helpen.

De naamgeving en inhoud van cookies wordt volgens mij bepaald door de applicatie die op de webserver draait. Daar is dus weinig aan te interpreteren zonder dat je kennis hebt van de werking van die specifieke applicatie.

Vaak bevat de cookie alleen een code die jou identificeert op de server, en die de webserver vervolgens gebruikt om allerlei gegevens over je surfgedrag op die site in een database op de server op te slaan en op te zoeken. Welke gegevens dat zijn, daar kan je in principe niet zomaar achterkomen.