Op mijn werk heb ik een nieuwe MacPro met hierin twee harde schijven van elk 1TB. Op de schijven staat verschillende data.
Momenteel heb ik een klein probleem met OSX waarvan een of meerdere bestanden blijkbaar corrupt zijn (USB probleem - reeds uitvoerig besproken in ander topic). Maar goed, ik zou OSX opnieuw willen installeren. En ja, in clean mode zonder behoud oude gebruikersinstellingen en overzetten van oude gebruiker (is een bewuste keuze).
Uit ervaring weet ik dat het mij wat tijd zal kosten om alles nieuw te installeren, om bestanden te downloaden en bij te werken naar de laatste updates, en dan om alle programma’s opnieuw te installeren, data over te zetten, printers aan te maken, instellingen correct zetten enz… Ik zit in een werkomgeving, dus ik kan niet zomaar zeggen dat ik de eerstvolgende dagen “buiten” dienst ben.
[b:c37b921708]Maar ik dacht ik aan het volgende…[/b:c37b921708]
Kan ik op de tweede schijf (als ik die data hierop tijdelijk naar de eerste schijf copieer) nogmaals OSX clean installeren? Een nieuwe gebruiker aanmaken (eventueel met dezelfde bestaande naam) en alle programma’s opnieuw installeren?
Ik zou dan ook de oude data en al mijn e-mails terug kunnen overzetten naar schijf twee zodat ik een nieuw “fris” systeem heb.
Maar, met dit voordeel dat ik ondertussen gewoon kan blijven opstarten van de eerste schijf, daar kan verder werken alsof er niets gebeurd is en mits herstarten in het nieuwe cleane OS ben…
En pas als alles OK is met de tweede schijf kan ik het oude OS en de programma’s op de de eerste schijf terug wissen.
Klopt als een bus. Gewoon tijdens het installeren kiezen dat je het op die andere schijf wilt. Dan kun je via de systeemvoorkeuren wisselen van opstart schijf, of tijdens het opstarten de alt toest ingedrukt houden om te kiezen bij opstarten.
alle programma’s kan ik toch opnieuw installeren ? ik krijg op de tweede schijf toch ook een programma map ? En ik kan hierin Photoshop installeren met hetzelfde registratienummer ?
ik kan (toevallig) ook kiezen voor dezelfde gebruikersnaam als deze die ik gebruik op de eerste schijf ?
er zijn toch geen andere dingen die ik over het hoofd zie en die problemen kunnen geven ?
[quote:e3e7be4997="MDF"]alle programma's kan ik toch opnieuw installeren ? ik krijg op de tweede schijf toch ook een programma map ? En ik kan hierin Photoshop installeren met hetzelfde registratienummer ?![/quote:e3e7be4997]
Kan je toevallig de oude Photoshop nog deactiveren?
Onze computers waren een keer gestolen en ik moest eerst ADOBE bellen om de registratieummers te deactiveren.
Nu ik erover nadenk, kun je Photoshop wel twee installeren, zonder een melding te krijgen. Een voor thuis en één voor op je werk. Je gebruikt ze nu alletwee op je werk. Daar kunnen ze dan weer wel moelijk over doen, want probeer ze maar te overtuigen dat ze alletwee op 1 computer staan. Maar aan de andere kant, je bent weer niet illegaal bezig, dus waarom melden? Wil je het goed doen, bel ze even op en vertel ze je verhaal. misschien kunnen ze het andere nummer deactiveren, zodat je toch nog een extra nummer over hebt straks.
[quote:348f7c1a61]misschien kunnen ze het andere nummer deactiveren, zodat je toch nog een extra nummer over hebt straks.[/quote:348f7c1a61]
Ik kan nu nog werken in Photoshop op de eerste schijf. Dus als straks de tweede PS is geïnstalleerd en alles werkt naar behoren dan start ik nog een keer via de eerste opstartschijf, start Photoshop en deactiveer de “oude” Photoshop. Heb ik toch nog een registratie over… :?