Een droevig 17 " studio display verhaal

Na een tijdje te hebben gespaard kon ik eindelijk overgaan tot de aanschaf van een prachtig 17" studio LCD display. Het scherm voldeed volledig aan de verwachtingen op de typische Apple manier: aansluiten en het werkt!

Tot over een paar dagen terug (het scherm was dan ongeveer 1,5 jaar oud) toen ik mijn macje opstarte en wat bleek: een lelijke bruine band in de onderste zone van mijn scherm. De powerbutton van het scherm knipperde 2 x kort en een maal lang. Dan maar ten rade in de Apple support pagina’s :uw apple scherm heeft een defect backlight gedetecteerd!

Dan maar naar mijn trouwe Apple winkel ermee. Daar beloofde men mij het toestel volledig na te kijken en mij de herstellingskosten mee te delen. Een paar dagen later vind ik een brief in de bus: vervangen LCD 700 €! Volgens de technische dienst zaten de lampen mee verwerkt te samen met een printplaat in het LCD gedeelte en werd er geen risico genomen dus moest dit volledige gedeelte vervangen worden!

700 €! Een paar euro’s meer en ik heb een nieuw scherm ! Nu is mijn vraag aan julie: kan dit ? Moet het hele scherm inderdaad vervangen worden voor een lamp? Of heeft men mij gewoon geprobeerd op deze manier een nieuw scherm te doen kopen?

Alvast bedankt voor julie reacties !

[quote:13cd1cfe48="Yves"] Dan maar naar mijn trouwe Apple winkel ermee. Daar beloofde men mij het toestel volledig na te kijken en mij de herstellingskosten mee te delen. 700 €! Een paar euro's meer en ik heb een nieuw scherm ! Nu is mijn vraag aan julie: kan dit ? Moet het hele scherm inderdaad vervangen worden voor een lamp? Of heeft men mij gewoon geprobeerd op deze manier een nieuw scherm te doen kopen?

Alvast bedankt voor julie reacties ![/quote:13cd1cfe48]

hoi Yves,

Howel ik sterk betwijfel of jouw Apple winkel dit zelf heeft gecontroleerd, niemand behalve Apple / Teleplan mag dat, Ben ik inderdaad bang dat de bovenstaande kosten door apple worden berekend. Zelf ben ik ook AASP en alle LCD’s van Apple moeten in een speciale verzenddoos naar Apple worden gestuurd. Deze maakt echter enorm misbruik van de reparaties en rekent hier enorme tarieven voor. Wel kan ik je een telefoontje met Apple Customer Support aanbevelen. (020-3469124). Zelf doen we dit ook voor onze klanten en soms moet je iets mompelen over consumentenrecht enzo. Vaak worden ze dan een stuk toeschietelijker. Veel succes ! Ewout

Nog een tip voor aspirant kopers van LCD schermen: Koop er altijd een uitgebreide Applecare bij. Niet goedkoop maar niemand weet op dit moment zeker hoe lang de feitelijke levensduur van huidige LCD schermen is. Hetzelfde advies voor de iMac: verleng de garantie naar 3 jaar. Zelf sluitelen is lastig en elke garantie vervalt. Bij een Powermac G4 kun je de gok nog wel nemen - je kunt overal makkelijk bij - Een handige kennis kan er desnoods nog wel een schijf, optical of videokaart in zetten. Bij een iMac ligt dit toch wel even wat anders.

Bedankt voor je snelle reactie en voor het een en ander duidelijk te maken.

Ik vind de manier waarop Apple zijn klanten hiermee behandeld niet echt netjes. Ik ga eens telefoneren naar Apple en als dit niets uithaald wordt het opnieuw sparen vrees ik…

Begrijp mij echter niet verkeerd:ik blijf Apple producten fantastisch vinden en zal nooit meer iets anders willen . Ik troost mij met de gedachte dat Apple niet het enigste bedrijf is dat deze politiek toepast.

Hallo Yves,

Je moet gewoon Apple even bellen. Het verhaal over consumentenrecht is zeer globaal het volgende: Het gaat er om wat je van een produkt mag verwachten. Als een LCD scherm van 200 euro na een jaar kapot gaat moet je niet zeuren. Echter van zo’n dure Apple bak mag je verwachten dat ze wat langer meegaan. Daar betaal je voor. Dus ook al zegt een fabrikant dat je maar een x periode garantie hebt hij zal ook aan moeten tonen dat dat redelijk is. Een LCD scherm van 800 euro dat na 1,5 jaar kapot gaat is niet normaal, dus…

Mensen hartelijk bedankt voor de reacties !

Ik ga in ieder geval contact opnemen met Apple en zien wat zij te zeggen hebben. Ik hou jullie op de hoogte !

Ik heb contact opgenomen met Apple en hen mijn probleem uitgelegd. Hun antwoord was het volgende: toestellen die uit garantie zijn worden niet meer in garantie hersteld, zelfs niet als het gaat om een 'jong' toestel of een goede klant. Volgens de Apple Care-dienst kan er altijd een rotte Appel in de mand zitten en kunnen zij geen uitzonderingen maken. Ik heb verschillende personen aan de lijn gehad en verschillende argumenten gebruikt (prijs-kwaliteit, het nut van Apple Care, ...) maar het mocht niet baten. Via Apple zelf zal er dus geen oplossing komen, vrees ik... Dus ga ik het via een andere weg proberen. Ik ben aangesloten bij Test Aankoop België en zal daar mijn licht gaan opsteken over eventuele oplossingen. Wordt Vervolgd...