een Firewireschijf sharen met 10.3.2

Ik probeer al een tijdje een firewire schijf die aan onze G5 hangt op ons netwerk te sharen... maar ik krijg dit niet voor elkaar.

onze mac adviseur zegt dat het onmogelijk is met mac os x, maar ik weiger dat te geloven.
heeft hij echt gelijk? en hoe moet ik dat dan wel doen liefst zonder daar software voor te hoeven kopen

Appeltje i op de firewireschijf en dan de bevoegdheden aanpassen op maat. Alhoewel bij mij de firewire direct in netwerk zichtbaar is en met username en ww ook zonder extra instellingen te bereiken is.

Ik weet niet precies wat ik gedaan heb (waarschijnlijk helemaal niets), maar mijn externe FireWire schijf (hangend aan een iMac) is gewoon door iedereen (3 computers) op het netwerk zichtbaar en bruikbaar.

Het kan dus wel degelijk!

Weet je zeker dan er niet onverhoopt een pinnentje kapot is, of een kabelbreukje is? Wat voor 'n schijf is het? Een LaCie moet probleemloos werken, uitgezonderd dat je 'm / d'r bij aanvang van gebruik even moet initialiseren. Van andere schijven weet ik niet zoveel, zeg maar 'niets'.

Kijk eerst hoe je FW-HD is geformateerd. Om een externe HD te delen met OS 10.3.x moet deze als HFS + (journalled).

Vervolgens geef je bij “eigenaar en bevoegdheden” aan: “negeer eigendomsrechten op dit volume”

Klaar…

Je zou ook het gebruik van "SharePoints" kunnen overwegen. Te vinden via:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12512

Zelfs onder Windows2000 kan je dan je schijven sharen 8)

Ik weet niet hoe je zomaar een HD in het netwerk wilt hangen. Dit hangt mede af van de opzet van je netwerk. Werk je met TCP/IP? Of heeft iedereen samengebruik aanstaan? In het laatste geval moet iemand anders -voor zover je de toegang hebt aanstaan voor anderen- de schijf kunnen zien.

Je kunt een HD aan een Mac niet zonder meer zien: je moet dus bestandsdeling aan zetten bij samengebruik en dan je HD ook zichtbaar maken/delen.

In dat geval werk je met een server, als je de HD aan die server hangt kun je de HD als sharepoint definiëren.