Een foto (jpeg) gemaakt met ...

Een foto (jpeg) gemaakt met mijn digitale compactcamera heeft een afmeting van 1600x1200 pixels. In Photoshop lees ik dat deze foto een resulotie heeft van 180 dpi (ppi?). Wanneer ik deze foto wil laten afdrukken op het formaat 10x15 bij één van de vele afdrukcentrales, hoe moet ik 'de norm' van 300dpi voor drukwerk dan rijmen met mijn 180 dpi. Wat doen ze in die centrale met dpi's in combinatie met het afdruk-formaat?

(een voorbeeld voor de duidelijkheid: stel ik heb een jpeg met een resolutie
van 1000 dpi en deze wil ik afdrukken op het foto-formaat 10 x 15, is deze jpeg
dan ook echt afgedrukt met 1000dpi op het fotopapier?)

:slight_smile:

Huh?! Confused? Ik wel van jouw verhaal... Weet je wat, zet 'm in Photoshop eerst even op 300dpi zonder pixels te berekenen. Je bestandsgrootte blijft even groot maar je ziet je afbeeldingsgrootte veranderen. Hou 300dpi even aan als bruikbaar in print- en drukland. Het afbeeldingsformaat in cm's is nu (300dpi) een normale uitgangswaarde. Ga je printen op 10x15cm? Afbeeldingsgroote in cm's aanpassen (wel pixels berekenen en verhoudingen behouden). Nu verandert de bestandsgrootte ook. Bewaar als... en door naar de volgende foto.

Met afdrukcentrales bedoel ik bedrijven zoals de HEMA, Mediamarkt, Kruidvat etc. etc.

Meestal wordt er niet veel van de DPI's aangetrokken. Die centrales moeten hufter- (lees moeder-) proof zijn, en dus alles eten. Veel camera's leveren nog steeds bestanden van 72dpi, daar krijg je ook geen 72 dpi afdrukken van. Overigens is het best handig om de werkelijke belichtingsresolutie (meestal 300dpi, voor grootformaat soms 150 of 200) en de precieze papierformaten te weten. Dan kun je optimaal de kwaliteit van een afdrukcentrale benutten.

Ongewijzigd doorsturen, de software van de fotoprinters berekent de nodige aanpassing.

Naar de afdrukcentrale (dat was me wel duidelijk) maar wat is dan het punt?! Die jas je er gewoon naar toe en je krijgt vanzelf een teken of de bestandsgrootte geschikt is voor de afmeting die je hebben wil. Evengoed kan het zo zijn dat je van huis uit je foto's wilt bewerken en opfleuren. Wat ik je probeer aan te geven is dat als je je originele beeld even zonder om te rekenen op 300dpi zet, je een in cm's begrijpelijke en bruikbare afmeting krijgt. Sla de foto op als .tif (om compressie op compressie te voorkomen) en bewerk/bewaar 'm. Vervolgens breng je foto naar een printformaat en bewaar je 'm weer als .jpg. Even een andere naam of map kiezen, anders overschrijf je het origineel... Let wel even op dat je het exacte printformaat van de afdrukcentrale aanhoudt (bv 10,5 x 15 cm) anders valt er geheid een stukkie af.

[edit] Voordeel is dat je bestandsgrootte zo correct mogelijk blijft. Beetje zonde als je kwa informatie een 30x40 per mail stuurt als je maar een 10x15 nodig hebt. [/edit]

@ michelvdb Dus het maakt niet uit hoeveel dpi de beeldbestanden hebben die je aanlevert: dat kan toch niet?

@ martiniman
Ik kan gewoon een centrale opbellen en vragen; “met hoeveel dpi ‘drukt’ u mijn foto’s?”

Voor de afdrukcentrale: Afdrukcentrales houden een resolutie aan van 225 tot 300 dpi. Over het algemeen bestellen we onze foto’s het liefst in centimeters. 1 inch is 2,54 cm., dus 225 dpi = (225/2,5) 90 dots/cm, 300 dpi = (300/2,5) 120 dots/cm. Een grof gemiddelde hiervan is dus 100 dots/cm. Wanneer je het aantal centimeters dus met 100 vermenigvuldigt heb je een goede indicatie welke resolutie je moet kiezen om een goed resultaat te mogen verwachten. Je hebt dan nog een marge naar beneden van 10%. In het formaatvoorbeeld van 10 x 15 cm, dus: 15 x 100 = 1500, -10% marge = 1350 pixels 10 x 100 = 1000, -10% marge = 900 pixels

Open je foto in Photoshop en kijk wat de afbeeldingsgrootte is. Jij zegt 1600x1200 in 180 dpi. Maar hoe groot is die foto in cm? Die zou eens veel meer dan 10x15cm kunnen zijn. Pas de grootte in cm aan zónder nieuwe pixels te berekenen en kijk waar je uitkomt.

De software van een Fuji Frontier bvb. extrapoleert zeer goed.
Hema laat al zijn fotowerk in Steenbergen bij Fuji Print afwerken.

[quote:f301842df5="michelvdb"]Open je foto in Photoshop en kijk wat de afbeeldingsgrootte is. Jij zegt 1600x1200 in 180 dpi. Maar hoe groot is die foto in cm? Die zou eens veel meer dan 10x15cm kunnen zijn. Pas de grootte in cm aan zónder nieuwe pixels te berekenen en kijk waar je uitkomt.[/quote:f301842df5] Arrgghh... dat zeg ik nou al 2 keer!

Bis repetita placent. ;)

[quote:c1fcdb346c="Monkeytail"]@ michelvdb Dus het maakt niet uit hoeveel dpi de beeldbestanden hebben die je aanlevert: dat kan toch niet?[/quote:c1fcdb346c] Het verschil tussen een drukker en een afdrukcentrale is dat een drukker de foto's moet rasteren met bijvoorbeeld een 150-punts raster, en daarom wil hij 300 dpi. Fotocentrales doen dat niet, die belichten jouw plaatjes op echt fotopapier en ontwikkelen dat. Het enige wat hen daarbij interesseert is hoeveel pixels breed en lang. Daarbij hebben ze wel een minimumgrens waarbij je nog niet storend de pixels gaat zien. Zo hebben ze ook een bovengrens; als jij een 6 miljoen-pixel plaatje aanlevert voor een afdrukje op 10x15 brengen ze dat tijdens het overzenden terug naar hun standaardformaat. Ik kan me zo voorstellen dat dat de snelheid van het afdrukken ten goede komt. Eigenlijk komt het neer op de resolutie van het fotopapier: als je zwarte en witte lijntjes tegen elkaar zet en dat op een afstandje als een grijs vlak ziet, hoe dik moeten die lijntjes dan zijn voordat ze door het fotopapier ook daadwerkelijk als afzonderlijke lijntjes worden vastgelegd. Zolang ze onder de resolutie van het papier blijven zal er een grijze foto uitkomen, net als bij jouw oog.

Goed, het komt van een vaklab maar het gaat om de info: [quote:8d82c1c028="PLM Photofinishing > Helpdesk > Specificaties digitaal aanleveren"]Digitale fotoprints: We voeren vanaf uw digitale bestand geen correcties uit, maar maken prints als '0-kopie'. U dient er dus zelf voor te zorgen dat de kleur goed is, en dat alle documenten gelijk zijn. Voorwaarde is colormanagement. Met een gekalibreerde monitor ziet u reeds thuis het resultaat van de door PLM te maken prints.

aanlevervoorwaarden:
bij aanleveren altijd formaat en aantallen aangeven op de werkzak
RGB-bestand (geen CMYK of grijswaarden)
JPG voorzien van de extensie .jpg
TIF voorzien van de extensie .tif en zonder LZW-compressie.
geen speciale tekens gebruiken zoals , + / § ± > etc.
geen lagen, geen paden en/of kanalen in het bestand (dus ook geen selecties opslaan!)
Het snijverlies is ongeveer 3% (tekst en logo’s dus niet te dicht aan de kant zetten). Bij verkeerde verhoudingen wordt er een uitsnede vanuit het midden gemaakt.
Bij afwijking van deze specificaties kunnen de prints alleen via de digitale vergrotingslijn gedraaid worden.
aanlevertips voor de beste en snelste resultaten:

het ICC profiel Adobe RGB (1998) gebruiken
indien het sRGB profiel is gebruikt, vermeld dit dan op de werkzak
prints worden als ‘0-kopie’ gedraaid, dus denk aan colormanagement
monitor instellen op 6500 K bij een gamma van 1,8
bestanden per formaat in één map/folder zetten
bestandsnaam maximaal 8 karakters geven
op CD aanleveren in universeel ISO 9660 formaat
resolutie 250 of 300 dpi maken op het gewenste printformaat, bestanden niet onnodig groot aanleveren
verhoudingen: als het bestand bijvoorbeeld opgemaakt is op 20x25 cm, en er moet een afdruk gemaakt worden op 13x18 cm, dan houdt dat in dat er boven en onder iets afvalt.[/quote:8d82c1c028]

Lees meer op PLM Photofinishing. Via Helpdesk-button doorklikken naar Specs digitaal. Let op: er wordt duidelijk onderscheid gemaakt in Digitale fotoprints, Digitale fotovakprints en Digitale handvergrotingen.

Vergeet verder al dat ingewikkelde resolutierekengedoe nou even. Of het beeld gaar recht voor z’n bek naar een printcentrale of je klooit er wat aan. Zet 'm dan op 300dpi (niks berekenen, verhoudingen behouden) en kijk naar het formaat in cm’s.
Met je uitsnedegereedschap in Photoshoop kun je de gewenste lengte en breedte in cm’s aangeven op 300dpi en snijden maar. Beoordeel scherpte, ruis, pixels etcetc op 100% (= werkelijke grootte = 1 pixel uit je beeld wordt door 1 pixel van je monitor weergegeven).

Het is me nu stuk duidelijker hoe om te gaan met dpi's in combinatie met het afdrukformaat. :D

Ik neem aan dat het kleurenprofiel Adobe RGB (1998) en de andere colormanagement instellingen speciefiek gelden voor PLM Photofinishing en niet universeel zijn voor foto-afdrukbedrijven.

Klopt in principe. Alles wat maar een beetje riekt naar 'pro' of 'vak' zit nauwkeuriger in het kleurmanagement. Al het 'amateur'-werk (zo heet het nou eenmaal) richting HEMA en dergelijke moet je in principe gewoon even laten zoals het is. In de regel werkt dat prima (als er al sprake is van profielgebruik dan is dat sRGB). Je moet het zo zien dat alle (amateur) printshops, afdrukcentrale's en fotowinkels-op-de-hoek alle soorten digitale bestanden in no-time behoorlijk goed uit de printer moeten krijgen. Dus van het kinderpartijtje bij de buren, Sinterklaas bij tante Truus, vakantiefoto's, snel een paar printjes van FreekMac... Allemaal verschillende typen foto's uit verschillende camera's. En over het algemeen doen die amateurlabjes dat prima. Moet ook wel, anders lopen ze met z'n allen een stuk markt gigantisch mis. Het verbaasd me zelfs hoe goed het gaat. Ik moet meestal wel even een kwaliteitsknopje omzetten en meer consumentachtig te werk gaan: geen of sRGB als kleurprofiel, eventueel een correctie in de 'Niveaus', beetje opleuken, rotzooi eruit en weg ermee.