één huis, twee personen, twee iPhone's: één of twee AppleID's ?

Ik heb al jaren een iPhone en heb thuis ook diverse Mac's staan. Software die ik uit de MacAppStore koop heb ik met 1 account gekocht, en mag ik dus op 5 computers installeren.

Mijn echtgenote krijgt binnenkort haar eerste iPhone, en nu vraag ik me af.. Zal ik voor haar een eigen Apple ID maken of zal ik de iPhone installeren met mijn Apple ID? Ze gebruikt haar eigen Mac, dus zaken blijven gescheiden.

Voordeel één gezamelijk Apple ID:
- allebei de iPhones hebben toegang tot onze volledige muziekcollectie (via de iCloud)
- iPhone apps die zij ook wilt hebben hoef ik niet opnieuw te betalen (gaat maar om <10 apps van 0,79ct dus verwaarloosbaar)
- ik weet niet of nieuwe messenger iOS5 werkt op Apple ID?

Nadeel één Apple ID:
- gezamelijk gebruik van één iCloud, dus minder ruimte (en minder privacy)

Voordeel twee Apple ID's:
- in gamecenter kan ik tegen mijn partner spelen :-)
- ze mag haar eigen apps betalen (verwaarloosbaar)
- twee keer zoveel space op iCloud voor documenten, etc

Nadeel twee Apple ID's:
- we moeten onze muziek collectie handmatig blijven syncen als je op alle apparaten alles wilt hebben

Zie ik nog dingen over het hoofd? Wat is jouw mening?

Je kunt geen muziekcollectie delen via iCloud in Nederland. Dit werkt alleen in de US.

Maak gewoon een tweede Apple ID aan. Lijkt me een stuk makkelijker.

Je kan bij game centre altijd nog een ander Apple id gebruiken, je kunt dus een extra id aanmaken voor alles wat zij apart wil doen en alleen voor de app store jouw id gebruiken. problem solved.

oh en vergeet niet om find my iphone op jouw account aan te zetten, dan kun je zien waar ze uithangt :P

Soms lees ik met verbazing berichten dat ik denk hoe verzinnen ze het......

Ik lees dat je meerdere mac's thuis hebt staan en je bent getrouwd.
Verde lees ik dat jullie de zaken gescheiden houden.
Mooi, kan ieder doen wat hij wil.
Dus waarom op het internet aan mensen vragen die je totaal niet kent om hun mening.

Is het dan niet verstandig om dit met jou vrouw te bespreken???

[i]PS, zou eigenlijk aan het werk moeten zijn.[/i]

AppleID en iCloud zijn dingen die weliswaar met elkaar geïntegreerd zijn maar die ook gescheiden zijn :) Dat wil zeggen dat een iCloud ID als AppleID gebruikt kan worden maar dat je ook gewoon een los AppleID kunt hebben die niks met iCloud doet. Er zijn heel veel mensen met 2 accounts: eentje die ze alleen voor iCloud gebruiken en eentje die alleen als AppleID dient voor het aanschaffen van apps, books, muziek, etc.

Je kunt overwegen om haar een eigen iCloud te geven zodat ze een eigen agenda, mailadres, contactpersonen heeft. Dat kun je ook voor jezelf doen. Je kunt er dan voor kiezen om een losse AppleID te maken om apps, boeken, muziek, etc. aan te schaffen en die met elkaar te delen.

Maar goed, ik zou het eerst eens overleggen met de grote baas, vraag haar maar wat ze vindt en wil want dat is toch wet uiteindelijk ;)

Het beste is om 2 Apple id's te maken. Voor haar een en voor jou een. Het is mogelijk om voor de app store een ander account te gebruiken dan voor imessage of FaceTime.

Gebruik het huidige Apple ID voor jouw aankopen (apps, boeken), maar ook voor jouw iCloud. Je vrouw kan dit account ook gebruiken voor de aankopen in de Appstore (apps, boeken). Niet opnieuw betalen dus. Voor haar iCloud functionaliteiten maak je een aparte Apple ID/iCloud voor haar aan. Zo zijn zaken als e-mail, facetime, contacten, agenda en notities gescheiden. Ook GameCenter kan apart.

Ik heb dus op precies dezelfde manier met mijn vriendin en het werkt perfect.

Verdere noten:
- muziek delen kan hier nog niet, zoals eerder gezegd. alleen in de verenigde staten.
- iMessage werkt ook met alleen een mobiel nummer, is dus niet perse een iCloud/Apple ID voor nodig (alhoewel in bovenstaande situatie dit geen enkel probleem zal zijn)
- geen nadelen, alleen maar voordelen (muziek gebeuren kan nog niet, zie eerste noot)

Ik heb het hier met mijn vriendin ook exact zoals Strifer hierboven zegt. :thumbsup:

@Strifer en @iep,

Dat is de info die ik zocht, thanks! Ik wist niet dat je voor iCloud en AppStore een ander Apple ID kunt gebruiken.

en @martinh123, you completely missed the point :)... Ik vroeg om verschillen vanuit technisch oogpunt. Welke conclusie iemand uit die verschillen trekt mag hij volledig zelf weten!... en nee, ik ga mijn vrouw niet lastig vallen met vragen over iCloud, syncen, etc... daar heb ik mijn OneMoreThing vrindjes voor :sarcastic:

Dus als ik het goed begrijp : mijn apple id is ook mijn email adres.Mijn vrouw moet nu ook een apple id nemen met een ander email adres voor haar iphone? dan kan zij toch apps enz downloaden met mijn aplle id en haar eigen muziek bibliotheek hebben op itunes op haar eigen computer??
mvg

Je kan altijd een ander email adres nemen.
Met 1 account kun je alles apart regelen, contacten, iTunes ect...

@Haufenteier

Juist, een Apple ID is vaak ook je e-mail adres. Je kunt dit wijzigen. Dit Apple ID kun je voor je eigen iPhone, apps, iCloud, contacten en dergelijke gebruiken. Je vrouw kan ditzelfde Apple ID (e-mail adres alleen om in te loggen) en wachtwoord gebruiken om apps te downloaden. Op die manier betaal je ze maar een keer. Je maakt een apart Apple ID voor haar aan voor iCloud, contacten en andere dingen.

Het syncen van muziek staat hier in principe los van, aangezien dat via iTunes verloopt.

Mijn eerdere bericht in dit draadje legt het ook al uit.

Dank jullie wel voor de antwoorden. :)
Nog 1 ding, dan heeft ze ook haar eigen icloud op haar eigen pc en ik de mijne op mijn pc?
mvg
p

Ja, voor zaken als de adressen en dergelijke wel. Voor de Apps in iTunes dient wel hetzelfde (jouw) account gebruikt te worden, anders kan ze daar geen updates mee binnenhalen op haar computer in haar iTunes.

mijn vriendin heeft sinds vandaag ook een ipad.
Als het goed begrijp kan ze dus haar eigen apple id aanmaken,
mijn apple id gebruiken om door mij al gekochte apps te downloaden en
haar eigen id voor andere dingen zoals de cloud gebruiken.

Je begrijpt het goed.

deze discussie is al wat ouder, maar ik loop tegen hetzelfde aan.
Mijn man heeft een iPod en ik krijg morgen een iPhone. Ik maak dan denk ik mijn eigen account aan, maar wil uiteraard wel gebruik maken van het delen van apps en i-tunes enzo. Moet ik dan eerst inloggen met een nieuw account en dan de zijne toevoegen ergens? Zo ja waar/hoe?
Of moet ik juist inloggen met zijn account en dan een nieuwe voor mezelf toevoegen?
Alvast bedankt voor jullie reactie. Ik ben een totaal “groentje” in de apple wereld

@anikahuik: Je maakt voor jezelf een nieuwe Apple ID aan. Daarmee stel je je iPhone in (contacten, agenda, etc.)

Je kunt later de apps die je man gekocht heeft ook op jouw iPhone zetten door tijdelijk op je iPhone in te loggen met het Apple ID van je man. Daarna zet je je eigen Apple ID weer terug.

Settings → iTunes & App Store → Apple ID → Sign Out / Sign In

Bedankt voor je snelle reactie!!
En hoe zit het met bijvoorbeeld je foto’s syncen naar een windows pc? Mijn man stuurt zijn foto’s automatisch naar de pc via icloud.
Gaan mijn foto’s dan in dezelfde map of maak je een nieuwe map met een eigen apple id aan?