Een Indesign duwtje

Hoi hoi, Voor een kennis van me heb ik in Photoshop 2 A4 pagina's en 1 A3 pagina gemaakt op 300dpi. Echter kwamen we erachter dat de drukker het materiaal in Indesign geleverd wil hebben. Ik dacht, dan plak ik die photoshop pagina's wel gewoon in Indesign, maar dat gaat niet zo makkelijk als ik verwachtte. Ik heb nog nooit iets met Indesign gedaan en kom er niet uit...

Wat is de juiste manier om in Indesign photoshop bestanden in te voegen (als achtergrond) en wat teksten erbij te zetten zodat de drukker deze goed kan afdrukken?

(extra info: uiteindelijk moet het een dubbelzijdig afgedrukte A3 pagina worden, die dubbel gevouwen wordt waardoor je een klein boekje hebt met een voorkant, twee midden en een achterkant)

Hopelijk kan iemand me een duwtje geven om hiermee verder te komen.

Wat je kunt doen; -maak een nieuw document aan -vink pagina's naast elkaar uit - stel het paginaformaat aan - zet aflopend op 5 (zorg dat je PS bestanden ook 5 mm rondom afloop hebben als daar sprake van is)

De A3 liggend pagina

• sleep een illustratiekader
  • zet deze boven in op x -5 en y -5
  • en zet B op 430 en H op 307
  • doe appeltje D en kies het bestand wat je wilt importeren

Maak een nieuwe pagina aan:

• ga naar het pagina palet
  • klik op het icoontje naast de prullenbak (dit maakt een nieuwe pagina aan)

De A4tjes:

• sleep een illustratiekader
  • zet deze boven in op x-5 en y -5
  • zet B op 215 en H op 307
  • importeer het linker A4tje

doe het zelfde voor het andere A4tje maar zet deze op x 210 en Y -5
en importeer weer je afbeeldingen

dan heb je in ieder geval alvast de opmaak
(volgens mij zit ik redelijk goed)

Super! Ik ga het meteen proberen. Als ik het goed begrijp gebruik je een 5 mm marge in je voorbeeld? Is dit noodzakelijk, want ik dacht aan een afdruk zonder rand, of is dat niet aan te raden?

Wel, dit zal denk ik digitaal gedrukt worden op een copier. Copiers hebben net zoals gewone printers ruimte van het blad nodig om het door de machine te transporteren. Dit noemt men 'grijperswit'. Dit grijperswit kan dus niet met inkt of toner worden bedrukt want anders raken de wieltjes vies. Dit is meestal zo'n 5 mm. Sabine houdt hier meteen rekening mee.

Wel goed lezen, Bjorn en Chatsmit. Sabine heeft het juist over 5 mm afloop, ofwel aan alle zijden 5 mm extra buiten het uiteindelijke papierformaat zodat er bij het snijden geen witte randjes ontstaan en dus een volledig aflopend stukje drukwerk.

Hmm waar ik rekening mee houdt is afloop, dan heb je dus geen witte randen

wat je kunt doen is de A3 410 bij 287 maken en op X 5 en Y 5 neer zetten (dus niet op min 5)
en dan de linker A4 205 bij 287 maken en op X 5 en Y5 neerzetten
en dan de andere A4 ook die maat geven en dan op X 210 en Y 5 neerzetten
dan zou je rondom een witte rand over moeten houden (zo uit het hoofdje)

whoops....... lezen is ook een vak :wink:

Chatsmit ik kan je even een standaard bestandje sturen waar je alleen je plaatjes nog hoeft te importeren als je er echt niet utikomt.

He mensen bedankt voor jullie reacties :) Ja ik las ook afloop, maar ik dacht dat het insiders term was voor een marge de andere kant op... Maar met een beetje begrijpend lezen had ik het kunnen weten idd :mrgreen:

Ik heb het voorbeeld afgelopen en ik kom er aardig mee uit. Ik kan nu niet alles doen aangezien morgen de Photoshop bestanden nog veranderd worden.

@sabine, erg aardig aanbod! Maar ik denk dat ik er wel uit kom met bovenstaande informatie.
PS: ik neem aan dat “Illustratie Kader” hetzelfde is als “Rectangle Frame Tool” (ik heb engelse versie)?

Yeps dat klopt Je kunt natuurlijk gewoon de bestanden wel al plaatsen en dan koppelingen bijwerken als ze dezelfde naam behouden. Dan hoef je alleen dat nog maar te doen en ben je klaar. Dat is het voordeel van indesign je kunt gewoon psd files plaatsen.

Ah mooi! Dan ga ik alvast beginnen. Het is trouwens wel normaal dat de foto's op het scherm er niet mooi uitzien en hopelijk wel met de juiste kwaliteit afgedrukt worden?

Control klik op je plaatje en kies weergave prestaties 'weergave van hoge kwaliteit gebruiken'.

Maarreeh misschien moet je gewoon eerst even een beetje neuzen in het programma… Als het dan nog niet lukt, kun je altijd nog vragen posten, nietwaar? :wink:

WOZ, helemaal mee eens, daar ben ik nu ook mee bezig dankzij dit duwtje :wink: