Een kernel panic, en hoe nu verder...

En ja hoor. Ik wil net aan een 'dikke klus' beginnen en besluit om m'n iMac even te herstarten om fris aan de klus te beginnen. Helaas blijft het scherm steken bij de mooie blauwe bureaublad. Het dock en het menu komen niet in beeld. De installatieschijf erin gestopt en even de schijfhulpprogramma de computer na laten lopen; geen problemen gevonden. Herstart; helaas zelfde resultaat. De hardware ook maar eens gecontroleerd; wederom geen succes. De pram ook maar eens leeggegooid; weer niks......

Wat kan ik nu nog meer doen??

Al eens geprobeerd in Secure mode. opstarten met shift toest ingedrukt. Heeft voor mij laatst wonderen gedaan. Zat een probleem in de opstart items bij mij.

Ook al geprobeert... helaas...

En alle USB-troep loskoppelen?

alleen toetsenbord en muis...

Als je er extra RAM in hebt zitten, haal die er dan even uit.

Als je computer wel goed opstart van de installatie CD, lijkt me dat er iets mis is met je interne harde schijf. Opnieuw formatteren en OS X opnieuw installleren zou het probleem dan op kunnen lossen.

Jan

Het reepje RAM (1 gig) had ik direct al verwijdert, maar was ook niet de oorzaak. Ik vrees dat ik maar eens ga installeren.... Kan ik mooi ook nog even voetbal gaan kijken. Ik vind het wel erg vervelend dat ik de oorzaak niet kan vinden van het probleem. Ik mag graag met een probleemloos systeem draaien en dit is voor het eerst dat ik dit met een Mac meemaak (sinds ca. '88)

Ik heb de laatste week al drie keer hetzelfde gehad op mijn PowerBook! Blijven hangen op een blauw scherm voor het inloggen, en bij safe mode blijven hangen op het witte opstartscherm met het ronddraaiende icoontje. Ik vraag me af of het met 10.4.5 te maken heeft.

De eerste keer dat het voorkwam heb ik vanuit de open firmware gereset (opstarten met Cmd-Option-O-F, type dan “reset-nvram” en “reset-all” op de prompt). De eerstvolgende keer opstarten duurt wat langer dan normaal. Dat hielp.

De tweede keer dat het voorkwam, een dag of twee later, hielp zelfs dat niet. Toen is het een herinstallatie van Tiger geworden.

Vandaag, weer een paar dagen later, heeft de Open Firmware reset-all weer geholpen. Wel heb ik nu even in de console gekeken, en hij heeft blijkbaar een probleem met het automatisch inloggen en authenticeren van mijn enige user account.

Uit de system.log:

[quote:92b023c9c3]Mar 1 19:04:58 [i:92b023c9c3]mijn_machinenaam_hier[/i:92b023c9c3] DirectoryService[36]: Failed Authentication return is being delayed due to over five recent auth failures for username: [i:92b023c9c3]mijn_usernaam_hier[/i:92b023c9c3].[/quote:92b023c9c3]
En uit de /var/log/secure.log, vele malen herhaald:

[quote:92b023c9c3]Mar 1 19:04:58 [i:92b023c9c3]mijn_machinenaam_hier[/i:92b023c9c3] SecurityAgent[158]: User Authenticated: continue login process
Mar 1 19:04:58 [i:92b023c9c3]mijn_machinenaam_hier[/i:92b023c9c3] SecurityAgent[158]: Autologin user authenticated.
Mar 1 19:04:58 [i:92b023c9c3]mijn_machinenaam_hier[/i:92b023c9c3] com.apple.SecurityServer: authinternal failed to authenticate user [i:92b023c9c3]mijn_usernaam_hier[/i:92b023c9c3].[/quote:92b023c9c3]

Ik heb het automatisch inloggen nu dus maar uitgeschakeld in de Account Preferences.

Het is trouwens volgens mij in mijn geval geen Kernel Panic geweest. Dat ziet er heel anders uit. Ik denk dat heet een ver weg gestopte systeembug is die de boel blokkeert.

Probeer als het nog kan eens in de Console te kijken of je rond het tijdstip van het blauwe scherm je dezelfde melding ziet in system.log. Want dat maakt mijn theorie dat het een bugje in 10.4.5 is aannemelijker.

Bij mij was het wel een kernel panic. Vooral de afsluitende zin na een zwart beeldscherm vol ingewikkelde wiskundige formules en gecodeerde boodschappen van meneer Jobs was daar duidelijk in: darwin kernel version 8.2.2: mon aug 22 18:43:11 PDT 2005 etc en tot besluit: /release-PPC panic: we are hanging here..

Ik wou dat ik een fototoestel bij de hand had gehad…

Ok, ja, dat is inderdaad duidelijk!

Maar heb je je system.log nog kunnen controleren voor het tijdstip dat hij op het blauwe scherm bleef hangen?

Want normaalgesproken zou je na een kernel panic gewoon weer moeten kunnen opstarten. Tenzij er iets mis is in je inlogprocedure.

ik kan helemaal niet meer inloggen en ben nu tiger opnieuw aan het installeren. Kan ik tenminste ook nog even het nederlands elftal zien voetballen.... Maar kan ik straks ook nog ergens in mijn logbestanden terugvinden wat de oorzaak zou kunnen zijn? En waar kan ik die logbestanden precvies vinden? Ik zou me een stuk geruster voelen als ik zou weten wat uiteindelijk de oorzaak is geweest van deze kernel panic.

Als je archiveer en installeer hebt gekozen, dan moet je panic.log nog in het vorige systeem staan. Mijn kennis van panics schiet me even tekort, want ik dacht altijd dat een panic zo'n donker scherm met "you need to restart" was, of zo'n scherm met allemaal abacadabra erop. Hoewel, dat "panic, we are hanging here" heb ik ook weleens gezien.