Een netwerk met Airport Extremes maken

Geachte forum mensen,

Ik gebruik al jaar en dag Apple producten en ben er erg blij mee. Af en toe een forum gesprek meelezen, maar zelf nooit actief iets gepost. Ik ben ook niet zo’n techneut en de eenvoud van het Apple ecosysteem bevalt me uitstekend. Ik ben ook geen zware gebruiker en veel voorkomende issues heb ik -of nooit gehad- of nooit last van gehad.
Nu zit ik met een vraag waar ik dolgraag een antwoord op zou hebben en ik hoop dat er aan aantal mensen zijn die het interessant vinden en willen bijdragen.
Door het aangaan van een contract met een kabelaar uit het Noorden van het land; Kabelnoord, heb ik een eenvoudig netwerkje van deze partij gekregen met zendertjes van een onduidelijk mer: “Airties”. Ik had er nooit van gehoord. Het werkt wel, maar de dekking is niet subliem. Ik werk met een aantal zgn ‘smart-lampen’ die af en toe uit het bereik vallen. Erg vervelend.
Tegenwoordig is Wifi6 de nieuwe norm, maar voor een riante dekking is een uitgebreider systeem nodig. En ik vindt t iets te prijzig.
Ik loop nu tegen de mogelijkheid om een oud AirPort Extreme netwerk te kunnen kopen (wel de A1521), hiermee kun je een stabiel netwerk maken.
Maar, vinden jullie dit een dom idee? Apple ondersteund het niet meer. Is het wel veilig, bijvoorbeeld geen WPA3? Zou het te langzaam zijn tov een modern wifi6 mesh systeem? Het lijkt me wel weer feest om een compleet Apple systeem te draaien, dat snap ik tenminste… daar zit dan ook wel een retro-tintje aan, mee eens. Daarnaast heb ik in de ruimtes waar ik een netwerk draai ook al utp liggen waardoor een zgn ‘roaming-systeem’ van Apple goed zou kunnen werken. Ik denk te weten dat moderne mesh netwerken juist weer niet met utp kunnen werken… Voor de duidelijkheid, de utp’s voeden EN het wifi netwerk EN de computers, het netwerk bedient de ‘handhelds’ en de lampen
Kortom, ik hoop dat iemand me hier in kan bijstaan, is het dom/stom/onverstandig. Of is het veilig genoeg en snel genoeg… Oh ja, wat gaat er op t draadloze netwerk? Waarschijnlijk een hoop Face-time of What’s app gesprekken met twee iPhones en een iPad. De voornoemde Calex smart lampen. Geen games of video-streams. Ik hoop nog wel eens een Sonos systeempje op te kunnen zetten, maar dat schijnt daar weer naast te lopen.
Zo dan, de vraag is eigenlijk of een uitgebreid ‘roaming’ netwerk van drie AE’s nog wel relevant is… Wie helpt?
Heel hartelijke groet uit t Noorden van Nederland.

Paar aandachtspunten: AirPort Extreme zijn prima apparaten met een dead-end-street of life. Als je ze goedkoop kan kopen misschien prima experiment. Geef ze wel allemaal dezelfde WiFi naam en zet ze in bridge modus als je ze op een ethernetpunt aansluit. Ze fungeren dan als WiFi zenders.

Als het wat meer mag kosten en je wilt Future-Proof zijn, kijk dan eens naar Netgear Orbi voor een echt Mesh systeem.

Wil je er minder aan uitgeven kan je het ook met Devolo oplossen, maar een mindere keuze, omdat er al utp ligt.

Eén van de beste oplossingen is Ubiquity, maar die zijn moeilijker te configureren en die hebben PoE (Power over Ethernet) nodig.

Succes.

Geachte forum mensen,

Na aanschaf, drie maal de a1521 plus twee airport expresses voor 100 euro, heb ik een fijn werkend wifi netwerk. Zoals ik al aangaf liggen mijn gebruikers eisen en verwachtingen nou niet echt hoog. Onze twee telefoons en een aantal ‘slimme lampen’ doen het er prima op. FaceTime gesprekken zijn er per ongeluk nog niet geweest, maar ik heb goede hoop op een beste verbinding.
1 station in de meterkast en van daaruit twee andere stations bedraad aangestuurd. En aangezien er een draad naar de schuur lag heb ik daar voor de gein een express stationnetje aangesloten. Eigenlijk is dat nog de grootste sprong vooruit. In de schuur en op de veranda ‘dik in de wifi’.
Maar ondanks de grote pret is er iets wat me opvalt en waar ik me eigenlijk geen raad mee weet. In de overgang van de huiskamer naar het ‘kantoor’ hapert de sterkte meter op de telefoon even; deze gaat even van drie naar anderhalf ‘streepje’ en floept daarna keurig weer naar volle sterkte. Terug is dat ook het geval. En omdat (denk ik dan) de meterkast vlak naast de huiskamer staat is er daar ook even een ‘inzakkertje’. Voor de compleetheid, dit alles is gelijkvloers en de zenders in kantoor en huiskamer staan 10 mtr van elkaar, de huiskamer en basisstation ook weer. Een soort van grove triangel wel. Mijns inziens zal er onderling dus wel wat beïnvloeding zijn. De airport app geeft aan dat de 2,4 en 5 GHz kanalen op auto staan en kiezen steeds een ten opzichte van elkaar verschillend kanaal. Ik lees her en der dat de ‘auto-stand’ de beste stand is. Maar is dat zo? Is het wijs om voor de drie zenders in huis dezelfde kanalen te kiezen? Is het ook zinnig om de 5 GHz zender uit te zetten? Ik denk niet dat onze spulletjes daar gebruik van maken.
Dank u voor de aandacht en ik hoop op wat leuke antwoorden,

En wederom een hartelijke groet uit het Noorden van Nederland.