Een paar vraagjes over widgets

Een paar vraagjes over widgets, die ik niet beatwoord zie op het forum en ook niet in de mij ter beschikking staande informatie (= de "Mac OS 10.4 Migration Guide" van Erik Vlietinck)

1. Met welke toetsencombinatie activeer je de cirkel met kruis die verschijnt als je op F 12 drukt ? En welke toetsencombinaties zijn er om widgets te selecteren, om te draaien etc.?

2. Hoe verwijder je die nutteloze widgets die bij het systeem zitten (Amerikaanse telefoonboek e.d.)?

1/ alt toets indrukken en over de widget bewegen met je muis, dan krijg je het kruisje en kan je hem sluiten.

Op de widget staan en appeltje - r doet hem refreshen (spiraalbeweging), omdraaien weet ik niet

2/ Dit kan door de widget manager van apple te gebruiken die in 10.4.2 ingebakken zit (1e widget in de rij) Daar vink je de widgets aan die je (niet) wil hebben, zodat die geen ruimte innemen in de balk onderaan.

Veel succes!

Als je de standaard widgets permanent wilt verwijderen kan dat door het desbetreffende .wdgt bestand te wissen in /Library/Widgets

als je met je muis op de desbetreffende widget gaat staan verschijnt er rechts onderin een "i" klik daarop en de widget draait zich om. als je linksonder op dat + je klikt komen bij alle widgets de kruisje te voorschijn.

Systeem widgets verwijder je als volgt macintoch hd/biblioltheek/widgets sucses.

Toets combi voor het tonen van de widget tray: :apple: + =.

Dank allemaal, ik ben al een heel stuk wijzer!

Maar … … als je eenmaal via F 12 en appeltje - = de widget tray tevoorschijn hebt getoverd, hoe beweeg je je dan binnen die tray / hoe activeer je dan deze of gene widget in de tray zonder de muis te gebruiken? Of is dat niet mogelijk?

Het zou buitengewoon handig zijn als kon wat kan in programma’s als LaunchBar: met één toets(of toetsencombinatie) LaunchBar activeren, en vervolgens via de toesten direct het programma of document activeren dat je nodig hebt. Dat gaat veel sneller dan via de muis.

Ik heb gemerkt dat een deel van mijn widgets in /Library/Widgets staat, en een ander deel in ~/Library/Widgets. Is het niet de bedoeling dat ze allemaal op 1 locatie staan? En zo ja, in welke locatie moet ik ze dan samenbrengen?

[quote:14106a065e="Timotheus"]Dank allemaal, ik ben al een heel stuk wijzer!

Maar … … als je eenmaal via F 12 en appeltje - = de widget tray tevoorschijn hebt getoverd, hoe beweeg je je dan binnen die tray / hoe activeer je dan deze of gene widget in de tray zonder de muis te gebruiken? Of is dat niet mogelijk?

Het zou buitengewoon handig zijn als kon wat kan in programma’s als LaunchBar: met één toets(of toetsencombinatie) LaunchBar activeren, en vervolgens via de toesten direct het programma of document activeren dat je nodig hebt. Dat gaat veel sneller dan via de muis.[/quote:14106a065e]
Dit gaat niet nee, heb je geen muis ofzo??

Vind het allemaal maar klinkel als een Windows gebruiker die alles zosnel mogelijk wilt doen zodat er minder kans is dat alles vastloopt.

@Yakke: de standaart widgets van apple staan in /Libary/widgets. De widgets die je zelf download zet je in ~/Library/Widgets. Dit is om er voor te zorgen dat je niet perongeluk de widgets van Apple wegsmijt. Je kan ze natuurlijk allemaal in /Library/Widgets zetten. Maar of je ze dan nog kan wegsmijten via “widgets” van Apple vrees ik voor. En je kan ook problemen krijgen met updates van het systeem.

@Yakke, Hobbes: nee , de widgets in /library/widgets zijn de widgets voor alle users en de widgets in ~/library/widgets zijn voor de ingelogde user

Bedankt voor de info. Dan laat ik ze wel staan zoals nu het geval is.

[quote:0da146d246="magic-with-mac"]@Yakke, Hobbes: nee , de widgets in /library/widgets zijn de widgets voor alle users en de widgets in ~/library/widgets zijn voor de ingelogde user[/quote:0da146d246] Nou ja in die map staan normaal enkel die van apple