een paar vraagjes

Hallo, ik ben vanplan te switchen tegen het einde van het jaar...ik ben het beu om een vensterjunkie te zijn nu het probleem is dat ik nog nooit met een mac heb gewerkt... ik hoop dat dat wel zal mee vallen maar welke mac zou ik nemen ? ik had gedacht aan een Powerbook ( omdat ik graag Mobiel werk) maar deze zijn helaas te duur dus had ik gedacht aan een 2e hands powerbook 15"of 17" maar is dit wel verstandig ? En welke sites zijn daar het beste voor ( voor de aankoop van 2ehands powerbooks) let wel op ik ben van Belgie dus ik ben een azerty toetsenbord gewoon dus liefts een belgische site :D of zou ik beter voor een andere mac gaan ? wat zijn de pro's en contra's T.O.V een Powerbook,.. Ik had ook gedacht aan een Mac mini , maar ik heb gelezen dat die niet al te sterk zijn ... en dat die 1,42 Mhz qua snelheid overeen komt met een Ibook G4 1,25 Ghz . Hoe komt dit ? want het zijn beide G4 processors ... ik geloof niet in de Ghz mythe maar ik vindt het raar dat een G4 1,25 sneller is dan een G4 1,42 En is dat geen probleem om met een Mac op een windows netwerk te zitten gaat dat werken ik dacht van wel maar je weet maar nooit :p

Ik hoop dat dit niet al te veel vragen zijn !

MVG

LuCaZ

Het lijkt me inderdaad dat een iBook 1.25 GHz niet sneller is dan een Mac Mini 1.42. Anderzijds, een Mac Mini maakt geloof ik wel gebruik van laptop onderdelen om hem zo klein mogelijk te houden, dus qua hardware is er weinig verschil.

Een Mac in een Windows netwerk is geen problem, heb ik hier thuis ook via een router. uitwisselen gaat prima. Als ik jou was zou ik zeker voor de PowerBook gaan, al is die duurder. misschien kun je dan beter nog even doorsparen. De PowerBook heeft naast processorsnelheid onder andere voordeel van een snellere videokaart (ATI 9700 mobility Radeon) en harde schijf.

Ik weet niet wat je precies wilt gaan doen met je Mac, maar voor de meeste dingen is een iBook of mini prima geschikt... een Mac is redelijk op te voeren door er simpelweg wat meer Ram in te zetten... Ram geeft een Mac een flinke boost.

ik ben vooral vanplan om te leren werken met Mac osx .. en de hoofdbedoeling is met garageband , Imovie werken maar die Ram van mac is zo duur !!! btw : een Panasonic NV-GS 120 werkt die op een mac ? want daar waren geen drivers voor mac bij gelevert of miss wel maar die cd ben ik kwijt :p Maar sparen voor een nieuwe powerbook zal er niet echt in zitten want die kosten + 2700€

Maar is het verstandig uit te kijken naar een 2ehands mac

Btw : Condor computers ( f zo iets) die hebben soms wel mooie promotie’s … verkopen die ook 2e hands apple’s ?

[quote:9c2d458712="LuCaZ"]ik ben vooral vanplan om te leren werken met Mac osx .. en de hoofdbedoeling is met garageband , Imovie werken [/quote:9c2d458712] Dat zal op zich wel gaan met een iBook of een mini, maar als je met filters gaat werken zal het niet snel gaan...

[quote:9c2d458712=“LuCaZ”]maar die Ram van mac is zo duur !!! [/quote:9c2d458712]
Je kunt ook gewoon PC ram gebruiken in een Mac.

[quote:9c2d458712=“LuCaZ”]btw : een Panasonic NV-GS 120 werkt die op een mac ? want daar waren geen drivers voor mac bij gelevert of miss wel maar die cd ben ik kwijt :stuck_out_tongue: [/quote:9c2d458712]
Mac heeft geen drivers nodig… gewoon de firewire kabel er in steken.

[quote:9c2d458712=“LuCaZ”]Maar sparen voor een nieuwe powerbook zal er niet echt in zitten want die kosten + 2700€ [/quote:9c2d458712]
??? je hebt al een 15" Powerbook voor 2000 euro

[quote:9c2d458712=“LuCaZ”]Condor computers ( f zo iets) die hebben soms wel mooie promotie’s … verkopen die ook 2e hands apple’s ?[/quote:9c2d458712]
Yep.

Thnx .. voor al die info ..

maar ik heb maar ongv. 1200€ … en dat is het gene waarom ik d8 aan een 2ehands systeem :smiley:

Tja, ikzelf heb veel pech gehad met tweedehands aankopen, dus ik koop alles nieuw... dus kan ik daar weinig advies over geven.

Als ik kijk naar je budget zou je de volgende setup kunnen nemen:

[img:300d8cd159]http://home.versatel.nl/stevejobs/1200euro.jpg[/img:300d8cd159]

[quote:4508769086="unSOUND"]Tja, ikzelf heb veel pech gehad met tweedehands aankopen, dus ik koop alles nieuw... dus kan ik daar weinig advies over geven.

Als ik kijk naar je budget zou je de volgende setup kunnen nemen:

[img:4508769086]http://home.versatel.nl/stevejobs/1200euro.jpg[/img:4508769086][/quote:4508769086]

Dat ziet er wel een zeer mooie config uit !!!
komt dat van mail a mac ? Die ram bouwen zie daar ook in want … das is naar het scheint nogal een geklommel

update : Zeer veel bedankt unSOUND

Of ze ook Ram inbouwen weet ik niet, maar dat zou je ze kunnen vragen via een mailtje...

Andere optie is de iMac G5… die zit net boven de 1200 euro,
maar is stukken sneller, heeft meer harde schijf, en
standaard draadloos internet en bluetooth aan boord.

[quote:98eda8ed1a="unSOUND"]Of ze ook Ram inbouwen weet ik niet, maar dat zou je ze kunnen vragen via een mailtje...

Andere optie is de iMac G5… die zit net boven de 1200 euro,
maar is stukken sneller, heeft meer harde schijf, en
standaard draadloos internet en bluetooth aan boord.[/quote:98eda8ed1a]
idd die Imac g5 zit er idd een stuk mooier uit … dus ik denk dat ik een beetje langer ga sparen voor zo iets … en tegen het einde van het jaar zal de prijs ook weer iets lager liggen of misschien zijn ze dan aan een update onderworpen :stuck_out_tongue:

Anyway Thanks !!

Graag gedaan, en veel succes met wachten... :D

[quote:653bf1c0a3="LuCaZ"]ik ben vooral vanplan om te leren werken met Mac osx .. en de hoofdbedoeling is met garageband , Imovie werken maar die Ram van mac is zo duur !!! btw : een Panasonic NV-GS 120 werkt die op een mac ? want daar waren geen drivers voor mac bij gelevert of miss wel maar die cd ben ik kwijt :p Maar sparen voor een nieuwe powerbook zal er niet echt in zitten want die kosten + 2700€

Maar is het verstandig uit te kijken naar een 2ehands mac

[/quote:653bf1c0a3]

Ik zou voor de iMac G5 gaan als ik je hoor. Je wil je duidelijk gaan bezig houden met audio en video en Apple heeft op dat gebied wel een pak in petto van software. Garageband en iMovie zal je op een G4 nog wel trekken in het begin. Maar vanaf je die programma’s onder de knie hebt en dat kan vrij snel zijn dan ga je een programma als Garageband helemaal tot het uiterste willen drijven en dat uiterste ligt bij een G4 niet zo heel ver.

Mac ram en PC Ram zijn dezelfde. Je hoeft dus niet je ram te bestellen in de Apple store.

Het is verstandig om een 2e hands Mac te kopen, maar is het verstandig om een 2e hands notebook te kopen? Bij een desktop kan je je ongeveer voorstellen wat er allemaal mee gebeurt is maar met een notebook weet je dat dus echt niet.

[quote:bd9010df10="MacAttack"] Ik zou voor de iMac G5 gaan als ik je hoor. Je wil je duidelijk gaan bezig houden met audio en video en Apple heeft op dat gebied wel een pak in petto van software. Garageband en iMovie zal je op een G4 nog wel trekken in het begin. Maar vanaf je die programma's onder de knie hebt en dat kan vrij snel zijn dan ga je een programma als Garageband helemaal tot het uiterste willen drijven en dat uiterste ligt bij een G4 niet zo heel ver.

Mac ram en PC Ram zijn dezelfde. Je hoeft dus niet je ram te bestellen in de Apple store.
[/quote:bd9010df10]
Het gaat een imac G5 gaan worden !

[quote:bd9010df10=“MacAttack”]Het is verstandig om een 2e hands Mac te kopen, maar is het verstandig om een 2e hands notebook te kopen? Bij een desktop kan je je ongeveer voorstellen wat er allemaal mee gebeurt is maar met een notebook weet je dat dus echt niet.[/quote:bd9010df10]
daar had ik nog niet aan gedacht ! … :smiley:

wat is er mis met een ibook 14"?? kan je een gig bij stoppen, geen extra beeldscherm nodig, en hij is mobiel alleen wel minders snel dan een iMac

maar een imac is wel weer erg duur en als je alleen maar kennis wilt maken met osx…?
kan het me niet voorstellen, maar als je het prut mocht vinden is het een hoop geld…