Eén postbus beveiligen in Mail

Ik ben een tevreden gebruiker van het standaard mailprogramma met de mooie naam 'Mail'. Maar nu wil ik graag één postbus (mapje) beveiligen, maar weet niet hoe dat moet...

Ik laat ook weleens anderen achter mijn iMac om bijv. even te internetten, een mailtje te sturen, cd-tje te branden, etc.
Maar ik wil graag de mailbox met wachtwoorden en privémailtjes beveiligen met een wachtwoord.

Is dat mogelijk?
Hoe stel je zo’n beveiliging in?

Het is dus niet de bedoeling heel Mail te beveiligen met een wachtwoord ofzo. Het gaat maar om één postbus.

Maak voor die anderen een andere OSX gebruikersaccount aan. Je kunt instellen dat ze wel bij je mappen kunnen, maar verder geheel gescheiden van je werken. Heb ik ook, wel zo prettig...

Ja, dat is wel een manier. Je kunt heel snel en eenvoudig naar een andere gebruiker omschakelen.

Maar er zitten ook nadelen aan het omschakelen naar een andere identiteit.
Je kunt moeilijk als je visite krijgt inloggen onder een andere naam.
Of als je even thee gaat halen omschakelen naar een andere identiteit.
Bovendien gebruik ik mijn iMac ook als entertainmentcenter. iTunes staat altijd open, vaak draait er nog een diaserie bij. Als je naar een ander account moet overschakelen dan stopt meteen de muziek…
Voor mij dus niet DE oplossing.

Ik weet helaas geen oplossing voor de Mail-beveiliging, maar ik weet wel dat iTunes gewoon doorloopt als je bent overgeschakeld naar een andere gebruiker.

Alle programma's lopen inderdaad door in de achtergrond als je op een andere account inlogt. En een andere naam kant toch bijvoorbeeld alleen je voornaam zijn of zo! Dan is er niets vreemd aan volgens mij. In mail zie ik de oplossing ook niet.

Groetjes Marian

Het is niet mogelijk om voor een postbus een apart wachtwoord in te vullen.

Je kan het een medegebruiker echter wel moeilijk maken om jou mail te lezen. Je zou een regel kunnen toevoegen waarbij alle mail van het betreffende account als gelezen wordt gemarkeerd (zodat er niet een 1tje of een 2tje bij het icoon in het dock komt te staan) en naar een aparte postbus worden verplaatst zodat het niet in je inbox overzicht komt te staan. Die postbus breng je onder in een andere folder (bijv verzonden berichten). Zo is de mail moeilijk te vinden voor eventuele andere gebrukers.

Maar het beste en het veiligste is (indien mogelijk) om de e-mail via webmail te lezen, verwijder dan gewoon de account uit Mail. Probleem opgelost! :wink:

Ik zou iedereen die meerdere personen achter zijn Mac toelaat sowieso willen adviseren een aantal accounts aan te maken. Je vermijdt gepruts in je eigen instellingen, dingen die per abuis worden weggegooid, andere onduidelijkheden, gezeur met bookmarks, lettertypen, noem maar op. Geeft een account problemen, dan kun je hem wissen en een nieuwe aanmaken. Zelf heb ik op elke mac een beheerdersaccount waarop ik niets doe dan installeren en onderhoud. Op andere accounts wordt gewerkt, spelletjes gespeeld, gedownload. Ook heb ik een account "algemeen" waarop iedereen terecht kan. Schakel snelle gebruikersoverschakeling in en je kunt eventueel alles op de achtergrond laten draaien terwijl de boel beveiligd is met je inlogscherm. Je hoort zelfs een geluidje als je nieuwe mail hebt!

tjonge...... van zoveel gebruiksvriendelijkheid word ik weer stil.

Wat een fantastisch systeem dat OS-X! :slight_smile: