een schone installatie van mac os mantin lio

hallo,

ik heb wat probleempjes met mijn mac mini en heb het advies van Amac gekregen om een schone installatie uit te voeren maar hoe moet dit?

bedankt

Klik

Reset je hele mac. Delete alles behalve het OS. (belangrijke docs kan je backuppen)
Ga naar de Mac App Store of bestel Mountain Lion op een CD

Installeer Mountain Lion.

Zet je documenten terug.

ik heb Mountain Lion al als os hoe reset ik hem dan?

Opnieuw opstarten met toetsen cmd+r dan krijg je een menu te zien.

@AppleTim: Verbazingwekkend hoe zelfs de zoekstring met spelfouten nog direct naar het goede antwoord leidt. :slight_smile:

Voordat je een nieuwe installatie uitvoert, zou ik eerst een nieuwe gebruiker aan maken om na te gaan of het probleem gerelateerd is aan het OSX systeem of het Gebruikers account.
Als het probleem ook aanwezig is bij de nieuwe Gebruiker dan kan je i.p.v. een schone installatie via CMD + R opstarten en opnieuw ML installeren over de oude installatie heen.
Dan weer testen en als het probleem nog niet opgelost is dan pas nieuwe installatie.

Wat is op een mac de opstart schijf? deze wil ik namelijk wissen

Waar je mee opstart.

Ja Google is nog steeds “je vriend”. :wink: (Alleen lijken een hoop mensen niet te weten waar die vriend woont)

Ga weg! Dat meen je niet… :lol:
(Maar het is wel het goede antwoord en ik dacht dat het icon ervan altijd helemaal rechtsboven op je desktop staat.)

Heb je een (Time Machine) backup? :-o

nee ik heb geen Time Machine bakup. maar heb wel alle belangrijke dingen gekopieerd en ik weet ook wel wat de opstart schijf is maar ik bedoel hoe heet deze als je die leeg wil maken met Schijfhulpprograma

De standaard naam is “Macintosh HD”. Maar maak nu eerst een TM backup op een externe hd want daarmee zet je veel gemakkelijker dan ‘met de hand’ alles terug via het programma ‘Migratie assistent’ (ook de onzichtbare bestanden die vaak worden gebruikt voor de serialnumbers van programma’s).
Maar i.p.v. een schone instalatie (wat nogal rigoreus is) kun je ook gewoon met behoud van je data de combo update opnieuw installeren. Want als de oorzaak het OS is kan dat al voldoende zijn.

Hier doe je Clean Install http://www.youtube.com/watch?v=S8G9m4yzxAg

EERST download je Mountain Lion op de MacApp Store. Dan installeer je die (automatisch) en ZET je die op een USB ( 8, 16GB).

Dit zie je hier ==> http://www.youtube.com/watch?v=Q247rzjDX_g

@hendrik ijzerboort
het probleem is dat de mac wel het geluid van een screen shot maakt maar vervolgens niet de foto eerst zijden ze bij Amac dat dit aan het ram lag en nu zeggen ze dat ik een schone installatie moet doen of is een Combo genoeg

Probeer het uit met die combo. Binnen een half uur weet je of het heeft geholpen…

wat betekend Combo eigelijk?

De combo update bevat alle veranderingen van de vorige update’s. (Ze zijn dus gecombineerd)
Dus een combo update 10.8.3 installeren doet het zelfde als drie aparte update’s van 10.8.1, 10.8.2 en tenslotte 10.8.3.
Dus kun je na een verse installatie van 10.8 via de combo update gelijk op 10.8.3 komen.

ik heb de Combo er opgezet en geïnstalleerd maar dat heeft niet geholpen. Nu dan toch maar op nieuw Mac os X installeren en dan de opstart schijf “Macintosh HD” verwijderen?