Een screencap maken van alleen het actieve venster - Hoe doe je dit in OS X

Voor diegenen die het nog niet weten:

Shift-appel-3 maakt een plaatje van het hele scherm en shift-appel-4 verandert je cursor in een kruisje dat je over een gebied kunt slepen waar je een afbeelding van wilt hebben.

In OS 9 was er nog iets: eerst de caps lock indrukken en dan shift-appel-4. Je cursor veranderde dan in een soort rondje. In een open venster klikken en je kreeg een plaatje van precies dat venster. In één klik en altijd keurig netjes.

Wie weet dit of er ook iets dergelijks in OS X bestaat? Deze toetsencombi werkt in ieder geval niet.

Alvast bedankt

Ps Ik ben op de hoogte van programmaatjes als 'Snapz Pro' en zo. Ik wil het graag gewoon in het eigen Mac OS doen.

In de map "Programma's" - "Utilities" staat het programma GRAB Deze doe wat jij wil. Plaats 'm waar je wil. hé misschien heeft iemand er wel een applescript voor gemaakt!

Greetz
Davis :wink:

Bedankt voor de reactie. Ik ga het meteen proberen.

:slight_smile:

Ik heb net ff gekeken en kon helaas geen spplescript vinden. Nog steeds zou ik graag willen weten of het met een toetsencombi in de finder kan. Ik heb er veel geprobeerd maar wellicht niet alles.

Als iemand nog iets weet?

Volgens mij moet het met [url=http://www.ambrosiasw.com/utilities/snapzprox]SnapzProX[/url] kunnen (kan trouwens nog veel meer).

[quote:post_uid0="tiny"]Ps Ik ben op de hoogte van programmaatjes als 'Snapz Pro' en zo. Ik wil het graag gewoon in het eigen Mac OS doen.[/quote:post_uid0] Bedankt voor je reactie maar ik zal mezelf ff quoten:

Wel leuk dat je reageert  ;)

Sorry tiny. :(

Voor zover ik weet bestaat de door gevraagde mogelijkheid niet in Mac OS 10.1. Mogelijk dat dit in Mac OS 10.2 (Jaguar) wel toegevoegd is. De toekomst zal het leren.

In AppleCare Document 61544 worden de mogelijke toetscombinaties genoemd.

Suc6.

[quote:post_uid0="Paul Sondervan"]In [url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=61544]AppleCare Document 61544[/url] worden de mogelijke toetscombinaties genoemd.

Suc6.[/quote:post_uid0]
Toch nog wat leuke dingetjes gezien op dat document, Paul, bedankt.

Ik hoef nu niet meer tif in Photoshop te openen maar kan gewoon plakken in een document met een groter canvas waar ik alle caps mee verzamel en in uitprint.

Tnx  ;)

Is het toch niet voor niks geweest.  :D

appeltje shift werkt niet????? het werkt uitstekend op mijn mac onder Xmaar je moet appletje en shift tegelijk indrukken en dan 4 of 3 ik kan van alles een plaatje maken behalve van pple's DVD Speler, je kan ook geen plaatjes maken van iets als Apple DVD software openstaat. nog een tip doe het eens zonder capslock capslock moet nooit aan tijdens deze actie. in geen enkele Mac OS

[quote:post_uid0="ringenoldus"]appeltje shift werkt niet????? het werkt uitstekend op mijn mac onder Xmaar je moet appletje en shift tegelijk indrukken en dan 4 of 3 ik kan van alles een plaatje maken behalve van pple's DVD Speler, je kan ook geen plaatjes maken van iets als Apple DVD software openstaat. nog een tip doe het eens zonder capslock capslock moet nooit aan tijdens deze actie. in geen enkele Mac OS[/quote:post_uid0] Dank voor je reactie maar ik weet dat je allebei de toetsen ingedrukt moet hebben als je 3 of 4 toetst. Dat de DVD's beschermd zijn, weet ik ook. Bedankt.

Maar de caps lock maakt onder OS 9 wel degelijk verschil. Dit is immers waarom ik deze topic ben gestart. Als je de caps lock ingedrukt hebt dan krijg je dus die mooie, makkelijke en 'schone' screencap. Probeer het maar…

[quote:post_uid0="ringenoldus"]sorry ik zie geen kwaliteits verschil met of zonder, ik geloof dat Dit ooit aangepraat is door de Microsoft helpdesk[/quote:post_uid0] Ik denk dat je niet helemaal snapt waar het over gaat...

Wellicht helpt het als je mijn eerste bericht nog eens leest. Het gaat niet om kwaliteitsverschil…

Hallo allemaal,

Hoewel ik niet wist dat je met appeltje - shift en 3 of vier een schermafbeelding kon maken, weet ik het nu wel dankzei jullie thx daarvoor. Maar nu het volgende:

Ik heb het nu een aantal keren gebruikt, o.a op aanraden van Tiny, om bijv, als je ergens een registratie formulier in moet vullen, dan heb je mooi een soort copy, wat je daar in gevult hebt, maar:

Als ik nu bijv, een schermafdruk of hoe je het ook noemt maakt, en later weer een paar, dan heb ik een probleem. Deze shots worden weggezet als picture 1, 2 3 etc, maar zodra ik later weer een shot maakt, wordt het automatisch weer 1, 2 etc genoemd, en vervangt eerder zelfde genoemde?

Nu heb ik wel an eerdere een kopy gemaakt, maar het orgineel blijft de zelfde naam, hoe kan ik de namen van de picture wijzigen, in bijv, registratie shot, fun shot etc etc, om de verschillende shots te kunnen onderscheiden, en tevens al mijn shots te kunnen bewaren.

Misschien voor vele van jullie een duidelijk geheel, maar voor mij niet, ben al blij dat ik weet hoe ik een shot kan maken hahah

als iemand mij hier wat duidelijke en nadere info over geven kan, heel graag,

groetjes mijn appeltje

[quote:post_uid0="davis"]In de map "Programma's" - "Utilities" staat het programma GRAB Deze doe wat jij wil. Plaats 'm waar je wil. hé misschien heeft iemand er wel een applescript voor gemaakt!

Greetz
Davis ;)[/quote:post_uid0]
hey Davis

Ik ben net is ff wezen kijken bij dat GRAB waar je het over hebt, maar wat kun je hier precies mee??

Ik heb het aangeklikt, maar kan er weinig mee, alleen bijv, muisaanwijzer, een ander figuurtje/icoontje meegeven. Maar als ik je berichtje lees, moet het wel meer kunnen.

Ben benieuwd, leergierig   ben ik wel !

alvast bedankt mijn appeltje :smiley:

[quote:post_uid0="mijn appeltje"]Nu heb ik wel an eerdere een kopy gemaakt, maar het orgineel blijft de zelfde naam, hoe kan ik de namen van de picture wijzigen, in bijv, registratie shot, fun shot etc etc, om de verschillende shots te kunnen onderscheiden, en tevens al mijn shots te kunnen bewaren.[/quote:post_uid0]

Door de naam: Picture 1 / Picture 2 te veranderen in de door jou gewenste naam.

Het bestand selecteren, even wachten en dan nogmaals klikken op de naam. Nu kan je de naam wijzigen.

Succes <!–emo&:smiley:

Hoi Leavestone,

Ik ga dit zo direct ff testen, dank je wel voor je hulp

een tevreden  :D  mijn appeltje

Hoi Leavestone,

Helemaal toppie, nu kan ik zelf de naam wijzigen, nogmaals bedankt

mijn appeltje

Voor als je het nog niet weet, is dit een handige:

Return 'toggelt' (zet van uit–>aan of van aan–>uit) van geselecteerd naar niet. Hoef je niet steeds met je muis…