Een soort van virus?

Hoe krijg ik “Googleadservices” van mijn ipad en iPhone af. Als ik iets op wil zoeken in Google (Safari) of Chrome, dan krijg ik de volgende melding:
Ik word omgeleid naar www.googleadservices.com met de mededeling vervolgens dat de webpagina niet beschikbaar is.

Safari cache al een keer geleegd?

Heb je een adblocker of VPN geïnstalleerd en actief? Sommige VPN services, waaronder NordVPN, hebben zelf een adblockfunctie. Die kan er soms voor zorgen dat je websites niet kunt bezoeken…

Ik heb een adblocker en een VPN van Norton security. Het gekke is dat ik geen problemen heb met mijn Windows desktop, maar wel ineens op mijn ipad en iphone. Ik heb de cache van safari leeg gemaakt en dat leek heel even te helpen, maar nu niet meer. ook als ik op Chrome zit met mijn ipad of iphone krijg ik deze blokkade. Als ik op internet kijk, ben ik niet de enige:-( . En de Apple community weet het ook niet.

Het gekke is dat ik geen problemen heb met mijn Windows desktop, maar wel ineens op mijn ipad en iphone. Ik heb de cache van safari leeg gemaakt en dat leek heel even te helpen, maar nu niet meer. ook als ik op Chrome zit met mijn ipad of iphone krijg ik deze blokkade. Als ik op internet kijk, ben ik niet de enige:-( . En de Apple community weet het ook niet. Norton Security is ook geïnstalleerd op mijn desktop en op de iphone en ipad, maar eerder nooit last gehad, ineens dus.

Werken andere websites wel normaal?

Ja, die werken goed. En alleen op mijn iPhone en iPad word ik bij Google in een zoekfunctie geleid naar Googleadservices.com en dan wordt de “website niet bereikbaar”. Als Google verwijst naar de directe site van bijvoorbeeld Blokker of zo, dan gaat het vaak ook goed. Maar als er bijvoorbeeld “advertentie” bij staat, zie ik nu, dan krijg deze melding altijd.

Wat gebruik je op je iPad als DNS-server?

Het lijkt er sterk op dat advertenties van Google (en wellicht ook andere netwerken) worden geblokkeerd. Hierdoor worden sommige zoekresultaten in Google niet goed geladen: resultaten waar “Advertentie” bij staat, sturen je namelijk vía dia advertentie, en dus via Goole Ad Services, door naar de gewenste site. Je zou dus even kunnen nagaan of de blokkade zich voordoet bij sommige resultaten, of bij alle resultaten.

Kijk daarna eens goed na of je een VPN-app hebt draaien en zet daar de veiligheidsfunctie van uit (eventueel tijdelijk). Bij NordVPN heet deze functie CyberSec, en die functie is erg sterk ‘afgericht’. Alles wat ook maar enigszins in de buurt komt van een advertentie, wordt systeembreed (dus ook binnen apps) geblokkeerd.
Voorts kun je even kijken of er in de instellingen voor Safari “inhoudsblokkeringen” zijn ingeschakeld. Meestal zijn deze niet zo strikt als een veiligheidsfunctie binnen een VPN-app, maar je weet het niet, hè… Als laatste kun je, zoals @tarun voorstelt, eens kijken welke DNS-server je gebruikt. OpenDNS wil ook nog al eens een advertentie-netwerk blokkeren, dus als je die gebruikt kan het zich ook voordoen.

Als je én geen VPN-app, én geen adblocker-app (zoals bijvoorbeeld AdGuard of Adblocker voor iOS), én geen inhoudsblokkeringen voor Safari, én geen aangepaste DNS-server actief hebt (lees: als allles helemaal standaard ingesteld staat of lijkt te staan, maar het probleem zich blijft voordoen, dan kun je als laatste redmiddel eens proberen om de netwerkinstellingen van je iPad opnieuw in te stellen via Instellingen > Stel opnieuw in > Stel netwerkinstellingen opnieuw in.
Als je iCloud Sleutelhanger gebruikt, dan blijven opgeslagen wachtwoorden voor draadloze netwerken hierbij behouden. Zo niet, dan zul je deze wachtwoorden wel opnieuw moeten ingeven bij een volgende keer verbinding maken.

Het is echt een een Apple probleem. De DNS server staat op automatisch. Zowel de iphone als de ipad hebben dezelfde vijf DNS servers. Ik zou een alternatieve kunnen instellen zoals “open DNS” of “Google DNS”. Cloudflare zegt dat 1.1.1.1 nu ‘de snelste DNS -service voor consumenten op het internet’ is…

Snel is zeker niet de enige overweging. Veiligheid en privacy ook. Ik kies daarom voor Quad9:
9.9.9.9
149.112.112.112

Ik heb een VPN van Norton. Uitgezet, maar dat heeft geen effect. Het is bij “advertentie” en bij afbeeldingen". waar deze doorverwijzing blokkeert. Als je googelt en je ziet erboven een https:// url staan, dan is het geen probleem. Het zit echt bij die googleadservice. Bij Windows wel een doorverwijzing naar de desbetreffende site. Via chrome krijg ik nu de mededeling dat het IP-adres van www.googleadservices.com niet kan worden gevonden. Bij safari meldt hij zich soms helemaal niet meer.
ben bang dat jouw laatste optie nog de enige wordt. Het is zo’n grillig verloop. ook het netwerk is heel traag geworden…

Als het netwerk graag is geworden dan is er echt iets anders aan de hand.

Ik ga me eerst maar eens daarop focussen, denk ik. Maar heel hartelijk bedankt voor alle moeite. Jullie aanbevelingen ga ik wel bewaren hier, want die kan ik wel gebruiken wellicht. Mocht ik er toch niet uitkomen, dan hoop ik weer op jullie reactie.

Daar kun je op rekenen!

Heb je Malwarebytes al eens gedraaid?

Ik denk dat ik het gevonden heb!!! Na heel lang zoeken op internet kreeg ik iets te zien van 2016 en 2019.
De oorzaak zou kunnen liggen in de Norton Security: VPN aan; ad Trackers blokkeren.
Deze houdt de reclame/ advertenties die omgeleid worden tegen. Het klopt ook wel, want de advertenties via Google die rechtstreeks verbinden met de url van de “winkel” geven geen problemen. Zodra er advertentie bij staat, dan word je via die Googleadservices omgeleid.
Of Norton dit weer automatisch uitvoert, weet ik niet. Maar dit zou wel eens de oplossing kunnen zijn.
Als dat zo is dan aan mijzelf de vraag of ik dit wel/ niet wil, maar zou ik wel achter de oorzaak zijn. Dat was voor mij het belangrijkste;-)

Zie mijn antwoord bij Night!

Oh, maar dat heb ik ook. Dat ligt inderdaad aan je VPN:

Screenshot 2021-05-26 at 20.34.26 Screenshot 2021-05-26 at 20.35.07

Zet je de VPN uit, dan gaat de doorlink wel goed.