Eenheden spatiering en illustrator of Xpress

Weet iemand hoe het zit met de aan/af spatiering in illustrator, en kan ik dat omrekenen naar een andere norm? naar Xpress moet je het delen door 3? dus als iemand het weet vanuit quark? Zou je me ook heel blij maken :)

Volgens mij werkt Xpress per 1/200 EM en Illustrator per 1/1000 EM dus maal 5 (xpress>illustrator) of gedeeld door 5 (illustrator>xpress)

Mag ik vragen waar ik dat voor zou kunnen gebruiken (die kennis)?

[quote:90baf20d5d="Lytstomke"]Mag ik vragen waar ik dat voor zou kunnen gebruiken (die kennis)?[/quote:90baf20d5d]

Je zet bijvoorbeeld de kop van opmaak in Illustator en de teksten in Xpress. En je wilt dat alle teksten de zelfde aanspatiering hebben. In Xpress staat de spatiering dan op bv 8 en in illustrator op 40. 8/200=40/1000

Ik moet nu om gaan rekenen naar punten omdat je met word kan af/aanspatieren in punten, het is voor een huisstijl waar ik mee bezig ben, ontwerp staat in illustrator, vaste items worden gedrukt en nu moeten er imprint templates van worden gemaakt, Referentiegegevens koppen van verslagen e.d. zijn in illustrator aangepatieerd...