Eenmanszaken: kosten omlaag brengen

Geen idee of dit de goeie plek is, toch maar even proberen. Ik heb, samen met twee compagnons, een studio gehuurd aan een pleintje in Den Haag. Aan dit pleintje zitten diverse studio's en ateliers, waarin een of meerdere eenmanszaken gevestigd zijn. Nu willen we, omdat we denken dat dat kan, diverse kosten omlaag krijgen. Voorbeeld: iedereen zet per atelier z'n afval aan de straat en omdat iedereen eigen bedrijf is wordt elk bedrijf daarvoor gefactureerd door Van Gansewinkel. Met de energiekosten is het precies hetzelfde, alleen komen dan alle factuurtjes van verschillende energiemaatschappijen. Kun je hiervoor een groter collectief of vereniging oprichten zodat er een rechtspersoon ontstaat die gefactureerd wordt, of kunnen de kosten omlaag zonder al die rompslomp? Misschien kan me iemand die hier verstand van heeft enige wijsheid brengen. Iets met bomen en een bos zitten me namelijk in de weg.

Via horen van.... weet ik dat hier in Amsterdam Noord van die collectieven zijn. 1 gebouw met kantine en services, met bijvoorbeeld ateliers, fotografen, etc. Meer weet ik ook niet. Misschien heb je er wat aan.

De ateliers waar ik het over heb zijn losse bedrijfjes, die voor een aantal zaken allemaal factuurtjes ontvangen. Vooral de kosten voor afvalverwerking zijn bizar hoog en dat wordt allemaal door één bedrijf geregeld. Daar willen we dus wat op verzinnen, alleen hoop ik dat het anders kan dan via een vereniging oid.

Neem eens contact op met de bedrijvencontactpersoon van de gemeente Den Haag. Wellicht kun je 'het pleintje' omschrijven als een bedrijvenverzamelgebouw en kun je zodoende de afvalruiming en energiekosten op 1 hoop gooien.

Als je de energiekosten op één hoop gooit moet je wel even een systeem bedenken waarin iedereen evenredig naar het gebruik gaat betalen.

[quote:5e51742010="Hostyle"]Neem eens contact op met de bedrijvencontactpersoon van de gemeente Den Haag. Wellicht kun je 'het pleintje' omschrijven als een bedrijvenverzamelgebouw en kun je zodoende de afvalruiming en energiekosten op 1 hoop gooien.[/quote:5e51742010] :apple: Morgen ff zoeken en telefoneren.

Afvalkosten moet te regelen zijn, aan de hand van de kosten van afgelopen jaar kun je een redelijke verdeelsleutel voorstellen. Voor de kosten van het energiekombinaat zulk je toch een extra meter aan het begin van het pand moeten laten plaatsen. Ik weet eigenlijk niet zo of de bestaande meters koop danwel huur zijn. Het makkelijkst is immers om ze te laten zitten, ook voor de herverdelingssleutel. Het kan nog wel eens een gereken worden waar de energieboer zijn software op kan laten crashen... :evil:

Vergeet niet dat sinds de privatisering het de bedoeling is dat jij als eindgebruiker door de bomen het bos niet ziet* en je dus alles aan moet laten praten.

[i:31301b2327]*Bekijk de specificatie van de ‘netwerkbeheerder’ maar eens. je slaat steil achterover van de verschillende soorten huur voor al die draadjes en buisjes, die de helft van je rekening uitmaakt.[/i:31301b2327]

Ik geef je weinig kans hier bij de gemeente, maar de constructie met een ondernemersvereniging betekent wel dat je goedkoper bij ICOVA of een andere kan inkopen.

Een andere interessante rechtsvorm is de maatschap.

En met zulke dingen zou een bedrijvencontactpersoon* je juist kunnen helpen. Die mensen zijn er in veel gemeenten juist om startende en kleine ondernemers op weg te helpen.

*ervan uitgaande dat de gemeente Den Haag in ieder geval hier ook heil in ziet!

Misschien kan je hierover op [url=http://www.higherlevel.nl/] higherlevel [/url] wat info vinden of anders zou je de vraag kunnen stellen op het forum.

Al eens gedacht aan De Zaak? Zij geven ook advies aan zelfstandigen. [url=http://www.dezaak.nl]Hier[/url] dus...

Ha, genoeg tips, thanx! Eerst ff slapen en morgen gezond weer op. Genoeg te doen dan.