Eens op internet, altijd op internet (Personalia)

Wij krijgen als OMT nog wel eens verzoeken van leden om aanpassingen te doen in posts vanwege onhandige teksten die in verband met de naam van diegene gebracht kunnen worden. Via Google is zo te achterhalen dat Liesje _x post over de scouting in Sustrutterveen en zo lezen we eigenlijk dat Liesje_x in werkelijkheid Manon Klaverstijn heet. Manon wil gaan solliciteren en ja, dan komen al haar posts en tweets naar boven en dat is niet zo handig.

Het is een voorbeeld van hoe snel mensen misstappen maken op internet en hoe makkelijk die terug te vinden zijn. Zo was er gisteren bij Nieuwsuur een item over meisjes die op internet bedreigd werden met foto's die ze ooit van zichzelf voor de webcam hadden laten maken. Ontblote meisjesbovenlichamen zouden op een site staan en de bedreiger zou deze naar alle hyvesvrienden mailen van het meisje in het item.

Een politieagent in dat item vertelde dat ze ook vaak verzoeken kregen van mensen (met name tieners en hun ouders) om alleen maar die foto te verwijderen, zonder dat er aangifte gedaan hoefde te worden. De agent zei dat zij dat niet konden, wel op de aangewezen site, maar zij konden simpelweg niet voorkomen dat die foto op het internet zou blijven rondzwerven.

Nu gaat dat wat ver, en ik wilde het graag beperken tot OMT. Er zijn hier leden, die nog wel eens reacties op het forum gooien, die ze in het echt niet niet zouden maken. Zo schreef een bepaald lid ooit over een buschauffeur erg beledigend en deze kreeg dat op een gegeven moment IRL (in real life) terug. Niet handig in eerste instantie, maar of wij die posts wilden verwijderen. Een ander lid had zijn woonplaats in een aantal posts neergezet, maar dat bleek een erg hechte en kleine gemeenschap te zijn, ook niet echt handig, omdat de buren ook mee bleken te lezen.

Nou zijn er twee standpunten als reactie op dergelijke verzoeken. De eerste is dat mensen maar niet zo dom moeten zijn om hun hele hebben en houden op internet te gooien. De tweede is dat je mensen moet helpen om hun misstanden recht te zetten. In het tweede geval is de vraag hoe ver je daarin gaat, zeker ten aanzien van posts van anderen.

De huidige praktijk op OMT is dat we het van geval tot geval bekijken en ook kijken naar de persoon van wie het verzoek komt. Soms grijpen we in, soms doen we er niks mee. Onze macht strekt zich alleen tot OMT, maar Google komt op ook op OMT langs.

Wat vind jij? Moeten wij onze leden altijd beschermen tegen misstanden en posts waarin 'gevoelige' informatie staat over een lid aanpassen of moeten leden zelf maar beter opletten wat ze op het forum gooien aan informatie?

[size=2]Dat wij om een mening vragen, betekent niet dat wij ons huidige beleid overhoop gaan gooien, maar wellicht dat de argumenten die hier aangevoerd worden ons wel overtuigen om vaker of juist minder in te grijpen.[/size]

Dingen die van OMT verwijderd worden, zijn niet per definitie van internet verwijderd, zoals Zerk al zegt. Ik denk dat je je eigen verantwoordelijkheid daarvoor moet nemen, net als overal op internet. En hoezo verzoeken aan het beheer? Op foto's na kun je alles toch nog zelf aanpassen? Ik zie hier wellicht meer een taak weggelegd voor ouders/opvoeders en eventueel de school voor kinderen, en misschien de overheid im mensen te bereiken die niet meer schoolgaand zijn. Het internet is natuurlijk een relatief nieuw medium.

Mijn mening is iig dat OMT hier geen verantwoordelijkheid in hoeft te nemen, hoogstens in het plaatsen van een waarschuwing daarvoor bij het registreren, maar ja, wie leest nu die hele waslijst aan gebruiksvoorwaarden? :nerd:

Simpele dingen kunnen de mods van OMT wel direct aanpassen in postings.
Voorbeeld: iemand die zijn emailadres in zijn posting zet.

Het lijkt me allereerst de persoon zelf die verantwoordelijk is voor zijn gedrag. Ik plaats nooit iets wat ik in real-life niet zou zeggen, dus als je je daar aan houdt is het verder geen probleem.
Aan de andere kant vind ik dat de leden wel wat te zeggen hebben over hun 'eigen' posts. Ik snap dat jullie niet willen dat wij onze eigen posts verwijderen, maar als ik bijv. echt wil dat iets verwijdert word, vind ik best dat jullie dat kunnen doen. Er moet natuurlijk wel gekeken worden of je niet iets verwijdert wat echt vreemd is van iemand (doodsbedreigingen ofzo, niet dat dat echt voorkomt hier maar bij wijze van:P).

Oeps, tweede dubbel gepost:S. Misschien kun je hem verwijderen Zerk :D :D.

[quote=MrHammond url=http://www.onemorething.nl/community/topic/eens-op-internet-altijd-op-internet-personalia#post-2168785 time=1298103941]En hoezo verzoeken aan het beheer? Op foto's na kun je alles toch nog zelf aanpassen?[/quote]Ja, maar dikwijls worden die persoonlijke gegevens ook door anderen overgenomen bv. in een quote. Daar kan de oorspronkelijke poster dan niets meer aan veranderen.

Als mensen ongevraagd dingen van je gaan posten vind ik dat het verwijderd moet worden.

[quote=Pieterr url=http://www.onemorething.nl/community/topic/eens-op-internet-altijd-op-internet-personalia#post-2168787 time=1298104297]Simpele dingen kunnen de mods van OMT wel direct aanpassen in postings.
Voorbeeld: iemand die zijn emailadres in zijn posting zet.[/quote]Ik vind niet dat het de taak van de mods is om dat e-mailadres dan op te ruimen. Openbaar maken van persoonsgegevens zonder uitdrukkelijke toestemming is volgens de Huisregels verboden, maar het openbaar maken van je eigen persoonsgegevens niet.

[quote]
Fatsoen

Fatsoen is weliswaar een subjectief begrip, maar we doen een beroep op het gezonde verstand. Het volgende is niet toegestaan:

-Persoonlijke aantijgingen of beschuldiging en belediging
-Taalgebruik dat in de normale, alledaagse omgang onwenselijk is, zoals vloeken en schelden
[b]-Openbaar maken van persoonsgegevens zonder uitdrukkelijke toestemming[/b]
-Afbeeldingen of video’s van schokkende aard
-Expliciet seksuele, openlijk gewelddadige, bewust kwetsende bijdragen
-Het veroordelen of discrimineren van bevolkingsgroepen, minderheden of religies
-Bijdragen die het gebruik van drugs aanmoedigen
-Alle naakt ‘onder de navel’
-Topics die geen enkel nut dienen (informatie noch vermaak)
[/quote]

@Yaris: Zie het als bescherming van de "onnozelen". Zoveel moeite is het toch niet voor de mods.

Aan alle kanten word je privacy al aangetast, niet in het minst door onze eigen overheid.
Ik heb hier op MacOSX.nl / OMT al vaker tieners in een PB op de vingers moeten tikken omdat ze vertrouwelijke kennis zonder na te denken openbaar maakten. Dat werd dan meestal geschrokken maar gelukkig snel gecorrigeerd, de ellende is dat mijn generatie nog fouten mocht maken: je kon dingen vergeten en onze hersenen werken ook zo, anders kan de mens niet verder.
Nu elke stap wordt vastgelegd en iemand een leven lang blijft achtervolgen, is die gevreesde Big Brother de Big Society geworden.
Het kan zelfs zover gaan dat een geregistreerd kotsbacchanaal in Salou een naamgenoot kan achtervolgen.

Wat OMT betreft: wat iemand over zichzelf prijsgeeft, daar is hij doorgaans zelf bij, maar soms moet je iemand tegen zichzelf in bescherming nemen. En ja, dat werkt dan door in quotes.

Ik denk dat er in het huidige team ruim voldoende (ethisch) oordeelsvermogen is om daar adequaat mee om te gaan. Je kunt hier ook alleen maar algemene uitspraken over doen, terwijl je vooral individueel zult handelen.

[i]Edit[/i]:
Maar waarom kun je je eigen bericht niet meer verwijderen zolang het het laatste in een draadje is? Zonder preview is het al helemaal onoverzichtelijk wat je post.

Nuttig topic! Er kan niet vaak genoeg gewezen worden op dat je niet alles zomaar op het net moet pleuren. Toch vraag ik mij af of er niet een filtertje tegen uitspraken, met name gedaan in de koffietent, in het leven kan worden geroepen.
Omdat hier mensen met ondernemingen, en ook zonder ondernemingen, de gekste dingen lopen te roepen in het moment van de meligheid. Maar ondertussen is ook dat zo naar boven te halen in een Google search. Ik had het laatst, weet niet eens meer waarop ik zocht, maar daar werd ik dus echt niet vrolijk van. Buitenstaanders weten echt niet dat zo'n topic vooral niet serieus moet worden genomen en daardoor kunnen er nog eens wat misverstanden over bepaalde personen in de wereld worden geslingerd.
@trabant, die verwijderknop moet nu eens echt in het forum, inderdaad! :angry:

Waarom staat dit (nuttige) topic eigenlijk in de [s]vuilnisbelt[/s] vergaarbak die "Apple Lounge" heet? "Algemeen" lijkt me een betere plek.

http://www.onemorething.nl/community/forum/algemeen-1

[quote=trabant url=http://www.onemorething.nl/community/topic/eens-op-internet-altijd-op-internet-personalia#post-2168815 time=1298106450]Aan alle kanten word je privacy al aangetast, niet in het minst door onze eigen overheid.

Ik heb hier op MacOSX.nl / OMT al vaker tieners in een PB op de vingers moeten tikken omdat ze vertrouwelijke kennis zonder na te denken openbaar maakten. Dat werd dan meestal geschrokken maar gelukkig snel gecorrigeerd, de ellende is dat mijn generatie nog fouten mocht maken: je kon dingen vergeten en onze hersenen werken ook zo, anders kan de mens niet verder.

Nu elke stap wordt vastgelegd en iemand een leven lang blijft achtervolgen, is die gevreesde Big Brother de Big Society geworden.

Het kan zelfs zover gaan dat een geregistreerd kotsbacchanaal in Salou een naamgenoot kan achtervolgen.

Wat OMT betreft: wat iemand over zichzelf prijsgeeft, daar is hij doorgaans zelf bij, maar soms moet je iemand tegen zichzelf in bescherming nemen. En ja, dat werkt dan door in quotes.

Ik denk dat er in het huidige team ruim voldoende (ethisch) oordeelsvermogen is om daar adequaat mee om te gaan. Je kunt hier ook alleen maar algemene uitspraken over doen, terwijl je vooral individueel zult handelen.

[i]Edit[/i]:

[b]Maar waarom kun je je eigen bericht niet meer verwijderen zolang het het laatste in een draadje is? Zonder preview is het al helemaal onoverzichtelijk wat je post.[/b][/quote]
Je ziet toch wat je typt? :wink:

Lijkt mij ook ja.....

Ik vrees dat Maverick de :wink: anders interpreteert dan ik.

@Rivanov: Niet als je links (en plaatjes etc) in je posting plaatst.

Je kunt niet verwijderen maar wel je post aanpassen.

Gedeeltelijks wel gedeeltelijks niet:P. Ik snap de sarcasme, maar je denkt toch na als je wat typt? Ik hoef geen preview te zien. Je kan de preview gewoon zien als je typt:P.

@Yaris: Wat dan weer niet te zien is (dat iemand z'n posting heeft aangepast). Kan soms ook onhandig zijn.