Ik heb een verzoekje en een potentiëel goudmijn-idee voor degene die dit kan en wil oppikken. Ik ben geen websitebouwer of iPhone app-ontwikkelaar, maar volgens mij moet het niet heel moeilijk zijn om met meer dan 35.000 iPhone 3G gebruikers een representatieve overzichtskaart van Nederland te maken waarin het bereik van het 3G-netwerk beter wordt weergegeven dan op het belachelijk positieve kaartje van T-Mobile.
Ik denk aan een iPhone app die door middel van locatieservices door kan geven waar hij in Nederland hij goed of geen bereik heeft en dit doorgeeft aan een centrale server waarop de kaart wordt ingevuld. Als je mee wilt doen, kun je de app installeren en waar je hem opent slaat hij het huidige bereik en signaalsterkte op, dus ook als je geen verbinding hebt. Als je wel verbinding hebt, verstuurt hij de aan locatie gebonden data door naar de server.
Ik voorzie dat als er meer mensen zijn die zo’n kaartje handig zouden vinden je binnen een maand op die server een goed ingevulde kaart moet kunnen krijgen van het bereik van 3G op de iPhone met sterkteverdeling erop aangegeven.
Het zou leuk zijn als je op die kaart het T-Mobilebereik naast het Vodafonebereik kunt bekijken. Misschien is het zelfs mogelijk om het bereik ook te vergelijken met andere 3G-telefoons. Met een voltooid overzicht van het bereik zou je misschien een mooi middel hebben om T-Mobile te pressen het netwerk uit te breiden of Apple te pressen een betere ontvanger in het toestel te bouwen.
Iemand met genoeg kunde om dit te verwezenlijken? Hou me op de hoogte, want ik ben erg benieuwd of het lukt. Als je er een site omheen bouwt, kun je volgens mij wel wat verdienen met adverteren, want volgens mij wordt zo’n kaartje wel een paar keer geraadpleegd.
[quote:85c81836e2="Oost!"]Zoiets bestaat al alleen dan in een iets andere vorm:
l[/quote:85c81836e2]
Klopt maar het zou natuurlijk mooi zijn als je het omslachtige invoeren kunt automatiseren door een applicatie zoals voorgesteld. Dan gebruik je de mogelijkheden van de iPhone om snel en makkelijk veel gegevens te kunnen verzamelen.
Dan moet je vervolgens alleen nog worden toegelaten tot de App Store en ik vrees dat Apple niet mee gaat werken om zijn klanten (T-mobile) te gaan frustreren.
Ik vindt slechtedekking.nl waanzinnig onoverzichtelijk. Goed idee, maar slecht uitgewerkt. Het [url=http://dekkingskaart.t-mobile.nl/coverage/webform1.aspx?service=UMTS]kaartje[/url] van T-Mobile geeft in principe een mooi overzicht, maar klopt van geen kant. Ik zou zoiets graag willen zien met bijvoorbeeld in gradienten aangegeven hoe sterk het signaal waar is.
Het idee van slechtedekking.nl geeft wel aan dat de behoefte niet alleen bij mij heerst.
Net zoals anderen zeggen: Ik zou niet alleen T-Mobile op hun kop geven, ook Apple. Wereldwijd wordt er geklaagd over haperende G3 zaken. Dat komt echt niet omdat T-Mobile overal zit, dat komt omdat de hardware van Apple niet geheel perfect is.
@TS: goed idee! Ik ben degene achter SlechteDekking.nl, en ik merk natuurlijk ook dat dit overzicht niet goed werkt. Met de Google Maps-api moet de invoer geautomatiseerd worden, maar ook zou je bijvoorbeeld moeten kunnen stemmen op meldingen, zodat foutieve meldingen verdwijnen en dekkingsgaten waar veel mensen last van hebben juist duidelijker zichtbaar worden; dan ontstaat een heatmap. Een aantal mensen hebben zich via de site en via e-mail al aangemeld om hiermee te helpen. Ik ga hier dus mee verder, en wil over een maand of twee, afhankelijk van de hoeveelheid werk, een nieuwe versie online zetten. Ook uitbreidingen zoals een aparte dekkingskaart voor alleen het 3G-netwerk van de verschillende providers liggen dan in het verschiet. Of applicaties voor mobiele telefoons die op basis van GPS de signaalsterkte meten. Er zijn genoeg mogelijkheden! Dus als je wil samenwerken, stuur me gerust een maitlje (jaap at jaapstronks.nl)!
Ik ben geen ontwikkelaar en zou niet weten hoe ik je van dienst kan zijn. Maar ik ben al blij als iemand mijn idee oppikt en er iets mee doet. Het idee achter slechtedekking.nl is al goed. Als mijn idee een aanzet tot verbetering kan zijn, ben ik al tevreden. Succes!
Misschien kan de applicatie een beetje generieker waardoor de Appstore niet moeilijk hoeft te doen.
Bijvoorbeeld een appje dat de huidige GPS -coördinaten en ontvangstniveau als een emailtje aan een vast adres stuurt.
Moet je nog wel iets verzinnen om het aantal mailtjes te balanceren en spam buiten de deur te houden.