Eerste mac en al wat problemen helaas

Hoi daar,

Zal me eerst is even voorstellen, ik ben David 22 jaar, en sinds dit weekend in bezit van een 12" iBook 800mhz met 640mb ram.
Ik had een paar weken geleden een iPod gekocht, en wou daarna toch wat meer weten van apple, dus vandaar het aanschaf van dit iBook.

alleen ik heb er nu al problemen mee helaas, wat hij loopt om de haverklap vast als ie wat warm is.
Safari crasht ook regelmatig.

maar ik heb voornamelijk het probleem als ie al een tijdje aanstaat.
als ie dan vastloopt en ik start hem opnieuw op, dan start osx gewoon op, maar loopt gelijk weer vast dan.
kan dit veroorzaakt worden door de geheugen uitbreiding die erin zit? wat deze wordt nog aardig heet.
Of zijn hier andere oorzaken voor? hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen,

Greetz
Dave

Welkom David,

Eerste vraag, waar heb je het extra geheugen vandaan? Meeste problemen zoals jij beschrijft hebben iets te maken met het geheugen.

Deed het zich ook voor voor de extra uitbreiding?

ik heb hem zo gekocht met dit geheugen erin. heb hem particulier overgekocht van iemand anders. verkoper melde mij dat er 512mb inzat van kingsten.

het gekke alleen is wanneer ik hem smorgen aanzet kan ik 2 a 3 uurtjes gewoon ermee werken, maar daarna komen de problemen.

maar kan je helaas niet zeggen wat hij ervoor deed met de standaard 128mb

Greetz
Dave

Als een Mac raar gaat doen na een paar uur gebruik dan kan ofwel het geheugen defect zijn, ofwel de hele machine niet goed zijn. In dat geval kan je 2 dingen doen:

1. meteen terugbrengen en het geld terugvragen. Het is zo te horen een oude G3 iBook (bestaan er 800 MHz G4 iBooks?) en in geval van een tweedehands notebook weet je maar nooit hoe vaak hij gevallen is, er mee rondgegooit is en hoeveel liter cola er in zit.

2. proberen met de Mac OS X installatie CD een clean install te doen. Maar bij temperatuur-performance problemen geef ik je weinig kans.

Probeer eens het extra geheugen eruit te halen.

Als hij dan niet meer vastloopt, ken je de schuldige.

dat eerste antwoord is helaas niet wat ik hoopte aangezien die jongen niks meer van zich laat horen.

het is een G4 staat er toch duidelijk op, zelfde model als wat je nu kan kopen alleen dan met 800mhz g4 processor erin

maar ik demonteer anders die 512mb geheugen wel en probeer het op die manier te doen.
en dan een clean install te doen.

iig bedankt voor de tips!

[quote:4af091b7cd="DavidS"]dat eerste antwoord is helaas niet wat ik hoopte aangezien die jongen niks meer van zich laat horen.[/quote:4af091b7cd]

Dit klinkt als een gevalletje “hoe krijg ik nog geld voor mijn defecte iBook?”.

ik heb nu het geheugen eruit gehaald en ga het nogmaals proberen, maar hoop nu iid dat het geheugen is wat die problemen dan veroorzaakt.

hoop iig niet dat ik flink genaaid ben

hmmm... zodra ik de installatie wil starten... heb de taal gekozen, dan is ie bezig met pakketen aan het lezen, en dan krijg ik een scherm met 5 a 6 talen dat mij verteld dat ik opnieuw moet opstarten, is dat gebruikelijk?

Dat is een kernel-panic. Heb je wel correct het geheugen uitgehaald? Hoeveel zit er nu nog in?

dat scherm jah

ik heb nu alleen nog de onboard 128mb erin zitten,
net ff snelle hardware test gedaan maar die geeft geen problemen aan.

nu de uitgebreide test nog is doen voor de zekerheid

Da's een kernel panic, als hij dat geeft met alleen het standaard geheugen er in en al bij het installeren, dan is het standaard geheugen defect of het moederbord defect.

Helaas, ik hoop dat je weet waar de verkoper woont, en dat je groter bent dan hij. :frowning:

waarom geeft ie dan bij de hardware test aan dat er geen problemen zijn met geheugen en printplaat?

maja… hopen dat ik nog in contact kan komen met die gozer.

Hardware test biedt geen 100% garantie.

Ik heb zelf 6 maanden lang kernel panics gehad terwijl de test geen fouten kon vinden ook na tientallen keren draaien. Oorzaak: geheugen defect.

dat was ook op een iBook?

maar in geval dat ik geen antwoord meer krijg en genaaid ben… hoe kan ik dit dan het beste gaan oplossen.
langs een applecentre gaan?
of gewoon contact opnemen met apple?

[quote:100b52c2e3="DavidS"]dat was ook op een iBook?

maar in geval dat ik geen antwoord meer krijg en genaaid ben… hoe kan ik dit dan het beste gaan oplossen.
langs een applecentre gaan?
of gewoon contact opnemen met apple?[/quote:100b52c2e3]

Heb je toevallig ook koopnota oid er bij gehad?

Het type Mac maakt niet zoveel uit.

Ik heb begrepen dat je nu aan het proefdraaien bent met de on-board RAM module. Kijk dat even aan. Doe een tijdje (paar dagen lijkt mij) alle bewerkingen simuleren waarbij de programma’s op je iBook chrashten.
Als de iBook nu wel zonder problemen (maar wel iets langzamer denk ik) werkt dan heb je geluk en is het de module die problemen gaf.
Zo niet dan kun je de iBook eens laten nakijken bij een Apple-Centre. Echter de kosten voor reparatie zullen zeker niet meevallen.

Had jij dan een 2e hands ibook gekocht? Want ik schrik hier wel van. Ben van plan een ibook of powerbook aan te schaffen, maar heb de keuze nog niet kunnen maken. ibook G4 14" of powerbook G4 15". Gisteren in de Apple store in Rotterdam geweest en ik vind de Powerbook echt schitterend, maar ik vind het prijsverschil tussen die twee wel ernorm groot. Wie kan mij overtuigen dat ik met een Powerbook beter af ben?

Misschien kun je proberen het nieuwe geheugen er in te zetten en het originele er uit te halen. Dan weet je ook meteen of het daar aan ligt. Ik hoop dat je iBook nog gaat werken.

[quote:ab32f6addd="Macfemme"]Had jij dan een 2e hands ibook gekocht? Want ik schrik hier wel van. Ben van plan een ibook of powerbook aan te schaffen, maar heb de keuze nog niet kunnen maken. ibook G4 14" of powerbook G4 15". Gisteren in de Apple store in Rotterdam geweest en ik vind de Powerbook echt schitterend, maar ik vind het prijsverschil tussen die twee wel ernorm groot. Wie kan mij overtuigen dat ik met een Powerbook beter af ben?[/quote:ab32f6addd]

Overtuigen weet ik niet. Ik zou eerst ook een iBook halen, maar ben toch voor de PowerBook gegaan. Dit onder andere omdat ik met zware grafische programma’s werk. Het hangt er dus van af wat je er mee wilt. Als je alleen maar wat wilt internetten, chatten en word documenten bewerken heb je meer dan genoeg aan een iBook.

Voordelen van de PowerBook zijn o.a.
Grotere schermen en resolutie mogelijk.
Snellere videokaart en processor.