Eigen server ?

HOi!

Ben benieuwd of ik op redelijk eenvoudige wijze zelf mn website ( en die van andere ) kan hosten op mn eigen apple server.
Kan ik dan ook zelf e-mail verkeer regelen ? heeft iemand er ervaring mee ? Ben op zoek naar iets waar ik een site op kan draaien, waarbij er redelijk wat beeld materiaal kan worden gedownload ?

Hoor graag jullie ervaringen en tips!

GR BM

Als je die server in een datacenter zet is 't eenvoudig. Anders is 't sterk af te raden!

[quote:7d1b1c2241="Martijn Snels"]Als je die server in een datacenter zet is 't eenvoudig. Anders is 't sterk af te raden![/quote:7d1b1c2241] Waarom?

Als je (erg) veel kennis hebt van o.a. een emailserver en een webserver is het op zich niet zo heel erg bijzonder. Het belangrijkste zelf ik altijd je internetverbinding en daarvan juist de [i:7d1b1c2241]upload[/i:7d1b1c2241]. Ook al heb je een 20mbit verbinding qua download kan je website altijd erg traag zijn omdat de upload juist langzaam is bij de meeste providers.

Daarbij komt kijken dat diversen providers port 25 (SMTP, uitgaande mail) dichtgooit. Dus de door jou ingestelde mailserver kun je dan vergeten, natuurlijk kun je een andere poort gebruiken of een SSL verbinding maken m.g.v. poort 995. (zit ik goed?)

Het is dus helemaal aan jou, hoever ben je bereid om het allemaal zelf te doen. Ik heb hier thuis een klein servertje voor lokaal backuppen wat vervangen zou kunnen worden door een NAS (netwerkschijf) maar de G4 draait ook de webservice en die host mijn achtergrond plaatjes voor forums. Tja je moet wat.

Ik zou eens beginnen met een webhosting pakket op een shared server. Dit is vele malen goedkoper. Ook zit hier vaak e-mail bij in. Als je site dan uiteindelijk zo groot wordt dat je over de limieten heen gaat, en je kan niet meer upgraden, dán kan het de moeite waard zijn om je eigen server aan te schaffen en te plaatsen.

Ik doe zelf ook web- en serverhosting, maar ik vind het niet gepast om hier te gaan spammen. Mocht je meer informatie willen, dan kan je me uiteraard een privebericht sturen!

[quote:3121213534="Steff"][quote:3121213534="Martijn Snels"]Als je die server in een datacenter zet is 't eenvoudig. Anders is 't sterk af te raden![/quote:3121213534] [ ... ] Daarbij komt kijken dat diversen providers port 25 (SMTP, uitgaande mail) dichtgooit. Dus de door jou ingestelde mailserver kun je dan vergeten, natuurlijk kun je een andere poort gebruiken of een SSL verbinding maken m.g.v. poort 995. (zit ik goed?) [ ... ][/quote:3121213534] poort 465 is secure smtp. andere mailservers zullen echter altijd op poort 25 proberen verbinding te maken (je kunt immers niet "adverteren" dat jouw server alleen poort 465 (of welke andere poort dan ook) open heeft staan).

poort 995 is overigens secure pop3 :slight_smile:

Het lijkt allemaal superstoer... maar hou wel rekening met een paar kanttekeningen.

Jij bent neem ik aan een particuliere gebruiker, en daarmee ben je hoofdelijk aansprakelijk voor alles wat er op jouw server staat en gebeurt.

Je moet de mensen die je accounts geeft wel voor meer dan 100% vertrouwen dat ze geen belastende content op jouw server zetten, of via jouw server rare content gaan versturen per e-mail. e-mails die via jouw server verstuurd worden, dragen dus ook allemaal jouw ip-adres als afzender.

Hoewel ik geen paniek wil zaaien, lijkt me het risico dat je op de een of andere manier een keer ‘de sigaar’ bent dermate groot, dat het niet opweegt tegen een eventueel voordeel.

Maar goed, dat is aan jou. Als je het alleen voor jezelf gebruikt, dan weet je wat er gebeurt. En voor de rest is het aan jou in hoeverre je anderen wilt en kunt vertrouwen.

Groet
Marius

En vergeet het financiële aspect niet: een server 365x24 uur aan laten kost heel wat meer dan een webhostingpakket elders, die zijn er al incl. domeinnaam, php, mysql etc. etc. voor twee tientjes per jaar. Daar kan je servertje, alleen al de stroomkosten, niet tegenop. En dan nog systeemonderhoud, backup, verantwoordelijkheid zoals hierboven al genoemd...

Hosted is leuk, en in het kosten plaatje over het hele jaar kan het ook voordeliger uitpakken. Nadeel is dan wel dat je in een hokje geduwd wordt. Zelf heb ik al jaren (24/7) een server thuis draaien. Voor mij is dat een onderdeel van (1 van) mijn hobbies. Op die manier heb ik volledige controle over wat er op staat (welk OS, welke mailserver, wat voor websites (1 of meerdere).

Zolang je bij een ISP zit waar je een fixed IP adres heb EN waar ze geen poorten filteren moet het geen enkel probleem zijn om thuis een server te draaien. Zijn die twee punten niet aanwezig, dan moet je toch echt extern gaan kijken.
Vaak is het ook wel handig om het te overleggen met de personen met wie je het huis deelt (man/vouw/mede-studenten), aangezien zij er ook ‘last’ van hebben in de vorm van het verbruik of geluid.

woooow wat een info!! `k heb duidelijk te maken met ervaringsdeskundige! kleine reacties:

het gaat om bedrijfsmatig gebruik, en de andere partijen die ik zou hosten zijn collega`s of klanten…waar ik nu vaak tegenop loop is dat iemand voor een project graag een website de lucht in wil (incl. een info@) en dat dan altijd via de hosting partij moet…tevens heb ik er al een aantal gehad en tja laat ik het zo zeggen service is nog wel een ver te zoeken. Het gaat me dus echt niet om het geld dat is zou krijgen van hosting aan andere maar meer om het gemak.

Ik hoor zo veel mensen (als wimbo en andere hiero) die “gewoon” een servertje hebben draaien…toen dacht is zou dit op zn apples kunnen (dus redelijk eenvoudig en veilig…) …maar als ik dit zo hoor is het aan mij niet besteed!

Daarvoor heb ik te weinig IT of ICT ? kennis en zijn er veel zaken die ik me echt niet had bedacht (stroomkosten b.v. pfff nooit over na gedacht!)

Bedankt voor jullie antwoorden! GR BM

Ik heb al jaren een webserver (met FreeBSD) draaien thuis. Gewoon omdat ik het leuk vind om er zelf aan te prutsen. Makkelijk uit te breiden met z.g. virtuele servers. Via Dyndns gratis domeinnamen aangemaakt en alles werkt perfect.

Hierboven is al opgemerkt dat de energiekosten niet opwegen tegen de kosten van een webhostingpakket. In de C’T van deze maand staat een leuk artikel daarover. Webhostingpakket = 20 a 30 euro per jaar, energiekosten eigen server wordt geschat op 120 euro per jaar.

Een mailserver is weer een ander verhaal. In de meeste gevallen wordt je mailserver niet geaccepteerd door de servers van je provider. Dit i.v.m. het versturen van spam.

Wat verder nog een voordeel van een webhostingpakket is is dat je de boel via een relatief simpele webinterface kan configureren. Als je niet al te ver onder de motorkap van je server wil duiken is dat zondermeer een voordeel.

Verder kan je bij sommige webhosters met subdomeinen werken. Je kan dan je klanten iets demonstreren met iets als: klant_1.jouwdomeinnaam.info en klant_2.jouwdomeinnaam.info etc.

Succes met je keuze