eigen sjablonen maken in Office

Voor een commissie waar ik lid van ben, ben ik bezig met het ontwikkelen van een eigen mediakit. Dit is vooral handig met notulen, agenda, standaard reactie op een brief, etc. Nu ben ik al aardig tevreden met het resultaat, maar ik wil graag nog een paar onderdelen toevoegen. Zo hebben we een standaard-reactie (op een brief) waar in principe alleen de naam van de ontvanger en de naam van de verzender in hoeft te staan. Dit wil ik met behulp van een popup (invoerscherm) gaan bewerkstelligen.

Bij het creeren van een sjabloon kun je via [b:1f6c1d715d]insert>field[/b:1f6c1d715d] bepaalde onderdelen met betrekking tot data merge toevoegen aan je document. De meest voor de hand lliggende oplossing is ASK of FILLIN. Bijvoorbeeld: FILLIN [“Voer naam ontvanger in:”]

Tot zo ver geen probleem, echter als ik dit document vervolgens opsla als een template en via Project Gallery open dan gebeurt er niets! Ik krijg een nieuw document met alle tekst die er in hoort te staan, maar een popup voor FILLIN krijg ik niet.

Heeft iemand ervaring met oplossen van dit probleem? Alvast bedankt!

Boelie, weet niet zeker of dit is wat je bedoelt, maar als je via de toolbar "Forms" een "text form field" (sorry, weet de NL vertalingen niet) invoegt in je document, vervolgens je document via dezelfde toolbar "op slot doet" met "protect form" en dan wegschrijft als een template, krijg je, als je dat template weer opent een doc met invoervelden waar je met je tab naar toe kunt springen. Hoop dat dit is wat je bedoelt.

Bedankt voor je tip! In principe is het dezelfde manier als ik hierboven beschreef (inser>field>fillin), het werkt op zich goed. Uiteindelijk kom ik toch op hetzelfde punt terecht.

Ik zou graag een template willen creeren waarin deze benoemde fields als pop-up omhoog komen. Zodat je als gebruiker een vraag krijgt (bijvoorbeeld je naam) en deze kunt beantwoorden. Vervolgens wordt dit toegevoegd aan je document. Is dit mogelijk met fields, of zal ik een macro moeten creeren?

N.b Met tabs werkt ook goed hoor, maar ik heb bij de commissie te maken met digibeten.

Ik weet niet of ik helemaal de geroepen persoon ben om hier antwoord op te geven, heb namelijk nog nooit een mac aangeraakt (hij komt volgende week). Met Word heb ik wel de nodige ervaring.

Het veld “Fillin” lijkt te doen wat je wilt. In Windows verschijnt er wel automatisch een dialoogvenstertje dat vraagt om een naam in te vullen, zodra ik een document maak op basis van een sjabloon met zo’n veld. Ik kan me echter herinneren dat het ook bij mij eens niet gewerkt heeft, ik raad gebruikers dan vaak aan alle velden te vernieuwen (bewerken, alles selecteren - of Ctrl-A, en daarna F9).

Zodra ik m’n mac + word heb, kijk ik er nog 'ns naar. Tot dan succes :slight_smile:

[quote:8c40a14bf2="Tammo80"]ik raad gebruikers dan vaak aan alle velden te vernieuwen (bewerken, alles selecteren - of Ctrl-A, en daarna F9).[/quote:8c40a14bf2] Zo ver was ik gisteravond ook gekomen ;) De helpfunctie van Word is best wel handig. In principe werkt alles nu, alleen vult hij hetgeen dat ik invoer niet in :?

Erg merkwaardig. Ik kreeg net de verzendbevestiging van m'n iBook, dus volgende week meer nieuws ;-)