Eigenaar en bevoegdheden - hoe aanpassen?

[url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=925635#925635]Hier[/url] heb ik mijn probleem met m'n nieuwe harde schijf aangekaart. Inmiddels geloof ik dat ik vooral een probleem met bevoegdheden heb, dus maar even verhuisd. Ongetwijfeld staat het antwoord [i:f95da8be83]ergens[/i:f95da8be83] op het forum, maar ik heb het niet kunnen vinden.

Ik kan bestanden wel verplaatsen naar mijn externe schijf, maar vervolgens kan ik ze niet meer ordenen in nieuwe mappen of verplaatsen naar een andere schijf of partitie.
Eigenaar staat op lezen en schrijven, groep (?) staat op admin of staff (verandert steeds) en heeft ook ‘lezen en schrijven’ evenals anderen (wie dan?). Het vakje ‘negeer eigendomsrechten op dit volume’ staat aangevinkt, maar dat maakt geen verschil.

Van de week wilde ik een bestand van een zelfgebrande dvd afhalen en had ik hetzelfde probleem - ik mocht hem er niet vanaf kopieren.

Hoe kan ik dit probleem aanpakken?

[quote:2997f02c5f="els"]Eigenaar staat op lezen en schrijven[/quote:2997f02c5f] Welke naam staat er bij voor de eigenaar? Als dat een andere gebruikersnaam is dan die waarmee je ingelogd bent, is er inderdaad kans dat je weinig kunt met het bestand.

[quote:2997f02c5f=“els”]groep (?)[/quote:2997f02c5f]
Onder Unix zijn gebruikers ingedeeld in groepen, zodat je bijvoorbeeld makkelijker bestanden kunt delen zonder die gelijk aan de hele wereld te openbaren.

[quote:2997f02c5f=“els”]anderen (wie dan?)[/quote:2997f02c5f]
“Anderen” is iedereen die niet de eigenaar van het bestand is, of lid is van de groep waar het bestand van is.

[quote:2997f02c5f=“els”]Van de week wilde ik een bestand van een zelfgebrande dvd afhalen en had ik hetzelfde probleem - ik mocht hem er niet vanaf kopieren. [/quote:2997f02c5f]
Ik krijg de indruk dat het probleem misschien niet ligt bij de schijf waar de bestanden vandaan komen (het bestandssysteem van een DVD werkt bijvoorbeeld niet met rechten) maar bij de plek waar je ze naartoe wilt kopiëren. Met andere woorden: heb je wel schrijfrechten in die map?

[quote:e07bf28703="Jakko Westerbeke"][quote:e07bf28703="els"]Eigenaar staat op lezen en schrijven[/quote:e07bf28703] Welke naam staat er bij voor de eigenaar? Als dat een andere gebruikersnaam is dan die waarmee je ingelogd bent, is er inderdaad kans dat je weinig kunt met het bestand.

[quote:e07bf28703=“els”]groep (?)[/quote:e07bf28703]
Onder Unix zijn gebruikers ingedeeld in groepen, zodat je bijvoorbeeld makkelijker bestanden kunt delen zonder die gelijk aan de hele wereld te openbaren.

[quote:e07bf28703=“els”]anderen (wie dan?)[/quote:e07bf28703]
“Anderen” is iedereen die niet de eigenaar van het bestand is, of lid is van de groep waar het bestand van is.

[quote:e07bf28703=“els”]Van de week wilde ik een bestand van een zelfgebrande dvd afhalen en had ik hetzelfde probleem - ik mocht hem er niet vanaf kopieren. [/quote:e07bf28703]
Ik krijg de indruk dat het probleem misschien niet ligt bij de schijf waar de bestanden vandaan komen (het bestandssysteem van een DVD werkt bijvoorbeeld niet met rechten) maar bij de plek waar je ze naartoe wilt kopiëren. Met andere woorden: heb je wel schrijfrechten in die map?[/quote:e07bf28703]

Bedankt tot zo ver. Ik geloof dat ik langzaam begin te snappen wat er aan de hand is. Maar wel heel langzaam…

Bij ‘eigenaar’ staat mijn eigen naam - zou dus moeten werken. Maar werkt niet.

Schrijfrechten heb ik volgens de informatie wel (lezen en schrijven), maar in praktijk kennelijk niet.