Eigenwijze situatie: wat doe ik best: hoe monteer ik?

Voor een schoolopdracht moet ik (onder andere) een audiovisueel verslag maken (van een gebeurtenis). Zelf heb ik geen camera, maar via mijn vader heb ik dan toch een exemplaar van iemand mogen lenen. Het bleek een type te zijn dat met kleine DVD's werkt (van Sony, 1,4 gig). Ik wist wel dat er dan compressie ging zijn, maar dat is niet erg. 't Werkje is bedoeld voor op een website te plaatsen. Na die dag heb ik het schijfje mogen houden, camera niet. En nét dat is het probleem. Ik kreeg dat schijfje niet in mijn iBook (of in mijn broer zijn iMac). Via een oudere Windows laptop heb ik het DVD'tje "geripped". Ik heb op die laptop nu een .avi bestand van 1 gigabyte. Was dit een verstandige keuze? De resolutie en kwaliteit zijn nog ruimschoots voldoende. Alleen zijn er nu wel een aantal vragen en keuzes opgedoken. Kortweg: hoe monteer ik dat goedje nu?

Mijn opties:

• iMac met iMovie gebruiken om (avi te “versnijden”, bewerken, …)
  • iMac gebruiken en Avid free installeren
  • Schoolpc’s reserveren: Krachtige Dell’s met Premier Pro

Kan ik met iMovie of Avid die .avi “versnijden”? Kan dat met Premier Pro? Wij hebben nog maar enkele lessen montage gehad. Telkens met Premier en vanaf een bandje.
Ik heb nu 19 minuten beeld en dat zouden er 5 moeten worden. Ik moet dus selecteren. Daarom vrees ik voor die schoolpc’s. Ik ga nooit op 1 dag alles kunnen doen (juiste beelden kiezen - aaneenplakken - voiceover -…). Wat doe ik best of is mijn uitleg te afschuwelijk om er iets van te snappen.

edit mij blijkbaar gemist van forum, excuses.
edit op deze site, moet ik het plaatsen http://pieterjan.rynwalt.googlepages.com/home

ik zou voor premiere gaan. leer de cut, zoom en select tool een beetje onder de knie, gebruik een aantal lagen voor je geknipte beeldjes, sleep de geknipte stukjes over elkaar totdat je goede overgangen krijgt en je komt een heel eind joh. succes. let er wel op dat je de audio juist gebruikt, als je veel gaat knippen, dan moet je bij sommige delen audio unlinken, en er apart onderzetten, maar daar kom je wel achter zogauw je bezig bent en even gaat afspelen wat je al hebt.

het probleem met je video is, dat het al compressie bevatte voordat je eigenlijk begon…let er nu dus op dat je niet teveel aan de kleuren gaat zitten(helemaal niet miss wel het beste), want dan krijg je enorm veel ruis. je moet in ieder geval het bestand niet nog een keer omzetten, want compressie over compresse = heeel groot verlies.

edit: dit hoort eigenijk thuis in videobewerking;)