Einde van OS X op de beige G3 in zicht?

Het updaten van de beige G3 van mijn maat was als vriendendienst bedoeld. Hij was met vakantie, dus ik aan de slag (zie xpostfacto draadje). Ik heb het kreng aan de praat, maar nu is hij dus terug en belt vrolijk op dat ie 'm 5 keer moest opstarten voordat alles het deed (weer panics bij de opstart). Ik denk dat ik het ding helemaal opnieuw ga installeren voor 'm, want hij weet niet hoe dat allemaal werkt en zit nu te balen. Alleen denk ik dat OS X gewoon niet goed werkt op die bak en er toch maar 9.2.2 opzet. Grootste probleem is dat er geen brander inzit en er backups gemaakt moeten worden. Zou dat met een USB stick in OS 9 kunnen? USB in OS X heb ik op deze bak opgegeven. Het idee is dat ik de files op de stick zet en 'm dan in mijn iBook importeer om er vervolgens een schijfje van te branden. Is dit een haalbaar plan of zijn er andere manieren om te backuppen?

Een ethernetkabeltje lijkt me meer dan voldoende... Sharing aanzetten, kabeltje er in en je bent klaar.

Ik draai overigens al weer geruime tijd 10.2.8 op een 9600 met een G3 kaartje er in, en dat gaat (afgezien van de snelheid natuurlijk) inmiddels redelijk probleemloos. Toch zou ik gewoon lekker 9.2 draaien. Dat is sneller en makkelijker onder zo’n oude machine dan wat je nu aan het proberen bent.

Gisteren Jaguar op mijn beige G3 proberen te zetten; kon niet eens van de CD opstarten, kreeg een -2 mededeling, dat de CD niet als start up disk werd herkend o.i.d. Mogelijk speelde het feit mee dat er geen Apple-ondersteunde CD-ROM-drive inzit, deze begaf het na nog geen jaar, binnen de garantie en mijn dealer wilde de hele bak toegezonden krijgen i.p.v. alleen de drive. Ik had geen zin in een paar weken zonder G3 dus heb ik er zelf maar een nieuwe, bij Vobis gekocht, ingezet. Mac OS 9.2.2 kreeg ik wel geïnstalleerd, raar...

[quote:dbb757ed8b="Deskman"]Een ethernetkabeltje lijkt me meer dan voldoende... Sharing aanzetten, kabeltje er in en je bent klaar.

Ik draai overigens al weer geruime tijd 10.2.8 op een 9600 met een G3 kaartje er in, en dat gaat (afgezien van de snelheid natuurlijk) inmiddels redelijk probleemloos. Toch zou ik gewoon lekker 9.2 draaien. Dat is sneller en makkelijker onder zo’n oude machine dan wat je nu aan het proberen bent.[/quote:dbb757ed8b]
Zit er een USB PCI kaartje in die 9600? Het opstart gezeik van deze G3 wordt door zoiets als AppleUSB (en dan nog wat, maar dat flitst te snel voorbij) veroorzaakt. Dat zag ik, toen ik met appeltje-v opstartte. Hij wacht dan heel even, maar dan flitst er van alles voorbij en zegt ie uiteindelijk, panic, we are hanging here… Hij heeft het een hele tijd goed gedaan, maar nu wordt het uiteindlijk alleen maar erger, wat ik ook probeer. Maar dat ethernet kabeltje is een strak plan.
Ik heb alleen nog nooit sharing of samengebruik met succes gebruikt. Waar moet ik voor zorgen zodat het werkt?

Ik kon 10.2 alleen maar op een G3/300 krijgen door eerst alles wat ik er aan kaarten en geheugen zelf had ingezet eerst uit te halen. Wonderwel wilde het toen lukken met slechts de originele 64MB aan boord. Na de instalatie kon bijna alles weer terug, behalve een Adaptec 2940 kaart, maar een USB-kaartje deed het weer gewoon en een pre-historische firewire-kaart die onder OS9 alleen geschikt was als capture-kaart herkende onder 10.2 plotseling wel externe fw-harddisks.

[quote="vogel"][quote:bc7c787acd="Deskman"]Een ethernetkabeltje lijkt me meer dan voldoende... Sharing aanzetten, kabeltje er in en je bent klaar.

[snip.] Maar dat ethernet kabeltje is een strak plan.
Ik heb alleen nog nooit sharing of samengebruik met succes gebruikt. Waar moet ik voor zorgen zodat het werkt?[/quote:bc7c787acd]

In mijn 10.2.8:
systeemvoorkeuren>samengebruik>vinkje bij persoonlijke bestandserver

En dan op een andere mac in de finder op appeltje-k drukken. Als het goed is verschijnt dan de mac waar je net je bestandserver hebt aangezet in het lijstje. Zo niet, dan is er iets met de ethernet niet in orde.

groet, waterman

Waterman, hopelijk krijg ik 10.2.8 nog aan de gang op de G3. Anders moet ie op OS 9.2.2. Ik neem aan dat ik dan de samengebruik extensies weer aan moet vinken, herstarten en dan appeltje-k en dan zou ie het moeten doen. Op mijn bakkie vink ik dan eerst het nodige aan in "delen", toch? OS 10.2 en alle updates zijn inderdaad met het USB kaartje erin geinstalleerd. Foute boel?

Om even over hetzelfde onderwerp door te gaan,

Ik heb hier een Beige G3/300 256 MB RAM, die het prima doet met 10.2 (software-update doet het niet goed, dus geen .8). Deze doet voornamelijk dienst als server.

Kan deze bak ook 10.3 aan, of wordt hij er nog trager door? Kan iemand me advies geven?

• Alex

Voor zover ik weet is 10.2.8 de grens.

[quote:e5299604dc="vogel"]OS 10.2 en alle updates zijn inderdaad met het USB kaartje erin geinstalleerd. Foute boel?[/quote:e5299604dc]

Met de updates had ik geen problemen. Alleen de eerste installatie was moeizaam, maar toen het eenmaal werkte kon ik gewoon door naar 10.2.8.

Hmm...

Ik draai hier 10.3.3 op een 8600 met G3 kaart zonder problemen.
SInds XPostFacto 3.0a17 eigenlijk nooit meer een panic of ‘still waiting for root device’ gehad.

Heb wel sinds kort mn RADEON kaartje eruit gehaald, dat is wel te merken.
Wil de 8600 bak straks als webservertje e.d. gaan draaien.

Issie wel mooi geschikt voor.

[quote:9023512dbc="maceddy"]Hmm...

Ik draai hier 10.3.3 op een 8600 met G3 kaart zonder problemen.
SInds XPostFacto 3.0a17 eigenlijk nooit meer een panic of ‘still waiting for root device’ gehad.

Heb wel sinds kort mn RADEON kaartje eruit gehaald, dat is wel te merken.
Wil de 8600 bak straks als webservertje e.d. gaan draaien.

Issie wel mooi geschikt voor.[/quote:9023512dbc]
Toch gelukt met Xpostfacto? Hmmm, misschien een dagje vrijmaken, de boel backuppen met het ethernetkabeltje, OS 9 installeren en via Xpostfacto panther erop. Heb je dit gedaan met PCI kaartjes erin?

Yep!

USB kaartje heb ik erin zitten, 100Mbit kaartje en (destijds) RADEON 7000 kaartje.
Alles vrijwel zonder problemen verlopen…

Ik kan de nieuwste versie van XPostFacto aanraden en in het progje de L2 cache UITzetten!!
Hoewel ik niet weet hoeveel invloed dit heeft op een beige G3.

Kut, hij wil nie downloaden, maar ga ermee bezig. Bedankt voor de tips! Ben al een stuk vrolijker nu. Wat is dat, L2 cache uitzetten en wat gebeurt er als ik dat niet doe?

Hebbes! Maceddy, hoe werkt dit? Er is wel een uitleg in html maar er zijn errug veel opties mogelijk. Als ik backups heb gemaakt, de schijf heb geformatteerd en OS 9 heb geinstalleerd moet Xpostfacto erop, maar dan? Bij mij zie ik namelijk alleen maar in welk systeem ik op kan starten, maar daar ga ik maar niet aan klooien. De html zegt dat ik al het doelvolume moet kiezen om te installeren, maar dat kan nog helemaal niet. Ik zit dus met nog wat vraagtekens, maar ik ga het zeker proberen, ook omdat ik her en der lees dat USB dan wel zou werken.