Einde Windows Media Player op Mac

Zou ook in ander forum geplaatst kunnen worden maar wel iets voor ons als beeldbewerkers om te weten:

http://www.planet.nl/planet/show/id=74346/contentid=672894/

Einde Windows Media Player op Mac

Gepubliceerd op vrijdag 13 januari 2006

Micrsoft stopt met de ontwikkeling en ondersteuning van de Windows Media Player voor de Mac.
De huidige versie van de Windows Media Player (WMP), versie 9, werd in november 2003 uitgebracht. Microsoft zal die versie als download aan blijven bieden, maar ondersteuning en ontwikkeling is gestaakt. Voor Windows is overigens WMP 10 beschikbaar.

Microsoft geeft aan zich meer op Windows-gebruikers te willen richten. Eerder al kondigde het bedrijf aan te stoppen met ondersteuning van Internet Explorer voor de Mac. Microsoft heeft wel beloofd Office nog ten minste vijf jaar voor de Mac te maken en ondersteunen.
Als alternatief voor WMP heeft Microsoft Flip4Mac een plugin van Telestream om Windows Media af te kunnen spelen in bijvoorbeeld Quicktime. De plugin is gratis, maar alleen om af te spelen: de betaalde versie van Flip4Mac laat je video encoderen in Windows Media formaat.

*zucht* frontpage?

is al voorbijgekomen... [url]http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=2198[/url]

:wink: Max

[size=9:a683df80b7]Slotje d'r op, slotje d'r af.[/size:a683df80b7]

't Is inderdaad geen primeur, er was woensdag al een artikel op deze site.
Maar ik kan verder geen forum-topic vinden.

Over het feit dat Microsoft nu de Flip4Mac plugin aanbied zijn al 2 topics, maar over het feit dat Microsoft stopt met het updaten van de Windows Media Player niet.

Eigenlijk verandert er niets dus, want ik geloof nooit dat iemand bij Microsoft de laatste twee jaar naar WMP heeft omgekeken.

wat ik me al jaren afvraag is waarom er geen enkele Mac gebruiker bereid is om een beter alternatief voor Windows Media Player te developen.... zo eentje die even goed werkt als de Windows Media Player op een windows machine die onder meer asf streams kan afspelen... Dan krijg je weer te horen... Ja er is toch een geweldige Flip4Mac component (wat ik persoonlijk gewoon troep vind omdat het asf streams en sommige andere windows streams niet afspeelt)... Of je krijgt te horen.... Ja maar asf zijn windowsformaten en die ondersteunt Mac niet... allemaal Bull S.... Quicktime ondersteunt toch ook geen avi bestanden...Maar er is wel een codec voor Quicktime, DivX, om avi af te spelen... of een alternatief player voor de Apple, zoals VLC Player.. Dus waarom geen alternatieve player of een goedwerkende codec voor windows streaming bestandsformaten Ik begrijp het gewoon niet meer... Begrijpen jullie het...? :roll:

Ik denk dat dat met licenties heeft te maken.

Het probleem is dat de hele code achter WMV en ASF helemaal in handen liggen van Microsoft, en die staat niet toe dat iemand anders ze gebruikt. Daarom zijn er zo weinig alternatieven. Flip4Mac is de eerste die van Microsoft toestemming heeft gekregen. Het probleem ligt dus niet bij de developers, maar bij Microsoft, die de code niet vrij wil geven.

[quote:3d53cf1054="TurkishDelight"]wat ik me al jaren afvraag is waarom er geen enkele Mac gebruiker bereid is om een beter alternatief voor Windows Media Player te developen....[/quote:3d53cf1054] WMV (10) is nou niet echt een open standaard. Is geen makkelijk klusje om een nieuwe codec 'from scratch' te schrijven. [quote:3d53cf1054]Dus waarom geen alternatieve player of een goedwerkende codec voor windows streaming bestandsformaten[/quote:3d53cf1054] Flip4mac dus.

Ik verschuif het topic wel even naar 'overige software' als jullie het niet erg vinden...

[quote:4c2d3c0d31="Nietzman"] [quote:4c2d3c0d31="TurkishDelight"]Dus waarom geen alternatieve player of een goedwerkende codec voor windows streaming bestandsformaten[/quote:4c2d3c0d31] Flip4mac dus.[/quote:4c2d3c0d31] Flip4mac kan alleen wma en wmv handelen, namelijk de bestanden die Windows Media Player (Mac) zelf ook kan handelen, niets nieuws... enigste wat Flip4Mac doet is Quicktime gebruiken ipv WMP.... er zijn ook veel asf en andere windowsstreamsformaten die Windows Media Player (Mac) niet aankan... Uhh sorry maar Flip4mac kan deze ook niet aan hoor.. :wink: thats my point.. Het enigste wat ik om vraag is een player of codec die ervoor zorgt dat op een mac, asf en andere windowsstreamsformaten werken... al wordt hiervoor WMP of Quicktime of iets anders gebruikt..

[quote:2ca5405fd1="unSOUND"]Over het feit dat Microsoft nu de Flip4Mac plugin aanbied zijn al 2 topics, maar over het feit dat Microsoft stopt met het updaten van de Windows Media Player niet.[/quote:2ca5405fd1]

én toch staat dit op de voorpagina…

[size=7:2ca5405fd1]wil niet muggeziften hoor…[/size:2ca5405fd1] :wink: Max

Maar de voorpagina is heel wat andes dan het forum. De voorpagina is niet bedoelt voor discussies.

ook nieuws over Microsoft office voor de mac:

Apple en Microsoft zijn overeengekomen dat Microsoft nog minstens vijf jaar nieuwe versies van Office voor de Macintosh zal ontwikkelen. Het betreft dan versies voor zowel de PowerPC- als voor de nieuwe Intel-Macs. Daarnaast kondigde Microsoft nieuwe versies aan van andere Mac-producten, waaronder Messenger. Messenger 5.1 maakt het veiliger om bestanden naar externe contactpersonen te sturen. Daarnaast kan de nieuwe versie beter omgaan met meerdere logins in Microsoft Office Live Communications Server. Ten slotte kunnen beheerders beter aanpassen hoe de chatgeschiedenis moet worden bewaard. Naast Messenger 5.1 zal in maart ook een nieuwe versie van Entourage 2004 voor de Mac moeten verschijnen. De relatie tussen Microsoft en Apple was afgelopen jaar niet altijd even goed. In december kondigde Microsoft nog aan te stoppen met de ondersteuning van Internet Explorer voor de Mac. Volgens Roz Ho van Microsoft is men in Redmond echter vastbesloten om de Macintosh te blijven ondersteunen. De Apple-variant van Office beleefde in 2005 zelfs zijn beste jaar.

Bron: Tweakers

Dat weet iedereen al die de keynote gezien heeft.

tis wel leuk om te weten dat we in ieder geval minstens één nieuwe versie van Office voor de mac zullen zien.. ik kan niet w8en...

Ik begrijp helemaal wat je bedoeld. Ik zie de nut ook niet echt in van Flip4Mac als het ook gewoon werkt in WMP en zolang er geen asf en asx in QT af te spelen zijn zal ik Flip4Mac toch links laten.

Heeft er al iemand positieve ervaringen met WMV op de Mac? Hier blijft het een grote ramp: buffering, buffering, vraagtekens.

Bij mij werkt ie perfect, maar ik heb de betaalversie... blijkbaar is die toch net anders ?