Eindelijk over gestapt

Oke, ik hab er wat lang over gedaan. Ik had al sinds het voorjaar het idee om te gaan switchen maar de kogel is nu eindelijk door de kerk. Ik ben het zat, mijn PC (met Windows en verschillende Linux distro's). Ik heb een Mac mini gekocht afgelopen vrijdag bij de Machouse in Rotterdam, gelijk maar goed gedaan met een 23" Cinema display en Mighty Mouse. Beetje overdone zou je misschien denken, maar het is een beetje toekomst gericht, ik dacht het eerst even te proberen met een mini en als alles gaat zoals ik wel verwacht dan wordt de mini mijn firewall/web/database/mail server (dat zijn nu twee oude Suns Ultra 5 met debian erop) en dan komt er een Power Mac G5 (of straks met intel??). Het besluit om de spaarloon regeling te deblokkeren door de regering hielp ook wel...

Voorlopig is het allemaal een beetje wennen, andere toetscombinaties (ik druk nog vaak op F5 voor een refresh in mijn brower) en kleine dingen die net even anders werken. Voorlopig heb ik als doel gesteld om alles te kunnen doen wat ik ook met mijn PC deed en dat lukt erg aardig. De mini performt goed alleen met veel applicaties open (stuk of 8 a 9)
dan heeft hij nog wel even tijd nodig om te switchen tussen de apps die je wat langer niet gebruikte. Ik moet alleen nog even alle alternatieven voor Office bekijken want ik heb het echt gehad met Bill zijn meuk, en een alternatief voor PaintShop Pro (dat was redelijk eenvoudig te gebruiken voor de simpele tekeningen die ik maakte). Ik ben nu het monster Photoshop aan het temmen om te zien of ik me door alle features kan worstelen om ook simpele dingen eenvoudig te doen.

Verder aan het kijken hoe ik alle dingen die nu op de Sun draaien (mysql/shorewall/postfix/apache/etc) straks op een Mac mini als server kunnen draaien of dat ik misschien andere software moet kiezen.

Ik heb ook (zoals we lmeerdere gedaan hebben) een blog gewijd aan alle ervaringen en tips die ik op doe tijdens het switchen en de vele tips die ik hier op het forum ontvang en vind. http://switch.richard5.net

Hoi,gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten,en heel veel plezier ermee....

Groetjes… :wink:

Gefeliciteerd, goede keus om eerst met de Mac mini te beginnen.

Veel plezier toegewenst. :)

Gefeliciteerd met je Mac mini. Leuke Configuratie !

Gefeliciteerd met je aankoop, die G5 zal er snel aankomen nu alles er toch al staat. [quote:19ce8e4605="Richard5"]

De mini performt goed alleen met veel applicaties open (stuk of 8 a 9)
dan heeft hij nog wel even tijd nodig om te switchen tussen de apps die je wat langer niet gebruikte. [/quote:19ce8e4605]

Hoeveel geheugen heb je er in zitten?

512 Mb, het is zo'n nieuw model met AE en BT. Wil nog niet gelijk 1 Gb erin zetten omdat ik dat straks als hij als server moet draaien dat denk ik niet nodig hebt omdat ik dan de hele GUI niet hoef op te starten.

Dan is [url=http://porting.openoffice.org/mac/ooo-osx_downloads.html]Open Office[/url] wel wat voor je!

Dit is een freeware open source office pakket :slight_smile:

goede vervangers voor word en powerpoint zijn natuurlijk Pages en Keynote, werk ik iig tevreden mee

Die serverfuncties heb je zo aan de gang met MAMP of de spullen van www.serverlogistics.com

Koop iWork.

ik begin met een ibook, maar omdat ik geen baantje heb, kan ik pas in februari een ibook kopen, zal ik w8en tot de intel processoren of niej?

ik weet niet wanneer die gaan komen, maar ik zou eerder de laatste powerpc nemen dan de eerste intel...

vanwege kinderziektes

idd

Voor de server software ga ik nu de serverlogistics spullen eens uitproberen. Heb eerst zelf MySQL zelf gedownload en daarmee gestoeid maar de afhankelijkheid daarvan en de Mac vriendelijkheid ervan zet ik nog wat vraagtekens. Verder wil ik niet de standaard Apache en PHP gebruiken om niet teveel afhankelijk te zijn van Apple met betrekking tot updates. MAMP zie ik als ene laatste mogelijkehiid als dit niet voldoende resultaat bied, ik hou niet van complete omgevingen, het is dan weer lastig om een component te pgraden misschien. Als pre voor Serverlogisitcs zie ik dat ze het zelf ook gebruiken in hun eigen toko, en er is een eigen forum e.d. dus ook duidelijke mac support.

Voor het Office pakket heb ik voorlopig gekozen voor NeoOffice, de Mac versie van open office zeg maar. Ik heb geen zin om een X omgeving te gaan gebruiken voor Office. Keynote en Pages wil ik nog wel eens een keer proberen als ik een trial verise kan bemachtigen.

Voor de rest bevalt de mini nog prima. Zelfs dingen waar ik moeite mee gedacht te hebben lukt gewoon zoals bijv. Quickpar2 programma om gedownloadde bestanden te repareren…

volgens mij zitten er standaard trials van iwork op de mac mini (bij mij iig wel)

[quote:1ac7c54e99="martijngrootens"]volgens mij zitten er standaard trials van iwork op de mac mini (bij mij iig wel)[/quote:1ac7c54e99] Je hebt helemaal gelijk, had ik helemaal nog niet gezien. Beetje dom, maar er staat ook zoveel leuke software op dat je wel een maand bezig bent om alles eens goed uit te proberen..

:lol: ik vind ze heel relaxed werken

ben vooral zeeeer te spreken over de overgangen in keynote