Eindelijk weer een wow-gevoel

Naar aanleiding van Remote Desktop heb ik twee freeware programma's gedownload: 'OSXvnc' en 'Chicken of the VNC'. Hiermee kun je via internet of netwerk een andere computer bedienen. Het werkt verbazingwekkend simpel en het zorgde bij mij voor een groot WOW-gevoel. Zo gaat het in zijn werk:

‘OSXvnc’ staat op de computer van mijn broer (ergens anders in Rotterdam) en is de zogenaamde server. Het enige dat hij doet, is de poort op 5901 zetten en op de knop ‘Start Server’ drukken.

Ikzelf open nu het programma ‘Chicken of the VNC’. Bij host vul ik het IP adres van mijn broer in, ik zorg dat de poort ook op 5901 staat en ik druk vervolgens op ‘Connect’.

Nu is het even wachten en jawel daar verschijnt de desktop van mijn broer op mijn scherm. Als ik hem op Full Screen zet, zie ik precies wat mijn broer ook ziet. Niet verkleind, niet in slechte JPG kwaliteit, nee, exact hetzelfde. Maar het leukste is dat ik met mijn muis en toetsenbord zijn Mac kan besturen. Zonder ook maar iets te doen ziet mijn broer de cursor soepeltjes over zijn scherm bewegen. Het lijkt net of we achter één Mac zitten. De toepassingen van deze techniek kun je zelf wel bedenken.

En dat was sinds lange tijd weer een heus WOW-gevoel.

PS om het bovenstaande te bereiken moet er wel voor zorgen dat je een beetje snelle internetverbinding hebt (ik heb een 1120/352 Kbit/s verbinding) en je moet ervoor zorgen dat je een poort in je modem openzet.

Hiervoor heb je meerdere progjes. Ikzelf gebruik er Timbuktu (Netopia) voor. Die werkt namelijk op OS9 en X en win, linux, unix, beos, whatever...

Timbuktu is een stuk beter beveiligd, maar wel 100% duurder... VNC is open source / gratis

Ben erg benieuwd hoe het met Apples Remote Desktop gaat worden…

[edit] Overigens kan ik me dat -wow-gevoel ook nog goed herinneren. Ik zat thuis te werken en kon via een ISDN-lijn op kantoor op mijn computer terecht en een per mail doorgestuurde PDF daar op de kleurenlaser uitdraaien…[/edit]

heb zelf apple remote dektop 1.2. En gebruik het soms over het internet. Maar dat gaat over een 256kb verbinding erg traag vind ik. De muis beweegt erg schokkerig. En de beelden worden traag geupdate. Is dit met 2.0 verbeterd of zijn er andere programma die beter en sneller werken?

"Chicken" werkte niet erg vlot en wordt al lang niet meer onderhouden. Ik vond VNC Dimension een beter alternatief: [url]http://www.mdimension.com/cgi-bin/WebObjects/mDimension.woa/2/wo/GYSOtLfbGXQPUs0gZONAZ0/0.9[/url]

Zou Apple Remote Desktop 2 mischien ook een alternatieve oplossing voor mij kunnen zijn ? :? (uiteraard dan onder OSX)

zie: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=19344

Dat open zetten van een poort in je modem (Alcatel Speed Touch 510) waar doe je dat? Als ik via m'n browser in de modem zit, kan ik nergens iets vinden wat op poortnummers duidt.

Graag hulp hierbij.

Michel

jammer dat vnc zelf niet echt veilig is..

ik gebruik de zelfde combinatie als lucas,
maar dan met een ssh tunnel. en dat werkt
super… en dat is dus ook helemaal encrypted.

:slight_smile:

[quote:fa4acdef18="MGFotostudio"]Dat open zetten van een poort in je modem (Alcatel Speed Touch 510) waar doe je dat? Als ik via m'n browser in de modem zit, kan ik nergens iets vinden wat op poortnummers duidt.

Graag hulp hierbij.

Michel[/quote:fa4acdef18]

Ga naar je speedtouch, log in.
klik op advanced, aan de linkerkant.
klik op NAT
klik op new onder het kopje NAPT settings (waar staat “Click ‘New’ to create a new entry.” ;))
vul bij " inside IP:" het IP-nummer van je mac in (waarschijnlijk iets van 10.0.0.***)
laat outside IP op 0.0.0.0
Zowel bij ‘inside port’ als ‘outside port’ moet je het poortnummer invullen dat je wilt instellen (5901?).
klik op apply
klik op save all.
klaar.
Nu stuurt de speedtouch requests die op de outside port x binnen komen van ieder IP-adres naar Port x op je mac.

succes

[size=9:fa4acdef18]edit: typos[/size:fa4acdef18]

[quote:93b82c1877="Deskman"]Timbuktu is een stuk beter beveiligd, maar wel 100% duurder... VNC is open source / gratis[/quote:93b82c1877]

Ik wil niet mierenneuken, maar ‘gratis’ + 100% is nog steeds ‘gratis’ :stuck_out_tongue:
Sorry, beetje melig vandaag…

Ik moet dat VNC gebeuren maar eens opnieuw proberen, vorige keer had ik een 128kbit upload, k zit inmiddels op 512…

Ben benieuwd of dat beter gaat!

[quote:a4587ef9af="iBooker"]"Chicken" werkte niet erg vlot en wordt al lang niet meer onderhouden. Ik vond VNC Dimension een beter alternatief: [url]http://www.mdimension.com/cgi-bin/WebObjects/mDimension.woa/2/wo/GYSOtLfbGXQPUs0gZONAZ0/0.9[/url][/quote:a4587ef9af]

En dat is WEL up to date?

[quote:a4587ef9af]The latest release of VNCDimension is 0.7.10 and is available here: VNCDimension-0.7.10.dmg. Please note that this version was built for Mac OS X 10.1.5 and while it functions under Mac OS X 10.2 Jaguar, it cannot look up hostnames. You must use the IP address to connect. This is fixed in version 0.8 which is still under development.[/quote:a4587ef9af]

Ik typ dit vanaf mijn werk via m'n Mac thuis. Dat is nog eens grappig! Het is bijzonder handig om op deze manier je mail te checken, dan hoeft dat niet meer via het webmail.

Kan iemand iets vertellen over de techniek? Het is namelijk niet zo dat hij continue schermafbeeldingen verstuurd, lijkt me. Hoe werkt dit?

Het beeld wordt door de server opgeslagen in het geheugen (volgens mij als bitmap maar weet ik niet zeker). De server stuurt alleen iets door naar de client als er iets verandert op het scherm. Verplaats je je muis, dan ziet hij dus kleine stukjes op het scherm waar iets verandert, en die veranderingen worden doorgegeven. Open je een venster dan verandert bijna het hele scherm, dan duurt het ook even voordat de andere kant dat ziet omdat hij nogal veel ineens moet doorsturen.

De veranderingen in het scherm worden doorgestuurd als kleine stukjes gecpomprimeerde data, “glyphs” genaamd. Hoe dit gebeurt verschilt per protocol.

De snelheid het meest afhankelijk van de snelheid van de verbinding, de processorsnelheid van de server en de snelheid van de grafische kaart van de client. De inhoud van het beeld (hoge of lage kwaliteit JPG of enorme bmp files) maakt niet zoveel uit. Het is wel sneller als je geen afbeelding op je desktop hebt. In sommige programma’s als timbuktu wordt de desktop afbeelding op blanko gezet zodra er verbinding is.

Aan Lucasraggers,

Ikzelf open nu het programma ‘Chicken of the VNC’.
In Chicken of the VNC (op de host) stel ik de poort in en het ip adres van de server Mac. Inderdaad iets in de trant van 10.0.0.158. Ik krijg echter geen reactie. Lijkt me ook niet vreemd dat Chicken niet weet dat hij naar mijn Servermac moet. Immers er zijn, naar ik aanneem, erg veel Macs met het zelfde 10.0.0.xxx nummer. Ik zal daarom wel iets over het hoofd zien. Of krijg ik een scherm met alle zelfde ip nummers met 10.0.0.xxx te zien???

Moet ik op de host trouwens ook nog iets instellen in de modem, ik dacht zelf van niet.

Dank

Sja, ik ben Lucas niet...

[quote:d69effbe7f="Deskman"]Sja, ik ben Lucas niet...[/quote:d69effbe7f]sjonge.. :)

mgfotostudio:
je moet bij het ip natuurlijk wel het externe ip van de computer met de vnc server erop invullen.
als je er niet uitkomt post dan even je hele netwerk configuratie!

[quote:34faf85a09="HS-L"][quote:34faf85a09="Deskman"]Sja, ik ben Lucas niet...[/quote:34faf85a09]sjonge.. :) ..[/quote:34faf85a09] Sorry hoor was een grapje en ik had even geen tijd om het hele verhaal uit te tikken.

Draait op de server nou wel VNC? Want je moet natuurlijk ook een VNC-server hebben draaien.
De IP adressen waar je het over hebt zijn de interne, het netwerk aan jouw kant van het modem die binnen en buitenwereld van elkaar scheidt. Je moet op de server een login instellen en aan de serverkant de poort open zetten.

Maar het hele verhaal is anders als je je server in de gangkast hebt staan…

Er zijn dus inderdaad twee mogelijkheden. Je kunt computers in een lokaal netwerk bekijken (10.0.0.3 bv) of via het internet (213.xxxxxxx).

Ik heb inmiddels Remote Desktop bemachtigd, dat zal wel makkelijker werken.

[quote:86bc475929="MGFotostudio"]Aan Lucasraggers,

Ikzelf open nu het programma ‘Chicken of the VNC’.
In Chicken of the VNC (op de host) stel ik de poort in en het ip adres van de server Mac. Inderdaad iets in de trant van 10.0.0.158. Ik krijg echter geen reactie. Lijkt me ook niet vreemd dat Chicken niet weet dat hij naar mijn Servermac moet. Immers er zijn, naar ik aanneem, erg veel Macs met het zelfde 10.0.0.xxx nummer. Ik zal daarom wel iets over het hoofd zien. Of krijg ik een scherm met alle zelfde ip nummers met 10.0.0.xxx te zien???

Moet ik op de host trouwens ook nog iets instellen in de modem, ik dacht zelf van niet.

Dank[/quote:86bc475929]
Als het goed is, is er op hetzelfde subnet (achter een router, zeg maar) maar 1 computer met hetzelfde IP-adres. Anders gaat er iets mis in de communicatie. Als je op een ander subnet zit en bijv. via het internet contact zoekt, moet je het IP adres van de internet aansluiting invoeren, dat nummer staat in het ADSL modem. Je modem/router moet dan de signalen doorgeven aan de mac met 10.0.0.158. dat moet je 'm wel even vertellen. Zie een eerdere post hierboven.
En ten overvloede, je moet op de mac die je wilt aansturen een server draaien en op de aansturende mac een client…

In m'n modem vindt ik onder "System" bij IP Address : not specified. In het hoofdstuk "Routing" onder IP address table bij pppoa een IP adres (62.234.xxx.xxx). Ik heb dus geen idee of deze laatste dus het gezochte IP adres moet zijn. Het is wel de enige die ik tegenkom. Al lijkt het mij, als leek op dit gebied, dat er bij "not specified" het gezochte adres moet staan.