eMac begint dicht te slippen

Ik heb een probleempje met m'n eMac. Een halfjaar geleden is hij geinstalleerd met panther en liep hij/zij heerlijk. maar nu een halfjaar later krijg ik klachten dat hij/zij alweer langzaam aan het worden is. Het enige wat er op de eMac word gedaan is emailen en filemaker in een netwerk. (wel behoorlijk intensief) Ik heb geen zin om elk half jaar een nieuw account aan te maken... Er is hier vast wel iemand die een betere oplossing heeft :)

Helpt de truuk: met de letters P R A M ingedrukt houden, tijdens een herstart. Ik heb ook iets raars krijg een rood waarschuwings driehoekje bij het up-daten van iTunes 4.6 waar ligt dat aan ? Weet iemand daar iets op ? :apple:

[quote:b779e319e0="Hermanko"]Helpt de truuk: met de letters P R A M ingedrukt houden, tijdens een herstart. [/quote:b779e319e0] Als je dan toch "Pram" wil vrijmaken kies je beter de toetsencombinatie "Appeltje" + "Alt" + "P"+"R". Start de computer "koud" op (dus na uitzetten en een tiental seconden wachten maar niet na herstart), en hou deze toetsen gelijktijdig ingedrukt tot je een tweede "boing" hoort :wink:

Het is maar de vraag of een nieuwe account aanmaken een oplossing biedt. Als dat toch helpt, dan is er wellicht iets met je preferences aan de hand. Van belang is in ieder geval dat je je onderhoudsroutines regelmatig uitvoert en regelmatig bevoegdheden herstelt. In Mail kun je je bestanden opnieuw opbouwen, dan worden ze geoptimaliseerd zodat ze minder plaats innemen (optie Postbus opnieuw opbouwen). Veel meer zou ik niet weten, naast het al genoemde PRAM zappen.

Het zat hem inderdaad in de mail... De mail is nu opgeruimt en de hele computer loopt weer beter. Een beetje slecht vind ik het wel van mac, maar ik weet nu tenminste waar het probleem zit.

Bedankt voor de reacties :smiley:

Niet te voorbarig! Ikzelf heb op mijn iMac eens hetzelfde probleem gehad (trouwens ook in Safari), en nog eens, en nog eens, en nog eens... Elke keer pram-zap, postbussen opbouwen, system optimizer, permissies herstellen, ... Het komt telkens terug. Ik gebruik nu wel meer iPhoto en Photoshop, dus misschien wordt mijn SDRAM wat te klein, maar toch vind ik het niet normaal dat dit is sinds de komst van Panther. Is mijn macje reeds verouderd en dwingt Apple me geleidelijk aan naar een (veel duurdere) G5 om mee te kunnen in het systeem?

Ik denk dat het meer een gebrek aan vooruit denken is geweest van Apple. In eerste instantie werkt de computer goed, en zelfs na een maandje testen lopt alles nog goed, dus dan kan het op de markt... Niet echt goed nagedacht over langer termijn. M'n G5 werkt trouwens perfect, maar daar mail ik een heel stuk minder op dan de eMac. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar volgens mij was outlook (os9) toch een stuk beter dan Mail.

Dit is niet slecht van Mac. Een Mac is een personal computer (PC!) en dat is niets meer dan een hele uitgebreide rekenmachine. Het ding heeft geheugen, dat informatie vasthoudt en een harde schijf waarop informatie geschreven en waarvandaan informatie gelezen wordt. De informatie bestaat uit enen en nullen. Dat zijn er heel erg veel en daar kunnen dus foutjes insluipen. Als dat vaak genoeg gebeurt, of de informatie wordt heel veel, dan wordt ie traag, net als alle andere computers. Dit is een versimpeld voorbeeldje.