eMac >> zeer langzaam

even het volgende

Ik heb een eMac 700 mhz met 640 mb ram… Wat ik graag wil weten is
waar het grote snelheidsverschil vandaan komt met de iMac g4 700 mhz
(ddr ram en meer / sneller cache ofzo?)

En hoe kan ik alles zo instellen dat het systeem en programma’s sneller
werken, want het werkt nu allemaal nog langzamer dan mijn ouwe
667mhz p3 pc…

Ik heb 640 mb ram, en 30 gig over op m’n hD!!! Hoe kan dit nou toch?
:mrgreen: :evil: :mrgreen: :evil: :mrgreen: :evil: :mrgreen: :evil:

Met en iMac 700 zou ie niet zo veel moeten verschillen; op het scherm na zijn ze bijna identiek. Hoe kom je erbij dat jouw machine trager is dan een iMac?

Je zou eens kunnen kijken wat voor Xbench score jouw systeem haalt. Een eMac 700 haalt daar meestal 55 tot 65 punten (en Imacs op die snelheid ook).

Heb je veel programma's geïnstalleerd? Veel geprobeerd en weer verwijderd? Heb je wel eens Permissies herstelt? Daily-, weekly- en monthlylogs verwijderd? Een programma als DiskWarrior gedraaid, kan een boel schelen! En eventueel een defragmenteren!

Als je veel programma’s, etc. start bij het opstarten (veel extenties) dan duurt ook het opstarten erg lang!

Desnoods een keer een volledig frisse installatie!

In navolging JeePee inderdaad schijfhulpprogramma>herstellen volumebevoegdheden, en iets als MacJanitor draaien. Kan een hele hoop schelen!

[quote:5bfd9b298e="JeePee"] En eventueel een defragmenteren! [/quote:5bfd9b298e]

hoe defragmenteer je?

schijfhulpprogramma en macjanitor draai ik weekelijks, maar ik kan wel ff me harde schijf defragmenter, en als opstart programma's alleen plaknotities (stickies)...

Ik moet wel opmerken dat hij elke avond in sluimer gaat, en dan
's middags weer in volle toeren wordt gebruikt…

Hij is al een week niet meer herstart ofzo… Dus ik hem herstart en alles
liep weer sneller…

Maar idd, hoe kan ik defragmenteren… en weet iemand wat dat RAID is?

>> butch

mijn score met xbench is overigens 50.51 :s :S :S ipv 55

Als je een programma als MacJanitor gebruikt moet je daarna herstarten, anders heeft het geen zin en zal de computer alleen maar langzamer draaien.

[quote:50ad758a36="kokothebird"]hoe defragmenteer je?[/quote:50ad758a36]

Defragmenteren is niet zo vaak nodig, maar kan soms schelen. Een keer in het half jaar is wat mij betreft wel een aanrader, aangezien je schijf langzamerhand steeds meer fragmenteert en dit uiteindelijk steeds meer werk oplevert voor je harddisknaald.

Om te kunnen defragmenteren, heb je een reparatieprogramma nodig. In MacFan 46 wordt gemeld dat TechTool Pro en DiskWarrior dit kunnen, maar dat klopt niet. TechTool Pro kan het inderdaad, maar DiskWarrior kan niet defragmenteren, daar heb je een ander programma voor nodig. PlusOptimizer van hetzelfde bedrijf als waar DiskWarrior vandaan komt kan ook defragmenteren evenals Drive 10 dat bij dezelfde fabrikant als TechTool Pro vandaan komt. Daarnaast is ook Speeddisk van Norton in staat om de boel te defragmenteren.
Voordat je gaat defragmenteren is het wel belangrijk dat je de harde schijf in goede conditie brengt met een reparatieprogramma. DiskWarrior is absoluut de beste (binnenkort komt een gloednieuwe Mac OS X versie uit) en leuk is dat dit programma ook zo wordt gewaardeerd in de nieuwe MacFan. Norton komt er slecht vanaf, letterlijk wordt o.a. geschreven: ‘Deze Norton-loze combinatie bevalt opmerkelijk veel Mac-bezitters goed.’

Over een poosje komt DiskExpress Pro 4 van Alsoft (fabrikant van DiskWarrior) en dat wordt echt een topper op het gebied van defragmenteren…

Een reparatieprogramma na Schijfhulpprogramma is heel belangrijk, hierdoor blijft je Mac in een goed gezondheid en een backup is altijd handig, je weet ten slotte nooit. Daarnaast is Journaling File System ook een aanrader, zie een ander onderwerp wat nu loopt op dit forum. Defragmenteren is minder nodig, maar zeker bij zwaar gebruik van je harde schijf wel om de zoveel maanden een keer nodig. Ook in de nieuwe MacFan wordt dit genoemd. Vooral videomontage schijnt harde schijven zwaar te defragmenteren…

[quote:2d6ea1118c="butch"] en weet iemand wat dat RAID is?

[/quote:2d6ea1118c]

Rendundant Array of Independent Disks, ofwel een systeem waabij meerdere disks worden benut om snelheidswinst en/of veiligheid te bereiken.

Zo kun je bijv 2 disks ‘stripen’ - dan zie je 1 disk, maar die is wel 2x zo groot en ong 2x zo snel. Je kunt ook mirroren, je ziet wederom 1 disk, maar het OS schrijft naar beide disken (en leest van beide disken). Hier alleen snelheidswinst bij het lezen.

Mocht een disk uitvallen, dan ben je in het eerste geval alles kwijt van beide disken, in het andere geval is er niks aan de hand en hjeb je alles nog.

Naast deze vormen van RAID heb je meerdere mengvormen.