eMac

Ik heb een vriendin van me helemaal Mac-enthousiast gemaakt en zij gaat nu waarschijnlijk een eMac kopen :P Omdat haar moeder betaalt speelt geld niet zo'n grote rol (zolang het maar niet ver boven de 2.000 euro uitkomt ofzo 8)) Nu, ik ga haar helpen met uitzoeken & installeren. Alleen weten we allebei niet zo goed te betekenis van Processor, Geheugen, Harddisk, enz. Het enige wat ze erop gaat doen is mailen (via een modem), internetten, msn, iPhoto, iTunes & cd's branden, AppleWorks en misschien wil ze Photoshop leren. Niet erg veel extreems dus. (Ze zal de eMac samen met haar moeder gaan gebruiken, die ook alleen internet en emailt..)

Nu wil ik dus twee dingen vragen: kan iemand me de betekenis en wat goed/slecht is uitleggen van dat processor, geheugen, harddisk enz.? En de tweede; welke eMac raden jullie aan voor mijn vriendin?

1.25GHz PowerPC G4
256MB DDR333 SDRAM
40GB Ultra ATA drive
Combo drive

of:

1.25GHz PowerPC G4
256MB DDR333 SDRAM
80GB Ultra ATA drive
SuperDrive

Het enige verschil zit dus die 40GB en 80GB, klinkt voor mij als een groot verschil …

Nu ik toch hierover post; hoe kunnen we het beste zo’n ding aanschaffen? Online of in een winkel? [welke winkels in Amsterdam vinden jullie dan aan te raden?]

Alvast heel erg bedankt voor de hulp :lol:

normaal gezien heb je aan 40Gb harde schijf wel genoeg, maar als je vriendin dvd's wilt gaan branden, dan moet ze wel opteren voor de versie met 80Gb harde schijf (die wel een superdrive heeft, dus cd's en dvd's branden).

als ik van jou was zou ik voor de eMac met 80Gb HD en een superdrive gaan!

Ghz is de snelheid van de processor (hoe hoger het getal hoe sneller)

256MB is het geheugen waarin de programma’s geladen worden die je gebruikt(hoe meer hoe beter; ik zal er 512Mb bij proppen)

40Gb is de opslag (40Gb is voldoende maar meer is nooit erg)

Combo brand CD’s en leest DVD’s

Superdrive idem maar kan tevens DVD’s branden (voor films of data…)

Hopelijk wordt het iets duidelijker.

www.denieuwemacwinkel.nl op de weteringschans www.machouse.nl op de raadhuisstraat

ik zou extra ram bij bijv. www.mailamac.nl aanschaffen daar is het goedkoper dan in een winkel over het algemeen

www.macsupport.nl bij het cs vind ik duurder en minder goed dan de eerst genoemde

in real live kopen heeft het fijne voordeel dat je hem vaak meteen mee kunt nemen bij www.apple.nl duurt het vaak langer. ik zou van te voren even informeren bij je winkel naar keuze

Ik raad de volgende configuratie aan:

1.25 GHZ
minstens 512 mb ram.
80 GB
Zonder draadloos.

Dat komt op 1178.99 €.

Als je tot € 2000 uit te geven hebt zou ik voor een 1,6 GHz G5 iMac gaan. Dan heeft ze: [list:ed4ab0defd]- een 1,6 GHz G5 ipv 1,25 Ghz G4. De G5 is sneller en een hele generatie nieuwere processor dan een G4 en met het oog op de toekomst zeer aan te bevelen. - het werkgeheugen in de iMac is ook wat sneller/moderner dan in de eMac (scheelt niet zoveel) - een 17" breedbeeld LCD scherm ipv een 17" beeldbuis. - die superdrive kan CD's en DVD's branden, de combo drive uit de goedkopere eMac alleen CD's (ze kunnen ze wel allebei lezen). Is ook handig, zeker met het oog op de toekomst. - een harde schijf van 40 GB is eigelijk wat klein, zeker als je met je mp3's in iTunes en dingen met iPhoto, Photoshop enzo gaat hobbyen. 40 GB heb je dan zo vol. Die 80 is prima, denk ik. In de iMac kan je die later heel makkelijk vervangen door een veel grotere, mocht dat nodig zijn (250 GB ofzo :P)[/list:u:ed4ab0defd]

Je hebt bij alle computers die jij en ik noemen meer werkgeheugen nodig dan er standaard in zit, zeker 512 MB, liefst nog meer, maar dat kan altijd nog. Koop extra geheugen overal, behalve bij Apple. Elders kost het grofweg de helft.

Als je bij een winkel koopt kan je makkelijker klagen en kan je (waarschijnlijk) beter service verwachten dan bij de online Apple store. De Apple store heeft in veel gevallen kortere levertijden dan een winkel. Maar soms heeft de winkel gewoon staan wat je hebben wilt, sneller dan dat kan niet. Alleen als je bluetooth in wilt laten bouwen ofzo kan je beter bij de Applestore terecht. Dat gaat een stuk sneller dan bij een winkel (Apple trekt zijn eigen winkel voor in de leveringen). Ik adviseer dus:

[code:1:ed4ab0defd]• 256 MB DDR400 SDRAM - 1 DIMM
• 80 GB Serial ATA-schijf
• Toetsenbord en muis + Mac OS
• 17-inch TFT-beeldscherm
• 1,8-GHz PowerPC G5
• Dvd-r/cd-rw
• GeForce FX 5200 Ultra met 64 MB DDR

Prijs: Eur 1.360,50
BTW: Eur 258,50
Subtotaal: Eur 1.619,00

Meestal verzendklaar:
Binnen 24 uur
Gratis geleverd[/code:1:ed4ab0defd]

wou dat ik zo'n moeder had! haha!

Maar als ze idd die €2000 mag besteden zo ik idd voor de iMac G5 gaan! is buiten de betere snelheid blabla ook nog eens een stuk cooler 8)

suc6 met jullie beslissing!

Dag Renetta

ik ga even vloeken in de kerk, maar ik zou je vriendin aanraden om wat geld te reserveren voor MS Office voor de Mac. Je kunt de scholieren/studenten editie kopen voor een stuk minder geld en die kun je op 3 computers zetten, dus als je hem zelf nog niet hebt komt dat ook mooi uit. Office is handig omdat je voor school toch met Word, Excel etc moet gaan werken.

[quote:553f2300a0="joostovermars"]Dag Renetta

ik ga even vloeken in de kerk, maar ik zou je vriendin aanraden om wat geld te reserveren voor MS Office voor de Mac. Je kunt de scholieren/studenten editie kopen voor een stuk minder geld en die kun je op 3 computers zetten, dus als je hem zelf nog niet hebt komt dat ook mooi uit. Office is handig omdat je voor school toch met Word, Excel etc moet gaan werken.[/quote:553f2300a0]
€ 179,= in de online Apple store. Dat past nog mooi binnen het genoemde budget.

Ik heb eerst een eMac 1ghz gehad (iets langzamer dus) en heb nu een iMac G5.... Als je toch het geld heb zou ik zeker voor de iMac gaan!! Deze is veel en veel sneller... Daarnaast komt er in maart (volgens mij) de nieuwe versie van MacOS X uit en deze is gedeeltelijk gemaakt voor 64bit-processoren, dus dan zal je nog meer profijt hebben van de iMac....

Veel suc6 met uitzoeken :smiley:

Het lijkt mij verstandig om een aantal weekjes te wachten. In januari 2005 komt er een nieuwe eMac G5

http://buyersguide.macrumors.com/

volgens mij heb je wel een probleem als je wilt msn-en. apple doet niet mee aan het microsoft chatten. :(

[quote:d4973ca601="supergrover"]volgens mij heb je wel een probleem als je wilt msn-en. apple doet niet mee aan het microsoft chatten. :([/quote:d4973ca601] Apple niet, maar Microsoft wel. Er is ook MSN voor de Mac en natuurlijk Proteus, Adium enz, enz, enz,

[quote:5119e7f85a="rubio"]Het lijkt mij verstandig om een aantal weekjes te wachten. In januari 2005 komt er een nieuwe eMac G5

http://buyersguide.macrumors.com/[/quote:5119e7f85a]

Just Rumors, no facts :wink:

Ik zou ook voor de iMac G5 gaan…
Wel even geheugen bijprikken… 512 MB erbij is wel een must denk ik.

Ja, ik weet het zijn rumours. Maar het lijkt mij niet meer dan logisch voor dit 8mnd oude model eMac G4

[quote:84a7d9c001="rubio"]Ja, ik weet het zijn rumours. Maar het lijkt mij niet meer dan logisch voor dit 8mnd oude model eMac G4[/quote:84a7d9c001] inderdaad. update lijkt logisch. 1,42 GHz G4? Dual core G4 voor powerbook en eMac? Er zijn productieproblemen met de G5 - ze verkopen harder dan ze ze kunnen maken. Dus liever een G5 in een iMac met per saldo een grotere marge, dan in de eMac, die met een G4 nog steeds een hele goeie Mac is. Een G5 eMac lijkt onwaarschijnlijk, maar op dit punt heb ik graag ongelijk ;)

Ik denk dat een E-mac wel volstaat. Ikzelf heb een emac met 80 GB en Superdrive gekocht en was verbaasd van de snelheid. Heb wel mijn ram-geheugen uitgebreid met 512 mb tot 786 mb. Het lage ram-geheugen vind ik het enige nadeel aan de emac.

Budgettair gezien vind ik het interessanter om een emac te kopen. zo heb je nog wat centjes over om eventueel software (office, Photoshop,…) aan te kopen.

Veel plezier ermee!
:smiley:
Carlito

Ja, daar heb je gelijk in. Het is maar net waar je het voor gebruikt. Zit zelf ook te twijfelen om een eMac aan te schaffen.

[quote:e70b4297d9="rubio"]Het lijkt mij verstandig om een aantal weekjes te wachten. In januari 2005 komt er een nieuwe eMac G5

http://buyersguide.macrumors.com/[/quote:e70b4297d9]
en nieuwe geruchten op macrumors.com:

[quote:e70b4297d9=“macrumors.com”][url=http://www.macrumors.com/pages/2004/12/20041209142551.shtml]An anonymous submission today points to some possible releases at MWSF in January:

[i:e70b4297d9]New eMacs
1.6 Ghz G5 across the line – 533 mhz bus like the iMac. ATI Radeon 9600 with 64 MB VRAM.

Combo $899
Superdrive $999

New Powerbooks
G5s are nowhere near ready as are dual G4s. There will however be slight upgrades and price drops.

12" - upgrade to 1.5 Ghz G4, BT/AE built in (like the new iBooks), 80 GB HD, Mobility Radeon 9700 (64 MB) Price $1399
15" - upgrade to 1.67 Ghz G4, BT/AE built in, 80 GB, Backlit keyboard standard, Mobility Radeon 9800 (128 MB VRAM) Price - $2299
17" - Same as 15" except 17" display - $2599

Keynote 2
-new transitions
-GREATLY improved performance
-New ‘media tab’ allowing easy access to photos, music and movies – similar to how it is integrated in iDVD

Quicktime NG (next-gen)
First major change in the .mov format since QT 3. Integrated H.264, MP4, and Wavelet technology.
Support for .ogg, heAAC, and FLAC audio. (these will also be available for playback in new iTunes)
Apple is currently negotiating to get the full trailer for Episode III and the full trailer for Batman Begins to be released on keynote day – to view would require download of NG.
New Pro key needed. Lower Price $19[/i:e70b4297d9][/url][/quote:e70b4297d9]
Dus toch een nieuwe eMac? We weten het 10 januari (MacWorld expo is 10-14 januari)!

[quote:c60a8a4d6e="macrumors.com"]][i]New eMacs 1.6 Ghz G5 across the line -- 533 mhz bus like the iMac. ATI Radeon 9600 with 64 MB VRAM.

Combo $899
Superdrive $999[/quote:c60a8a4d6e]
Ik denk dat ik mijn iMac 1.6 Ghz dan maar ga afbestellen :?