Embedded fonts, wel of geen kans op 'n fontconflict?

Grafisch geïnteresseerden,

Bij het maken van een PDF kan je de gebruikte fonts embedden/insluiten. Dat kan ook bij een Illustrator EPS, weliswaar dan alleen bruikbaar voor [i:b009924a17]toepassing in een ander programma zoals ID of XPress[/i:b009924a17].

Nu vraag ik mij het volgende af:
Stel dat je een blad opmaakt waarin veel, door externe bedrijven, aangeleverde advertenties worden geplaatst zowel in cPDF, PDF als ook EPS-vectorformaat, allen met embedded font-sets. Is er dan bij het filmuitdraaien een reëele kans op een fontconflict? Denkbaar is namelijk dat advertentie A een font gebruikt dat verschilt met het font in advertentie B maar dat beide fonts helaas wel hetzelfde [i:b009924a17]font-ID nummer[/i:b009924a17] hebben: gevolg > door fontconflict waardeloze films.
Of zie ik dat verkeerd en wordt bij het uitdraaien van de bladopmaak slim per advertentie het benodigde embedded font [i:b009924a17]tijdelijk[/i:b009924a17] geladen en na verwerking direct weer afgesloten waardoor een conflict uitgesloten wordt?

Wie kan me daar een (praktijk) antwoord op geven?

Groeten,
Leander

Ik werk geregeld aan een magazine waar ook verschillende adverteerders op verschillende manieren hun materiaal aanleveren. (idd CPDF, PDF en EPS) Welliswaar gaat het geheel niet in één keer naar de drukker maar er zitten genoeg spreads tussen met meerdere aangeleverde advertenties inclusief embedded fonts. Hier zijn vanuit de productie bij de drukker nog nooit klachten over geweest. Het is misschien een goed idee om de betreffende drukker op de hoogte te stellen van je kwestie; hij kan je wellicht geruststellen.

een font conflict kan in een heel enkel geval voorkomen, als in plaats van het font dat ge-embed is in een PDF het font wordt gebruikt dat bij de uitdraaier op zijn systeem staat gebruikt wordt, als dat dezelfde naam heeft maar als het net niet helemaal hetzelfde is. Als je daar zorgen over maakt moet je ipv het gehele font alleen de subset embedden, in dat geval dwing je de RIP het ge-embedde font te gebruiken en niets anders.

Wat jij verder wilt weten, het plaatsen van EPS met ingesloten fonts en fontconflicten door conflicterende font-ID nummers zou ik niet weten. EPS gebruik ikzelf eigenlijk niet meer, sinds je een .AI gewoon kan plaatsen in Indesign. Technisch gezien verschilt een .AI niet veel van een .PDF versie 1.5 met de fonts als subset ge-embed.

Dank jullie wel,

@ BOb: Dus door de subset te embedden dwing je de RIP het ge-embedde font te gebruiken en niets anders. Dat is handig te weten.
Maar mij blijft nog onduidelijk of er een conflict mogelijk is, niet alleen bij EPS (of AI) maar ook tussen alle gangbare embedded bestandsvormen.

Wanneer je bijvoorbeeld een font in een fontbeheerprogramma laadt, dan krijg je heel gemakkelijk een melding van conflicterende lettertypen. Dit zelfde probleem voorzie ik ook bij aangeleverde advertenties met willekeurige fontcombinaties. Die fontcombi’s kunnen toch even makkelijk een probleem opleveren zoals je bijvoorbeeld een font activeert met FontExplorer/FontAgentPro/Suitcase/Lettertypencatalogus?