En daar gaat Apple de fout in

Apple wil in Leopard standaard Windows (Boot Camp) hebben maar is dat wel verstandig. Nu vraag ik me af of er dan ook virussen kunnen ontstaan voor Mac OS X 10.5?

You lost me...

Het enige verschil met nu ( 10.4.8 ) is dat je bootcamp niet standalone zult moeten installeren, maar het al mee zal komen met Leopard.

Dat je windows partitie dan virussen kan bevatten was al langer duidelijk, of je nu in 10.4 of 10.5 zit.

Wat is je juiste vraag dan?

Ja hoor, en alles zal om zeep zijn.

Ik denk dat de topicstarter bedoelt of het mogelijk is dat een mac die binnen de Windowsomgeving geïnfecteerd raakt met een virus, zelf ook bedreigd wordt. Oftewel, kunnen er virussen gemaakt worden die vanuit Windows de Mac omgeving kunnen aanvallen.

Persoonlijk lijkt me het sterk als dat mogelijk is, maar het blijft een feit dat beiden op één computer staan, dus wie weet. Kenners meldt u!

[quote:f33e079740="klaus"]You lost me...

Het enige verschil met nu ( 10.4.8 ) is dat je bootcamp niet standalone zult moeten installeren, maar het al mee zal komen met Leopard.

Dat je windows partitie dan virussen kan bevatten was al langer duidelijk, of je nu in 10.4 of 10.5 zit.

Wat is je juiste vraag dan?[/quote:f33e079740]

Bedoelde 10.5 ja sorrie.

[quote:fb8288a486="Koen 1980"]Ik denk dat de topicstarter bedoelt of het mogelijk is dat een mac die binnen de Windowsomgeving geïnfecteerd raakt met een virus, zelf ook bedreigd wordt. Oftewel, kunnen er virussen gemaakt worden die vanuit Windows de Mac omgeving kunnen aanvallen.

Persoonlijk lijkt me het sterk als dat mogelijk is, maar het blijft een feit dat beiden op één computer staan, dus wie weet. Kenners meldt u![/quote:fb8288a486]

Ja precies.

Ik denk dat je met Crossover een groter risico loopt. Zolang je met Boot Camp werkt, lijkt me dat er niks aan de hand is omdat het op een eigen partitie, los van OSX, draait en ook niet tegelijk.

Dat is waar, maar het kan gebeuren dat een virus in Windows b.v. de partitition table in de war schopt zodat je niet meer terug kunt naar je OSX partitite. In Windows dus altijd een virusscanner laten draaien!

[quote:0e2a64efd3="Barabas2005"]Dat is waar, maar het kan gebeuren dat een virus in Windows b.v. de partitition table in de war schopt zodat je niet meer terug kunt naar je OSX partitite. In Windows dus altijd een virusscanner laten draaien![/quote:0e2a64efd3] Hmm, wil je dat nader verklaren. Als je een Mac met bootcamp opstart krijg je toch eerst een scherm met daarin de boot opties, als je in windows de boel verklooit dan start je opnieuw op en kies je dan tijdens het booten voor de OSX optie. Daarna kun je vanuit OSX de boel repareren (lees windows wissen en nooit weer gebruiken).

Kan je bij het updaten niet bootcamp uitvinken of zo? Zodat het niet geïnstalleerd wordt?

Ik moet heel die bootcamp niet hebben hoor.

Wat ik mij dan weer afvraag: bestaat er ook iets van een virus/spyware scanner die onder osx draait en die windows weer opfrist?

Leopard is nog niet uit, je zal het dan wel zien, niemand kan daar nu al zinnige antwoorden over geven. (al zal je het wel kunnen uitschakelen via aangepaste installatie)

[quote:1e1a77c6ae="MoNdO GeNeRaToR"]Kan je bij het updaten niet bootcamp uitvinken of zo? Zodat het niet geïnstalleerd wordt?

Ik moet heel die bootcamp niet hebben hoor.[/quote:1e1a77c6ae]

Ja want als ik Leopard koop dan wil ik het zonder Boot Camp hebben maar ik denk dat dat er standaard in gaat zitten en als je er gebruik van wilt maken dat je dan de Windows XP of Vista CD nodig hebt. Dat hoop ik tenminste want ik heb het liefst gewoon Leopard zonder Windows.

Misschien snap ik je niet maar.... bootcamp is slechts een programmaatje waarmee je een windows partitie kan maken en wat een driver cdtje brandt. Windows zit er niet ingebakken of wat dan ook.

Bovendien zit je mac nu toch ook op het internet aangesloten en laat nou 99% van alle virussen van het internet komen.

Virussen zijn niets anders dan een exploit in een zwakte van een systeem. [b:5315b1bc1f]Windows virussen kunnen dus per definitie geen bedreiging vormen voor Mac OS X[/b:5315b1bc1f]. Het systeem is compleet anders, programmering is anders, dus mogelijke exploits ook. Je zou eventueel een virus bestand op je Mac hebben, maar die kan dan dus helemaal niets in Mac OS omgeving. Hij is dus compleet onschadelijk in je Mac omgeving. Dat hij schade aanricht in je Windows installatie kan zeker, maar gelukkig staat die op een andere partitie. Met crossover hoef je je geen zorgen te maken, crossover draait nu eenmaal losse programma's in je Mac omgeving. Je hebt geeneens een windows geinstalleerd.

Het is wel mogelijk dat er een dual virus gemaakt wordt, die de weinige, zeer weinige overeenkomstige zwakheden misbruikt. (als die er uberhaupt zijn). Maar dan hoef je geen windows op je systeem te hebben om kans te maken op infectie. Die virussen zouden dan net zo gericht op mac moeten zijn als windows. Met andere woorden, de kans van infectie loop je ook gewoon als je alleen Mac zou gebruiken.

Ten slotte, dat je de BootCamp mogelijkheid hebt in Leopard, betekent niet dat die standaard aan hoeft te staan. Al helemaal niet dat Windows standaard wordt mee geinstalleerd. Juist niet! Je zal het, als je het wilt gebruiken zelf aan moeten zetten. Net zoals dingen als FileVault, extra users, filesharing, etc.

EDIT:

[quote:5315b1bc1f=“http://www.macworld.com/2006/06/features/windowssecurity/index.php”]Putting Mac OS at Risk? Will using Boot Camp put the Mac OS part of your machine at risk? That’s a tricky question. [b:5315b1bc1f]When you’re running OS X, even on an Intel-based Mac, you’re not susceptible to Windows-based viruses.[/b:5315b1bc1f]Also, by default, Windows XP can’t see Mac hard-drive volumes, so a rampaging Windows virus that deletes files on your Windows partition won’t be able to see your Mac files. However, if you install a program such as Mediafour’s $50 MacDrive so you can exchange files between your Mac and Windows partitions, your files may become vulnerable to a virus that deletes files.[/quote:5315b1bc1f]

Zeg waterijsje. Waarom plaats je zo'n negatieve naam voor dit topic, als je niet eens weet hoe een systeem-installatie-DVD van Apple in elkaar steekt? Maak die eerst maar eens meer Apple-vriendelijk.

Nou Turbanusje omdat ze echt de mist in gaan als ze zo verder gaan met Windows. Ik weet dat ze dit doen om meer swichers te trekken maar hier denkt Apple aan geld en marketshare en niet aan qualiteit wat we van Apple gewend zijn. Het is maar goed dat ze het nog niet ondersteunen maar Boot Camp is de eerste stap naar Windows toe. Dus ik hoop niet dat ze in de toekomst nog zoiets zullen doen. Bijvoorbeeld Windows te ondersteunen. Apple blijft juist uniek en apart als doordat ze zich onderscheiden en vooral van Windows. Ze zijn vast niet alleen op Intel overgestapt voor de snelle prestaties maar zaten vast wel plannen in voor deze feature in Leopard.

af en toe hitman pro draaien zie google en nod32 of ander spul, systeem> backupjes doen, dan zal er nix gebeuren ( lees niks ) :innocent:

Ik snap het probleem echt niet hoor... Het enige verschil is toch dat je Bootcamp niet meermoet gaan downloaden? Bootcamp staat er gewoon op, maar windows staat er toch helemaal niet op? Als jij geen windows op je Mac wilt, moet je gewoon geen Windows op je Mac zetten... Bootcamp maakt het enkel mogelijk om het erop te zetten, maar het zet het er echt niet automatisch op zonder dat je het weet hoor.

Ben benieuwd naar het volgende en volgende topic van Icecream.