... en dan nog iets heel frustrerends...

Nou ben ik toch al jaren bezig met PS inclusief CS2 maar het lukt me nog steeds niet om de juiste kleuren ook uit de printer te krijgen. Ik ken PS inmiddels redelijk van binnen en van buiten maar zogauw ik iets wil printen wordt het toch weer iets van 'God zegen de greep'. Ondanks alle gekalibreer e.d. Uiteindelijk druk ik niet in CS2 af maar in Easy Photoprint wat bij de pixma 5000 zat omdat dit de kleuren nog het meest benadert. Maar... this is so embarrassing... :-)

Welke kleur-goeroe weet hier iets zinnigs over te zeggen…???

hoe heb je gekalibreerd??? heb je ook een printer profiel??/

ik gebruik de printerprofielen die bij de printer zaten dus dat zou goed moeten zijn toch? Ik doe opnames in Adobe RGB en blijf ook in dat profiel verder. De monitor, IMac G5, kalibreer ik steeds bij wisselende werkomstandigheden.

ik copy paste even mijn eigen postje van www.colormanagement.nl: (dit is voor een Epson printer maar geldt natuurlijk ook voor andere printers)

"Wat de meest gemaakte fout is bij het printen met .ICC profielen naar een Epson printer is twee keer colormanagement instellen. Dus in het programma én in de driver.

Als je in Photoshop kiest voor “print with preview” kies je in het printvenster bij de colormanagement opties voor “let Photoshop determine colors”
bij printer profile kies je je printer profiel.
dan klik je print, je komt nu in het Epson printvenster.
onder “aantal en pagina’s” ga je naar “color management”
vink hier “no color adjustment” aan.
Let ook op of je de juiste “print settings” gebruikt, dus voor het juiste papier etc. Nu moet het toch echt goed gaan. Je kunt die instelling (in de Epson driver) bewaren als een preset, dan hoef je niet elke keer te checken of alles wel goed staat. "

Oh ja, als je je monitor cailbreert doe je dat het beste met een hardware calibrator, bijv. een Eye-One display of vergelijkbaar.

ja daar heb ik allemaal aan gedacht. CS2 komt zelf trouwens al met de waarschuwing dat je het colormanagement in je printerdialoogvenster op 'no color management' moet zetten. Het enige 'loose end' lijkt inderdaag de monitorkalibratie dus om dat hardwarematig te gaan doen is misschien een goed idee! Bedankt!

P.S. Heb je een suggestie voor een goede hardware-kalibrator??

ja, je monitor calibratie is cruciaal. Ik heb zelf een [url=http://shop.colourconfidence.com/product.php?xProd=1187&xSec=1] Eye-One display[/url], niet te duur, nauwkeurig en goede software. Verder natuurlijk de kwaliteit van je printerprofielen, al izijn die meestal helemaal niet zo beroerd. Bedenk wel dat elke papiersoort zijn eigen profiel heeft. Eventueel laat je een custom profiel maken bij Maurits Brock, zie www.pixelpad.nl

misschien een domme opmerking maar als je in photoshop het gebruikte kleurprofiel embed dan is heet toch ook goed? Mijn monitor heeft gewoon het standaard profiel; color LCD. In photoshop heb ik ingesteld dat ie met dat profiel aan t werk gaat en dan embed als je je .psd opslaat. Als je m dan ergens anders opent ziet ie er gewoon goed uit en als je m print toch ook??? of zit ik er nu helemaal naast?

Je moet nooit je monitorprofiel gebruiken als profiel om in je documenten op te slaan. Dat profiel moet gebruikt worden om van het documentprofiel naar je monitor toe te rekenen.

maar als ik dan Color LCD gebruik voor mijn monitor en bijvoorbeeld Europe Web coated cmyk voor het embedden zodat het goed wordt afgedrukt dan zie ik toch iets anders omdat mijn beeldscherm Color LCD heeft en niet Europe Web Coated? Ik snap dat niet hoor...

om de RGB waarden van je pklaatje correct te zien op je monitor moet je je monitor kalibreren waarbij een monitor profiel wordt gegenereerd.

Om voorspelbaar te kunnen printen moet je je plaatjes converteren naar je printerprofiel.
Een printerprofiel is een combinatie van apparaat en gebruikt papier. (verschillen mat/glans , papierkleur, zuiging etc spelen hierbij een rol)

Een printerprofiel van de fabrikant is dus eigenlijk niet bruikbaar omdat elke apparaat/papiercombinatie anders is.

Via sites van verschillende vaklabs kub je een printerprofiel laten maken door een bestand te downloaden, dat te printen en op te sturen waarna zij het doormeten en een profiel voor je genereren.
Het kan bij oa www.kleurgamma.nl

Kortom: voor elk apparaat dat kleur weergeeft heb je een apart profiel nodig zodat de output van elk apparaat er voor jouw ogen hetzelfde uitziet, mits het kleurbereik van de apparaten groot genoeg is.

Dit heb ik eens gehad of gelezen van een medemaccer hier:

Mocht je de middelen hebben dan kan je ook nog beslissen om je printer te callibreren. Maar meestal zitten er bij de software van de printer al een aantal standaard profielen voor een aantal papiersoorten (in ieder geval bij Epson-printers). Korte omschrijving hoe dan te printen:
Open je bestand in Photoshop,
Kies “Print with preview”
Vink het hokje “Show more options” aan en kies daar voor Colormanagement
Bij sourcespace staat het kleurprofiel wat in je document zit (meestal “AdobeRGB”)
Bij printspace kies je het profiel van je printer en het papier waar je op gaat printen
Bij intent kies je relatief colorimetrisch
Use Black Point Compensation moet aan staan.

Klik nu op Print

In het volgende venster ga je in het uitrol menu naar Print Settings, kies daar het juiste papier, en klik bij Mode op Advanced, nu kun je zelf de printkwaliteit instellen.
Ga daarna in het uitrolmenu waar je ook Print Settings koos naar ColorManagement en kies daar voor de optie Off (No Color Adjustment). (Dit omdat je in je print met preview al een profiel hebt gekozen en je geen 2 profielen over elkaar heen wil gebruiken).

Klik nu op Print en bekijk het resultaat.

bovenstaande valt of staat nog steeds met hoe goed het printerprofiel van de fabrikant is, als dat niet in de buurt zit van het werkelijke profiel dan zal de output niet correct van kleur zijn