En... Hoe bevalt OS X Lion?

Hallo OMTers,

Er worden heel veel topics geopend met probleempjes en vraagjes over OS X Lion.
Ik heb nog niets gelezen van blije OS X Lion gebruikers. Zijn die er wel?

Zelf kijk ik eerst de kat een beetje uit de boom voor ik overstap en dan zijn ook de meeste kinderziektes er wel uit.
Maar graag wil ik eens weten of het allemaal echt lekker werkt en of het een upgrade waard is.

ik ben een blije Lion gebruiker.
zoeken naar bestanden - WOW
e-mail - WOW
multi touch - WOW
Mission controll - wow

i am happy!
GO FOR IT

Jep werkt hier lekker (zeker na update).
Spaces en mission control gebruik ik vaak ( launchpad niet, op een 21" displayis het wat groot )
Voor de rest draait het hier soepel en vloeiend en snel.

Het zijn vooral de kleine features die ik nice vind, bv: quicklook url's, spotlight quicklook en stack quicklook, leeslijst, mail is ook nice, Nederlandse stemmen, enzovoort.

Resume heb ik wel uitgezet want ik begin liever met een schone lei.

Bij mij werkt Lion als een zonnetje (op mijn MacBook uit begin 2008, met 4 GB geheugen en 2.1 Ghz Intel Core 2 Duo). Ik ben tot dusver nog geen problemen tegen gekomen en vind, in tegenstelling tot vele anderen, de nieuwe functies zoals Mission Control, Launchpad en Full-screen programma's erg fijn. Vooral Mail is een enorme verbetering t.o.v. Snow Leopard. Ook de kleine veranderingen in de interface (de grijze icoontjes, rechthoekerige buttons, etc.) vind ik veel mooier. Kortom alles draait snel en soepel (ondanks toch wat oudere Mac) en de nieuwe functies waren voor mij die 24 euro wel waard.

EDIT: Ook de nieuwe scroll-balken en het nieuwe scrollen zijn geweldig! Het was even wennen, maar als je ook gewend bent, wil je niet meer terug en merk je dat het eigenlijk veel beter is.

Werkt an sich goed, maar ik kom wel wat bugs tegen, zoals een finder window dat artefacts vertoont met veel bestanden die updaten en scrollen, traag werken van Magic Trackpad prefs via een 3e partij tool doordat Lion erg hard blijft proberen de controle over te nemen.

Gelukkig is de video bug al opgelost...

Hoe werkt Resume nou precies? Als het programma crasht dan is het er gewoon weer als je het programma opnieuw start?

En als je werkt aan het document kun je altijd stappen terug? Ik snap het nog niet zo...

Lion bevalt me erg goed. Ik vind vooral de feel heel goed. Ik vind Voorvertoning heerlijk. Het lezen van PDF is echt een verademing geworden.
Full screen apps is ook geweldig. Vooral dat je dan heel makkelijk tussen de bureaubladen kunt swipen. Erg handig als je aan een document werkt en je moet even iets zoeken in safari bijvoorbeeld.

Lion was op mijn Mac Pro 3,1 rete- en retetraag. Het was zelfs zo erg dat hij trager was dan mijn MacBook Unibody (eerste model)... en dat zegt wat. Onverklaarbaar.

Misschien een truc om je een nieuwe Mac te laten kopen? (/aluhoedje) Ben dus na 3 dagen zoeken naar de oplossing terug gegaan naar Snow Leopard.

Daarnaast een boel (kleine/grote) irritaties. Apple heeft het ultieme OS bereikt en gaat daarom veranderen. Al zitten er hier en daar leuke functies in; veranderingen zijn in dit geval vaak geen verbeteringen geweest.

Geen schokkend verschil met (snow) Leopard voor mij.. Heb vooral gekocht om op iMac en MacBook zelfde OS te hebben.
Het (sneeuw)luipaard was ook prima. Al die spaces-exposé-versions-resume 'gimmicks' heb ik nooit echt gebruikt. Launchpad vind ik ook niet zinvol.
Maar het OS doet het verder goed. Met m'n trackpad zijn een aantal 'gestures' wel handig en het is degelijk. Doet wat een OS moet doen. En dat voor 2 en een half kratje bier!

Dank allen voor de reacties.

Ik weet niet wie hier het blad MacFan leest? Gisteren ontving ik het laatste nummer en daar stond ook het e.e.a. te lezen over OS X Lion en de voor- en nadelen die men tegen kwam.
Het grootste 'min' punt was dat alles wat kleurlozer werd. Het grijs van de vensters is wat lichter geworden, de aqua knoppen zijn rechthoekig geworden (als het maar niet op Windows gaat lijken) en ook de icoontjes van de thuismap, netwerkschijven e.d. zijn ook verbleekt :-\
Tja, het zijn cosmetische dingetjes, maar dat is wel het eerst waar naar gekeken wordt.
Uiteraard gaat het er ook om wat er onder de motorkap zit en wat daar gebeurt.

Het is allemaal juist wat strakker en minimalistischer. I like :-)

[quote=robert1970 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/en-hoe-bevalt-os-x-lion#post-2282356 time=1314303503]Het grijs van de vensters is wat lichter geworden, [b]de aqua knoppen zijn rechthoekig geworden[/b] (als het maar niet op Windows gaat lijken) en ook de icoontjes van de thuismap, netwerkschijven e.d. zijn ook verbleekt :-\\[/quote]Hoe kom je nou bij rechthoekig?:innocent:

[img]/uploads/community/74282ab2583c5fe28a6a91557c2ffc371428c771_0.jpg[/img]

@SunKeeper: De OK, ANNULEER en dat soort knoppen ;-)
Het zijn niet meer de ovale knoppen van SL. Althans, dat zag ik in MacFan.
Inderdaad werd de term 'minimalistisch' regelmatig genoemd. En dat is inderdaad wel waarin Apple uitblinkt. Ik vind het ook mooi hoor voor de goede orde.

/uploads/community/102142cf6e3094f5e639aaebc71646a1ccd11ba5_0.png
[img]/uploads/community/62c68a6a342debad4bba7fda3b1241c28cb80293_0.png[/img]

QSunKeeper: hier heb je een voorbeeld van de Apparaten en knoppen.

[img]/uploads/community/5fce3a6461d602c5ae1efa01ced15178efbbc06c_0.png[/img]

Hhhm, het ging mis bij 1 afbeelding. Ik hoop dat ie nu wel goed overkomt.

Ah dat.

Maar alles is toch net zo goed functioneel? Een iets ander uiterlijk van de knoppen is ook wel fijn, dat geeft het idee dat er weer eens een frisse wind door Mac OS X is gewaaid.:smile:

Dat zeker.
Dat OS X Lion hier komt is zeker! Maar wanneer...? ;-)

Zou Lion willen .... en ik krijg rond zoekend alleen maar nee, nee, nee. Photoshop CS ... Het Rosetta probleem, dus. En ben afhankelijk van Ph CS ivm ontwerpen. Dus, voorlopig geen Lion voor mij.
Plus de andere programma's die (netjes betaald) op Power-PC draaien.

@gata: Hhhhmmmm, da's weer heel erg jammer, want ik gebruik ook Photoshop (Indesign, Illustrator, Premiere, Encore en SoundBooth CS5).
Het jij het hier dan wel over CS5 of een oudere versie?

Wat ik minder vind zijn de scrollbalken die om de haverklap verdwijnen. En ik kan voorvertoning niet zo instellen dat hij alleen hetgeen toont wat ik wil openen. Dat iOS achtige gebruik ik nooit en dat schuivende scherm vind ik niet echt een verbetering.

Bevalt uitstekend. Even wennen en tweaken, maar ik wil zeker niet meer terug. Dat komt ook door mijn MBP uit 2006 nu 50% sneller geworden is en dus weer even mee kan.