En maar twijfelen....

Ik heb een Powermac G4 400 PCI. 640Mb Ram DVD en 60 Gb harddisk. Heb er Tiger op geïnstalleerd en ik heb de indruk dat hij nog sneller draait.

Ben ernstig aan het twijfelen om hem te vervangen door een macmini…
Ik heb iemand die de G4 wil overkopen, maar afscheid nemen is moeilijk.

Wat doe ik? Hallo Macminigebruikers???

Dat is lastig om te beantwoorden. Ben nog zelf niet helemaal aan de Mac (wacht op het belletje dat hij binnen is). Voor jou heeft het ding zo te horen meer emotionele waarde dan voor ons, natuurlijk.

De vraag is, hoe erg gehecht je bent aan de machine. Kan me enigszins voorstellen dat je het moeilijk vind. Zal ook nooit vergeten dat m’n eerste auto weg ging. :slight_smile: Dat was voor mij toen ook erg moeilijk, ondanks dat ik er een betere voor terug heb gekregen.

Denk dat je maar zo moet denken, dat je er straks iets moois terug hebt, waar je nog meer plezier aan gaat beleven.

Ik herken de twijfels.... Eerlijk gezegd zou ik in jouw geval overwegen om hem 'erbij' te houden. De g4 heeft ruimte voor extra harde schijven en kan mooi als een soort server fungeren. De mini is moeilijk uit te breiden. Op die manier heb je een hoop extra schijruimte tot je beschikking en ook nog eens een tweede mac achter de hand...

Kijk naar de kosten om de processor te upgraden. Voor het bedrag dat je uit moet geven aan een mini kun je deze Mac ook aardig opwaarderen. RAM en disk heb je in principe voldoende om Mac OS X goed te kunnen draaien. Het enige nadeel dat je waarschijnlijk hebt t.o.v. de mini is de lagere bussnelheid (100 MHz tegen 167 MHz), maar daar staat de uitbreidbaarheid van de G4 weer tegenover.

Volgens mij is het upgraden van de processor met deze G4 (PCI-graphics) lastiger dan willekeurig welke andere PM G4.

waarom zou je hem wegdoen? voor welke dingen is hij nu te traag?

Dat is het hem juist. Hij is nog steeds niet te traag... Alles draait nog prima... Daarmee kan ik er moeilijk afscheid van nemen. Ik heb iemand die hem zou willen overkopen en ik zou maar een kleinigheidje moeten opleggen voor een minimac, maar ik denk niet dat ik het over mijn hart ga krijgen....

De mac liefde zit diep! ;)

[quote:ea54f8e082="ebracke"]Dat is het hem juist. Hij is nog steeds niet te traag... Alles draait nog prima... Daarmee kan ik er moeilijk afscheid van nemen. Ik heb iemand die hem zou willen overkopen en ik zou maar een kleinigheidje moeten opleggen voor een minimac, maar ik denk niet dat ik het over mijn hart ga krijgen....[/quote:ea54f8e082] Als je toestel nog goed werkt raad ik aan te wachten op de Intel Mac's. Dan pas zal het de moeite zijn om te upgraden. Een Intel processor is véél sneller dan een G4.

Ik zou gewoon kijken of het mogelijk is om hem erbij te houden, 2 macs is zijn natuurlijk altijd beter dan 1 :).

[quote:4971b0e6d5="ebracke"]Dat is het hem juist. Hij is nog steeds niet te traag... Alles draait nog prima... Daarmee kan ik er moeilijk afscheid van nemen. Ik heb iemand die hem zou willen overkopen en ik zou maar een kleinigheidje moeten opleggen voor een minimac, maar ik denk niet dat ik het over mijn hart ga krijgen....[/quote:4971b0e6d5]

Hij is niet te traag… Nou, dan zou ik hem gewoon houden! :smiley:

[quote:cd02e3ac25="FreekMac"]Volgens mij is het upgraden van de processor met deze G4 (PCI-graphics) lastiger dan willekeurig welke andere PM G4.[/quote:cd02e3ac25]

Daar is nu ook een 1 GHz upgrade voor die machine.

Waar en wat kost dat?

Gewoon lekker je oude vertrouwede Powermaccie houden hoor! Ik ben persoonlijk van mening dat je een Apple zo lang mogelijk moet gebruiken totdat het écht niet meer gaat. Je zet een Ferarri die het nog prima doet toch ook niet bij het schroot? Dus houden die PM en dan hoogstens de mini erbij kopen maar ja.... ik vind dat een beetje onzin eigenlijk.

Mijn iBook G3 800Mhz doet het ook nog steeds goed genoeg voor me.

[quote:2ffd001f24="ebracke"]Dat is het hem juist. Hij is nog steeds niet te traag... Alles draait nog prima... Daarmee kan ik er moeilijk afscheid van nemen. Ik heb iemand die hem zou willen overkopen en ik zou maar een kleinigheidje moeten opleggen voor een minimac, maar ik denk niet dat ik het over mijn hart ga krijgen....[/quote:2ffd001f24]

Dumpen die handel. Je werkt waarschijnlijk toch maar op 1 machine vanwege de (actuele) instellingen die daar op staan en dat zal ook de snelste machine zijn. Verkoop de oude en leg dat geld bij een nieuwe, nu is ie nog iets waard… anders zit je straks met een Mac museum.

Neen, ik werk overdag op een G5 dual 1,8 Ghz... En toch zit ik mij niet dood te ergeren...

Het grote minpunt van de G4 is de herrie die het maakt. (Althans mijn quicksilver 733 mhz dan)

Misschien iTunes iets zachter zetten.... :innocent:

Eerder harder...

QuickSilvers zijn inderdaad… nogal aanwezig.

En die mac mini is lekker klein, en erg veel sneller.

Je kan dus voor het geld kiezen (om met macpro te spreken) uit een processor upgrade of een mac mini. Dat lijkt me dan makkelijk: als je die mac mini verkoop kan je die G4 van je verpatsen, levert hij nog wat op. er is vast nog wel iemand die een servertje zoekt (waar hij erg goed geschikt voor is) of niet te veel geld wil uitgeven.

Wat levert dat nou nog op, zo’n G4? €250?