En opeens is er een heel mapje spontaan verdwenen...

AAAArrrrggghhhh!!!! Gevolgd door: HELP!!!

Je denkt: “lekker verder werken vanavond”, maar wat blijkt? Het hele mapje is verdwenen, alleen de alias-map op de desktop is er nog.
Data Rescue X biedt geen uitkomst, en vier dagen geleden was het mapje en inhoud er zeker weten nog, en ge-delete heb ik het echt niet, ook niet per ongeluk.

Oftewel: het mapje is spontaan verdwenen.

Hoe kan dit?
En is de data nog terug te halen?

En ja, ik moet idd vaker backuppen…

Help! B.v.d.

Balen! Heb je DiskWarrior? Mogelijk dat het nog bestaat, maar dat het niet gevonden kan worden omdat de verwijzing ernaar corrupt is geworden. Je directory zit hoogstwaarschijnlijk vol met fouten. Ik kan het niet garanderen, maar er is een kans. Bij mij heeft DiskWarrior dit soort problemen meerdere malen verholpen. Wellicht kan TechTool Pro het ook door je directory te rebuilden, maar DiskWarrior zou ik de voorkeur geven. Permissies etc. zijn ook in orde?

Overigens wel vreemd dat Data Rescue niets kon, heb je de laatste versie? Heeft het misschien een andere naam?

Hoe het kan… het enige wat ik kan verzinnen is inderdaad het corrupt raken van de directory (Zie hiervoor de Tips en Truuks pagina en dan mijn verhaal over het nut van reparatieprogramma’s (zie de links in mijn onderschrift).), mogelijk is hierdoor iets anders deels over je map heen gezet (overlapped file), hoog tijd om zo snel mogelijk een programma als DiskWarrior te proberen! Dat is echt een topprogramma en daar krijg je geen spijt van! Succes! :roll:

Het is erg vervelend dat je map opeens weg is!

Maar tis wel erg cliché om te zeggen maar je moet echt backups maken als je belangrijke bestanden hebt / maakt. Want nu moet je weer gaan klooien met DiskWarrior en heb je kans dat het nooit meer terug te vinden is.

[quote:360a77961c="colpolyp"]Want nu moet je weer gaan klooien met DiskWarrior en heb je kans dat het nooit meer terug te vinden is.[/quote:360a77961c]

Op dit moment kun je het niet vinden, dus op dit moment weet je zeker dat je het kwijt bent, mogelijk dat DiskWarrior het terug kan halen door de directory te vervangen/repareren. De zin van Colpolyp doet vermoeden dat je kans loopt dat je het niet meer terug kunt vinden dóór DiskWarrior te gebruiken, mogelijk dat ik het verkeerd lees, want dat is onzin, zeker als je bedenkt dat je de keus hebt tussen niet meer terug vinden òf met behulp van DiskWarrior het mogelijk wel weer terug vinden… :smiley: Maar goed volledige zekerheid kan ik je niet geven. :?

Als je dat mapje geselecteerd hebt en op klaver + back (pijl naar links boven de return toets) hebt gedrukt is het in de prullenmand terecht gekomen. Ooit heeft iemand mij eens gezegd dat files die op je bureaublad staan na een erge crash moeilijker terug te vinden zijn dan degene die je op je schijf hebt gezet. Werk best met aliassen op je bureaublad. DiskWarroir zou je moeten kunnen helpen als de directory is beschadigd. Maar als hij geen fouten vindt, kan het zijn dat die map per ongeluk in de prullenmand is terechtgekomen. Kan Norton Unerase je in dit geval niet helpen of bestaat dit niet meer voor Panther? Als schijfherstelprogramma is Disk Warrior natuurlijk beter maar ik weet niet of je hiermee gewiste bestanden kunt terugkrijgen. (vermoedelijk niet)

[quote:357d67b8ba="Mac Hammer Fan"]... Ooit heeft iemand mij eens gezegd dat files die op je bureaublad staan na een erge crash moeilijker terug te vinden zijn dan degene die je op je schijf hebt gezet. Werk best met aliassen op je bureaublad. ...[/quote:357d67b8ba]In het pre-OS X tijdperk is dat inderdaad zo. In OS X is het bureaublad een map als een andere namelijk /Gebruikers/gebruiker NN/Bureaublad.

hoe kan een map nu opeens weg zijn, volgens mij is per ongelijk met een beweging met de muis in iets anders gesleept, ... , hopelijk de prullenbak niet, het kan zoeken zijn in een hooiberg,

[quote:db4d109c66="Mac Hammer Fan"]DiskWarroir zou je moeten kunnen helpen als de directory is beschadigd. Maar als hij geen fouten vindt, kan het zijn dat die map per ongeluk in de prullenmand is terechtgekomen. Als schijfherstelprogramma is Disk Warrior natuurlijk beter maar ik weet niet of je hiermee gewiste bestanden kunt terugkrijgen. (vermoedelijk niet)[/quote:db4d109c66] Met DiskWarrior kun je geen gewiste bestanden terughalen en wanneer we de makers van Data Rescue mogen geloven, dan is het onder Mac OS X vrijwel onmogelijk om gewiste data terug te halen. Het schijnt dat Unix de boel behoorlijk snel overschrijft nadat het is vrijgegeven...

[quote:db4d109c66=“Mac Hammer Fan”]Kan Norton Unerase je in dit geval niet helpen of bestaat dit niet meer voor Panther?[/quote:db4d109c66]
Norton UnErase kun je in de kast laten staan en liever nog in het schap van de winkel :wink: Het bestaat inderdaad voor Panther, maar het werkt slecht en is z’n geld niet meer waard. Op het forum kun je een aantal slechte ervaringen terugvinden. Symantec zal het hele reparatiepakket inclusief Norton Unerase niet doorontwikkelen, Panther is het laatste Mac OS X-systeem wat ze ondersteunen. Blijkbaar hebben de slechte recensies en verhalen op fora ze doen besluiten om er mee te stoppen. :smiley:
Het beste programma om data terug te halen is Data Rescue, maar gewiste data is zeker na een poosje slecht tot niet meer te redden. Mocht je iets wissen, zet dan zo snel mogelijk je Mac uit en gebruik Data Rescue om het terug te halen door vanaf de CD op te starten of vanaf een andere partitie of schijf te starten. :roll:

Ben je iemand die wel vaker iets weggooit en daar later spijt van krijgt: koop dan Data Recycler, van dezelfde fabrikant als Data Rescue. Dat programma stelt een veiligheidszone in waar je data bewaard blijft totdat de ruimte van de zone dit niet meer toelaat (de grootte van die ruimte bepaal je zelf). Op het moment dat er geen ruimte meer is, wordt ruimte vrijgemaakt door data die het langst geleden werd gewist definitief te wissen, oftewel die ruimte vrij te geven voor de nieuwe gewiste data. :mrgreen:

Ik denk dat DiskWarrior een redelijke kans maakt 8)