Energieverbruik Apple computers veel te hoog.

Wie is het met de volgende stelling eens?

Energieverbruik Apple computers veel te hoog.

Ik weet toevallig dat een G4 733 mhz een energieverbruik heeft van ik dacht 40 watt maar tegenwoordig zit de Imac G5 als op 180 watt en de G5 desktop zelfs op 600 watt!
Bijna het energieverbruik van een wasmachine.

Ja wat is nu te hoog! de eersten macjes gebruikten natuurlijk nog veel minder stroom. Maar uhhm ik vind jou cijfers wel heel extreem kloppen deze wel? Het is natuurlijk wel mooi als aparaten minder stroom gebruiken maar je kunt er toch niet zoveel aan doen denk ik. Sam

Inderdaad, dat is maar waar je 't mee vergelijkt. En jouw bewering suggereert dat je hebt vergeleken met andere merken computers. Is dat zo? Mijn Compaq Presario (een goedkope, simpele bak) geeft als stroomverbruik 3A aan, dat zou neerkomen op 690 Watt - en dat is dan nog zonder scherm. Of die opgave betrouwbaar is heb ik niet gemeten, trouwens.

Waar haal je vandaan dat een G5 600W gebruikt? Daar geloof ik echt niks van. Dat van die iMac zou kunnen, omdat daar ook een flink scherm in zit. Maar het wattage daarvan vind ik dan ook niet bijzonder hoog.

Bovendien zie ik ook geen metingen van niet-Apple computers. Je topictitel impliceert dat die zuiniger zouden zijn, dus dan zou ik ook graag bewijs zien.

[quote:7e9e2b99de="Bigs"]Bovendien zie ik ook geen metingen van niet-Apple computers. Je topictitel impliceert dat die zuiniger zouden zijn, dus dan zou ik ook graag bewijs zien.[/quote:7e9e2b99de]

Ik kan het ook niet geloven dat het zoveel is, maar zodra mijn pas bestelde [b:7e9e2b99de] energie check 3000 [/b:7e9e2b99de] (een digitale energie meter) binnen is zal ik mijn Imac G5 eens nameten.

[i:7e9e2b99de]Energie check 3000
Als u wilt weten hoeveel stroom uw diepvrieskist of een andere apparaat daadwerkelijk verbruikt, hoeft u de Energy Check 3000 alleen maar in het stopcontact te plaatsen. Naast het werkelijke verbruik geeft hij bovendien de kosten per uur aan, het energieverbruik in kWh en W en de inschakel- en opnameduur van het onderzochte apparaat. Als u het actuele stroomtarief invoert, weet u uw verbruik tot op de Eurocent nauwkeurig. Ook het verbruik tijdens de stand-by tijd van televisies e.d. is voortaan geen geheim meer![/i:7e9e2b99de]

Een MacMini schijnt bij normaal gebruik maar zo'n 20 watt te consumeren. Probeer dat maar eens met een Athlon! Overigens is die 600 watt bij de G5 een theoretisch maximum. Alle pci sloten vol met een 256 MB grafische kaart die 6000fps Wolfenstein staan te berekenen voor 6 cinemadisplays, twee branders die tegelijk een dvd bakken en de dual processor die ff een MPEG 4 staat te comprimeren. Zoiets.

op de site van apple heb ik gelezen dat de voeding imac g5 max. 180 watt continu can leveren. dit betekent niet dat dit ook altijd gebeurt. en daar bij ik vind het nog wel mee vallen. mijn pc heeft een voeding nodig van minimaal 420 watt. met niet al te veel aperatuur (hardeschijven, soort video kaart, cd, dvd). dus voor een imac vind ik het wel mee vallen. de powermac dual proc. 600w vind ik ook niet gek. je bent er zeker van dat hij een extra HD kan aan sturen. en ook een stroom vreter de nvidia geforce 8600, en zo een kaart wil echt veel stroom.

Wat een complete onzin, eco freak get your facts strait!

1- een powermac QS heeft een voeding van 250 wat max in zitten! Die 40 wat is klare onzin! misschien is dat wel het verbruik van de cpu alleen al!
en dan komen je hds er nog eens bij ongeveer 13 watt de stuk een dvd brander usb muis keyboad , fans twee stuks een leuk videokaartje en een monitor oef . nou dat red jij echt net met 40 watt

2 het werd al gezegt de imac G5 gebruikt 180 watt max inc monitor! Das niet veel en zeker minder dan jou qs verbruikt inc monitor

3 een power mac G5 gebruik veel meer max maar ja daar zit ook in gecalculeerd in ziijn max vordings vermogen! bv het vermogen voor de adc poort er bij voor als men een monitor zal aan sluiten) ruimte voor een flinke stokende video kaart . dual G5 cpu’s flink wat ram 6 of meer ventilators 2 hds 1 brander dan nog wat aan de firewire poorten ect ect dus valt het allemaal wel mee

4 Who cares als men een powermac dual 2,7 GHz kopen met een flinke display en een nivida 6800 er in denkje dat die persoon zich zorgen maakt over zijn stroom rekening? nope

5 wil je zuinig met energie om gaan koop een mac mini ibook powerbook of een imac.

6 denk je dat apple een keuze heeft?nee niet echt ibm zegt dit kun je krijgen en apple moet maar slikken. Waarom denk je nou echt dat apple voor de lol met de beste lucht gekoelde kast van de wereld is uit gekomen. Die cpu’s van vandaag vreten stroom niets aan te doen 1cpu alleen al gaat al naar de 80-100 wat alleen al. maar das niet alleen bij g5’sd natuurlijk Amd en intel bakkies hebben dat net zo erg groot stroom verbruik. helaas hellas niets aan te doen.

7 klanten willen nu eenmaal sneller en sneller kosten wat het kost. Dus begin bij je zelf blijp op je oude machine werken of koop dfan een imac mac mini ibook powerbook.

:x Wat een gezeur, gebruik dan een wind-energiek-kralen-tel-raam !

Helaa

Ik vind dat ook wij ‘apple’ gebruikers goed met energie moeten om gaan.
Dat het niet altijd lukt is wat anders maar je mag gerust eens kijken hoeveel energy je gebruikt op een “apple werkdag”.

Ik zou graag eens wat feiten op een rijtje zien over energy gebruik.
Wat doet BV een Powerbook, wat een G4.
Hoe bereken je die dingen.

Deze gast heeft een en ander zitten meten:

http://tingilinde.typepad.com/starstuff/2004/week12/

En meten is weten :smiley: itt specs in de brochure!

Zo effe de data op het forum zetten en het een broodje aap verhaal van meneer dirkbouwman ontkrachten .. apple' s zijn dus heel erg zuinig inc de powermac's lees zelf maar eens. En meneer bouwman denk toch eens na als voor je weer zo iets stoms zegt! en mochtje dit lezen verdander het koppie van je bericht eens kijk hoe zuinig powermacs zijn!

223 watts - PowerMac dual 2 GHz G5/2.0GHz, 4GB RAM plus 20" Cinema display
278 watts - above under load with all fans on
11 watts - above in sleep mode
0.7 watts - charging iPod mini (smart power brick/charger)
1.1 watts - charging iPod 1st generation/5GB

14 watts - iBook G4 12", 640 MB RAM
21 watts - above playing a DVD
1.8 watts - above in sleep mode

68 watts - 450MHz G4 Cube, 704 MB RAM + 15" LCD
7 watts - above in sleep mode
168 watts - PowerMac G4 dual 1 GHz, 1.5 GB RAM + 17" LCD
9 watts - above in sleep mode

17 watts - Ti Powerbook G4 667MHz/512 MB RAM
2 watts - above in sleep mode

My record measurement was over 650 watts on an overclocked dual processor pentium/fast video card/water cooled game machine (a friend was concerned that it might impact his power bill:-). The 24" CRT added another 300 or so watts … Impressively wasteful, it made the small room it lived in quite hot.

Some of the PCs of friends we not good in their energy saver mode - a few examples:

480 watts - Asus A7M266 1GHz Athlon (no monitor)
255 watts - above in sleep mode
149 watts - Asus A7M266 1.13GHz Athlon (no monitor)
129 watts - above in sleep mode

307 watts - Dell Dimension 4600 2.8 GHz P4, 1GB RAM, Radeon 9800 video +20.1"LCD
174 watts - above in sleep mode

[quote:79380e9453="Bigs"]Waar haal je vandaan dat een G5 600W gebruikt? Daar geloof ik echt niks van. Dat van die iMac zou kunnen, omdat daar ook een flink scherm in zit. Maar het wattage daarvan vind ik dan ook niet bijzonder hoog.[/quote:79380e9453]

Heb ik in de Mac-freak gelezen

voor nog meer rekenwerk...

Wat kost een dag (8uur) apple?

Uitgaande van een G4 met een 19" monitor

Of neem een ander voorbeeld…

Als je meer wil in je mac, dan kost dat meer stroom. Das duidelijk. Wil je dus stroom besparen koop dan een laptop, deze verbruikt relatief het minst stroom. Mijn ervaring is dat PC's VEEL meer stroom gebruiken En die 600 watt, is vast een typefout

Apple heeft er zelf ook een pagina over: [url=http://www.apple.com/environment/design/energy/]Energy Efficiency[/url].

En ook een Energy Usage Calculator.

een kilowatt per uur kost bij eneco 6,1 euro cent flat tarief of 7,4 cent piek uren en 4,2 in de daluren

oke een 168 watts - PowerMac G4 dual 1 GHz, 1.5 GB RAM + 17" LCD

0,168x8x 6,1=8,2 cent poe poe
5,6 cent in het weekend bij mij
9,9 cent door de weeks

tja wat een en bedrag we kunne het beter op een jaar bekijken dus x 365

30 euro op jaar basis
32,8 met een dag en nacht meter

[quote:f23bea7ab9="candykane"]een kilowatt per uur kost bij eneco 6,1 euro cent flat tarief of 7,4 cent piek uren en 4,2 in de daluren

oke een 168 watts - PowerMac G4 dual 1 GHz, 1.5 GB RAM + 17" LCD

0,168x8x 6,1=8,2 cent poe poe
5,6 cent in het weekend bij mij
9,9 cent door de weeks

tja wat een en bedrag we kunne het beter op een jaar bekijken dus x 365

30 euro op jaar basis
32,8 met een dag en nacht meter[/quote:f23bea7ab9]

Exlusief belasting en netwerkprijs!
Volgens mij kom je uiteindelijk op zo’n 15ct/kwh

[quote:c9015e7e74="Petje"]Als je meer wil in je mac, dan kost dat meer stroom. Das duidelijk. Wil je dus stroom besparen koop dan een laptop, deze verbruikt relatief het minst stroom. Mijn ervaring is dat PC's VEEL meer stroom gebruiken En die 600 watt, is vast een typefout[/quote:c9015e7e74]

600 watt voor een G5dual is zeker geen typefout