enkel vraagjes

hallo, Ik ben totaal nieuw in het mac gebeuren ik heb dit nooit echt gevolgd. Ik heb wel reeds enkele os'n uitgeprobeert zoals jach windows (98,xp,...) linux (manedrake, suse,...)

ik zou graag een pc’tje aansluiten op mijn tv voor enkele leuke toepassingen zoals voip, film en fotobewerkingen, dvd’s bekijken, written, programma’s van tv kunnen opnemen, gewone tekstverwerking (office), fm-ontvanger,… maw een multi-mediabakje met tal van mogelijkheden.
Ik heb altijd gehoord dat mac’s grafisch en in multimedia sterk zijn dus zou dit wel eens intersant kunnen zijn.

mijn vragen voor mijn aankoop:

kan ik mijn oude hardware gebruiken zoals mijn externe dvdwr, printer,…

kan ik mac os x op mijn intel pc uittesten (zoals linux)?

Is mac vergelijkbaar als linux? (ik vind linux wel leuk maar zo vervelend als je hardware niet in de os zit en dat je deze zelf moet gaan zoeken en instaleren. Dit duurt me bij linux soms veel te lang)

specifieke vraag rond office:
Bij open office kun je ook *.doc files maken maar wanneer je deze opent in windows worden deze wat vervormd is dit ook zo bij mac?

Welke mac raden jullie mij aan?
Zijn mac gemakkelijk uit te breiden zoals een standaard pc?

[quote:4e4571d9bd]kan ik mijn oude hardware gebruiken zoals mijn externe dvdwr, printer,... [/quote:4e4571d9bd] Ja hoor, 95% van dat soort hardware werkt gewoon.

[quote:4e4571d9bd]kan ik mac os x op mijn intel pc uittesten (zoals linux)? [/quote:4e4571d9bd]
Dat kan, maar dat is niet legaal.

[quote:4e4571d9bd]Is mac vergelijkbaar als linux? (ik vind linux wel leuk maar zo vervelend als je hardware niet in de os zit en dat je deze zelf moet gaan zoeken en instaleren. Dit duurt me bij linux soms veel te lang)[/quote:4e4571d9bd]
Linux en OS X zijn allebei gebaseerd op UNIX, de onderlaag is bij beide dus hetzelfde.
Mac OS X heeft echter een zeer gebruiksvriendelijke interface, veel makkelijker dan Linux.