[quote:f46a820046="grumph"]ik zou graag een pc'tje aansluiten op mijn tv voor enkele leuke toepassingen zoals voip, film en fotobewerkingen, dvd's bekijken, written, programma's van tv kunnen opnemen, gewone tekstverwerking (office), fm-ontvanger,... maw een multi-mediabakje met tal van mogelijkheden.[/quote:f46a820046]
Wat het afspelen van films en zo betreft, dat zal niet zo'n probleem zijn, maar fotobewerking e.d. zou ik niet doen op een computer die alleen een TV als beeldscherm heeft — of je moet een HDTV hebben, dan is het misschien nog wat anders. Op een gewone TV is de resolutie zo slecht dat je dit soort "gewoon" computergebruik eigenlijk wel kunt vergeten, als je het mij vraagt (ik kan de tekst in bijvoorbeeld de menubalk al slecht lezen op m'n Mac mini die aan een gewone TV hangt, en dat is niet de kleinste tekst die je tegen gaat komen op je scherm).
[quote:f46a820046=“grumph”]kan ik mijn oude hardware gebruiken zoals mijn externe dvdwr, printer,… [/quote:f46a820046]
Als het maar niet op een PC-stijl parallele of seriële poort aangesloten moet worden, want die vind je niet op Macs. Gebruikt het een USB, FireWire of ethernet-stekker, dan zal het in 99% van de gevallen zonder problemen gaan.
[quote:f46a820046=“grumph”]kan ik mac os x op mijn intel pc uittesten (zoals linux)?[/quote:f46a820046]
Zie boven: in principe wel, maar het mag niet en is voor zover ik weet ook nog eens een behoorlijke toer om geïnstalleerd te krijgen.
[quote:f46a820046=“grumph”]Is mac vergelijkbaar als linux? (ik vind linux wel leuk maar zo vervelend als je hardware niet in de os zit en dat je deze zelf moet gaan zoeken en instaleren. Dit duurt me bij linux soms veel te lang)[/quote:f46a820046]
Zie wederom boven: zowel Linux als OS X zijn Unix-varianten, en als je onder Linux met de terminal om kunt gaan, dan kun je op die manier ook je Mac bedienen. Als ex-Linux-gebruiker kan ik je alleen wel vertellen dat je op een Mac heel wat vaker “gewoon” de grafische interface erbij pakt
Onder Linux kopieerde ik eigenlijk alles via cp in een Xterm-venster, op m’n Mac klik-en-sleep ik gewoon.
[quote:f46a820046=“grumph”]Bij open office kun je ook *.doc files maken maar wanneer je deze opent in windows worden deze wat vervormd is dit ook zo bij mac?[/quote:f46a820046]
Dat komt omdat de makers van OpenOffice.org natuurlijk niet de specificaties van de MS Word doc-bestanden erbij gehad hebben, en ze dus alleen zo goed mogelijk na hebben kunnen maken. Resultaat: open je het bestand in MS Word dan ziet het er soms net iets anders uit. Maar omdat dit door OO.o zelf komt, zal de Mac-versie precies dezelfde “fouten” maken als de Windows- en Linux-versies.
[quote:f46a820046=“grumph”]Welke mac raden jullie mij aan?[/quote:f46a820046]
Tja … als je hem aan een TV wilt hangen dan valt de iMac af, want daarin zit het scherm ingebouwd. Is die TV niet echt een eerste levensbehoefte, dan zou ik denk ik voor een iMac gaan — maar misschien is dit ook vooral omdat ik er zelf eentje heb (dan wel een G5 en geen Intel) en er erg tevreden over ben. Een Power Mac of Mac Pro lijkt me een beetje zwaar voor wat je ermee wilt doen …
[quote:f46a820046=“grumph”]Zijn mac gemakkelijk uit te breiden zoals een standaard pc?[/quote:f46a820046]
De professionele modellen zoals Mac Pro’s kun je net als een Wintel-PC makkelijk uitbreiden, maar bij b.v. een iMac of een mini is het eigenlijk beperkt tot het vervangen/uitbreiden van hard disk en geheugen. In die computers is gewoon geen plaats voor meer dan er al inzit, afgezien van (bij sommige uitvoeringen) plek voor extra geheugen. Maar daar staat tegenover dat ik ook de noodzaak van uitbreiden nog niet ben tegengekomen in de anderhalf jaar dat ik nu een Mac gebruik. Ik heb er alleen wat meer geheugen in gestopt, en verder nooit iets tegengekomen waarvan ik dacht “Dat zou in m’n computer moeten zitten!”