enkel vraagjes

hallo, Ik ben totaal nieuw in het mac gebeuren ik heb dit nooit echt gevolgd. Ik heb wel reeds enkele os'n uitgeprobeert zoals jach windows (98,xp,...) linux (manedrake, suse,...)

ik zou graag een pc’tje aansluiten op mijn tv voor enkele leuke toepassingen zoals voip, film en fotobewerkingen, dvd’s bekijken, written, programma’s van tv kunnen opnemen, gewone tekstverwerking (office), fm-ontvanger,… maw een multi-mediabakje met tal van mogelijkheden.
Ik heb altijd gehoord dat mac’s grafisch en in multimedia sterk zijn dus zou dit wel eens intersant kunnen zijn.

mijn vragen voor mijn aankoop:

kan ik mijn oude hardware gebruiken zoals mijn externe dvdwr, printer,…

kan ik mac os x op mijn intel pc uittesten (zoals linux)?

Is mac vergelijkbaar als linux? (ik vind linux wel leuk maar zo vervelend als je hardware niet in de os zit en dat je deze zelf moet gaan zoeken en instaleren. Dit duurt me bij linux soms veel te lang)

specifieke vraag rond office:
Bij open office kun je ook *.doc files maken maar wanneer je deze opent in windows worden deze wat vervormd is dit ook zo bij mac?

Welke mac raden jullie mij aan?
Zijn mac gemakkelijk uit te breiden zoals een standaard pc?

[quote:4e4571d9bd]kan ik mijn oude hardware gebruiken zoals mijn externe dvdwr, printer,... [/quote:4e4571d9bd] Ja hoor, 95% van dat soort hardware werkt gewoon.

[quote:4e4571d9bd]kan ik mac os x op mijn intel pc uittesten (zoals linux)? [/quote:4e4571d9bd]
Dat kan, maar dat is niet legaal.

[quote:4e4571d9bd]Is mac vergelijkbaar als linux? (ik vind linux wel leuk maar zo vervelend als je hardware niet in de os zit en dat je deze zelf moet gaan zoeken en instaleren. Dit duurt me bij linux soms veel te lang)[/quote:4e4571d9bd]
Linux en OS X zijn allebei gebaseerd op UNIX, de onderlaag is bij beide dus hetzelfde.
Mac OS X heeft echter een zeer gebruiksvriendelijke interface, veel makkelijker dan Linux.

[quote:4e4571d9bd]Bij open office kun je ook *.doc files maken maar wanneer je deze opent in windows worden deze wat vervormd is dit ook zo bij mac? [/quote:4e4571d9bd]
Er zijn voor de Mac verschillende textverwerkingsprogrammas , o.a.:
Microsoft Office
Apple Pages
OpenOffice/NeoOffice
Alledrie kunnen met *.doc omgaan.

Als je niet meer gaat doen dan een beetje mailen en internetten is een Mac Mini ruim voldoende, maar als je mischien ook wat zwaarders (bijv. videobewerking) wil gaan doen kun je mischien beter een iMac nemen.

bedank voor de vlugge reactie weet je toevallig ook dealers zitten in west-vlaanderen belgie?

[url]http://www.apple.com/benl/buy/applecenter/[/url] Aan de rechterkant van de pagina staat een lijst van Apple Centres in België.

enneuh enig idee waar ik de niet zo legale versie kan downloaden om de os even uit te testen?

Nope, dat mag niet op dit forum :wink:

spijtig :wink: moest je een vinden kan je dit altijd mailen naar grumph[at]hotmail.com

[size=9:18d7983a06]emailadres even aangepast, anders krijg je spam[/size:18d7983a06]

[quote:a762beec95="grumph"]enneuh enig idee waar ik de niet zo legale versie kan downloaden om de os even uit te testen?[/quote:a762beec95]

Los van het feit dat dit verzoek in strijd is met de forumregels (magic zei het al hierboven) wil ik je oprecht zoiets afraden: vanuit jouw oogpunt.

Jij wilt ontdekken hoe cool OS X is. Dat is een heel nobel streven. Je zult echter met een experiment als "OS X op een ‘gewone’ PC uitproberen’ van een koude kermis thuiskomen. Je zult denken: is dit het nou? De kracht van het apple OS zit hem er vooral ook in, dat het uitgekiend is voor de door apple gemaakte machines. Het werkt perfect op die hardware. En perfect is dan dus ook perfect. Superstabiel, vlot, gebruikersvriendelijk, precies dat wat je bij andere OS-sen mist (behalve dan natuurlijk het onvolprezen SpartaDos 3.3a voor atari 8bit, maar daar doel jij niet op).

Verder is het -voor wat ik er van begrepen heb- niet mogelijk om ‘zomaar eventjes’ OS X op een pc te installeren. Je PC moet wel degelijk aan een aantal specificaties voldoen, en verder is het installeren ervan voorbestemd voor een aantal diehard tweakers. Ik heb mezelf er iig nog niet aan gewaagd. Ik ben er van overtuigd dat het op een teleurstelling zal uitlopen.

Dus doe jezelf een lol: en zoek zoveel mogelijk van wat je kunt vinden over OS X gewoon op internet, lees eens een tijdje mee op dit forum (of andere apple gerelateerde sites), stap een aantal apple zaken binnen, laat je uitgebreid voorlichten, speel eens wat met de apple machines, en haal je neus vol. Je zult zeker enthousiast worden.

En w.b. de rest van je vragen: tja… het blijft een gok. Oude apparatuur… ook daarover zou ik zeggen: zoek op google eens naar het typenummer van de apparatuur die je wilt gebruiken in combinatie met de zoekterm: mac os x. Vaak kom je dan al een heel eind.

En over word. Er is Office voor Mac. Die conversie is (bijna) perfect compatible met PC. Ook het door apple gemaakte iWork (met Pages) heeft een erg fijne conversie van word bestanden. Over die uitwisselbaarheid hoef je je absoluut geen zorgen te maken. En in het ergste geval: je kunt op diverse manieren ook ‘gewoon’ windows op je mac installeren. Zelfs zo dat je onder OS X windows kunt draaien. Daar zijn zelfs al ‘gratis’ oplossingen voor.

Nee… er is geen enkele reden (behalve dat het misschien wat prijzige apparatuur is) om geen mac te kopen.

Van veel aankopen uit het verleden kan ik zeggen: dat zou ik nu niet meer kopen. Maar w.b. m’n Macs: ik zou het zo weer kopen.

Succes!
Marius

[quote:f46a820046="grumph"]ik zou graag een pc'tje aansluiten op mijn tv voor enkele leuke toepassingen zoals voip, film en fotobewerkingen, dvd's bekijken, written, programma's van tv kunnen opnemen, gewone tekstverwerking (office), fm-ontvanger,... maw een multi-mediabakje met tal van mogelijkheden.[/quote:f46a820046] Wat het afspelen van films en zo betreft, dat zal niet zo'n probleem zijn, maar fotobewerking e.d. zou ik niet doen op een computer die alleen een TV als beeldscherm heeft — of je moet een HDTV hebben, dan is het misschien nog wat anders. Op een gewone TV is de resolutie zo slecht dat je dit soort "gewoon" computergebruik eigenlijk wel kunt vergeten, als je het mij vraagt (ik kan de tekst in bijvoorbeeld de menubalk al slecht lezen op m'n Mac mini die aan een gewone TV hangt, en dat is niet de kleinste tekst die je tegen gaat komen op je scherm).

[quote:f46a820046=“grumph”]kan ik mijn oude hardware gebruiken zoals mijn externe dvdwr, printer,… [/quote:f46a820046]
Als het maar niet op een PC-stijl parallele of seriële poort aangesloten moet worden, want die vind je niet op Macs. Gebruikt het een USB, FireWire of ethernet-stekker, dan zal het in 99% van de gevallen zonder problemen gaan.

[quote:f46a820046=“grumph”]kan ik mac os x op mijn intel pc uittesten (zoals linux)?[/quote:f46a820046]
Zie boven: in principe wel, maar het mag niet en is voor zover ik weet ook nog eens een behoorlijke toer om geïnstalleerd te krijgen.

[quote:f46a820046=“grumph”]Is mac vergelijkbaar als linux? (ik vind linux wel leuk maar zo vervelend als je hardware niet in de os zit en dat je deze zelf moet gaan zoeken en instaleren. Dit duurt me bij linux soms veel te lang)[/quote:f46a820046]
Zie wederom boven: zowel Linux als OS X zijn Unix-varianten, en als je onder Linux met de terminal om kunt gaan, dan kun je op die manier ook je Mac bedienen. Als ex-Linux-gebruiker kan ik je alleen wel vertellen dat je op een Mac heel wat vaker “gewoon” de grafische interface erbij pakt :slight_smile: Onder Linux kopieerde ik eigenlijk alles via cp in een Xterm-venster, op m’n Mac klik-en-sleep ik gewoon.

[quote:f46a820046=“grumph”]Bij open office kun je ook *.doc files maken maar wanneer je deze opent in windows worden deze wat vervormd is dit ook zo bij mac?[/quote:f46a820046]
Dat komt omdat de makers van OpenOffice.org natuurlijk niet de specificaties van de MS Word doc-bestanden erbij gehad hebben, en ze dus alleen zo goed mogelijk na hebben kunnen maken. Resultaat: open je het bestand in MS Word dan ziet het er soms net iets anders uit. Maar omdat dit door OO.o zelf komt, zal de Mac-versie precies dezelfde “fouten” maken als de Windows- en Linux-versies.

[quote:f46a820046=“grumph”]Welke mac raden jullie mij aan?[/quote:f46a820046]
Tja … als je hem aan een TV wilt hangen dan valt de iMac af, want daarin zit het scherm ingebouwd. Is die TV niet echt een eerste levensbehoefte, dan zou ik denk ik voor een iMac gaan — maar misschien is dit ook vooral omdat ik er zelf eentje heb (dan wel een G5 en geen Intel) en er erg tevreden over ben. Een Power Mac of Mac Pro lijkt me een beetje zwaar voor wat je ermee wilt doen …

[quote:f46a820046=“grumph”]Zijn mac gemakkelijk uit te breiden zoals een standaard pc?[/quote:f46a820046]
De professionele modellen zoals Mac Pro’s kun je net als een Wintel-PC makkelijk uitbreiden, maar bij b.v. een iMac of een mini is het eigenlijk beperkt tot het vervangen/uitbreiden van hard disk en geheugen. In die computers is gewoon geen plaats voor meer dan er al inzit, afgezien van (bij sommige uitvoeringen) plek voor extra geheugen. Maar daar staat tegenover dat ik ook de noodzaak van uitbreiden nog niet ben tegengekomen in de anderhalf jaar dat ik nu een Mac gebruik. Ik heb er alleen wat meer geheugen in gestopt, en verder nooit iets tegengekomen waarvan ik dacht “Dat zou in m’n computer moeten zitten!”

[quote:b035671ab1="Jakko Westerbeke"][ en verder nooit iets tegengekomen waarvan ik dacht "Dat zou in m'n computer moeten zitten!"[/quote:b035671ab1]

Je hebt een erg mooi relaas geschreven Jakko. Ik ben het ook helemaal met je eens. Op 1 ding na:

Ik vind de ingebouwde (zogenoemde!) superdrive in de iMac G5 echt bagger slecht. Ik heb nog nooit zo’n aanfluiting meegemaakt: ik kocht in februari m’n iMac G5 20", en de superdrive in dat model was nog maar met cd’s max. 24 speed ofzo. Bizar, als je weet dat de pc’s die je toen kocht al lang waren uitgerust met een 52x speed DVD/CD writer.

Verder ben ik 100% tevreden met m’n iMac, maar ik heb vrij snel na m’n aankoop een externe Lacie DVD burner gekocht.

Marius

ff zitten kijken naar de Mac mini.. Ik vind hem zalig omdat hij zo heel klein is... lijkt me handig om hem overal mee te nemen...

Ik heb hierrond enkele vraagjes:
Kan je de Mac mini laten draaien op 12 volt? vb: auto en Is de Mac mini dan ook schokvrij (los van cd/dvd speler)
bestaat er gps -software voor mac?

Kan ik de linux software op een mac draaien? aangezien hetzelfde unixplatform?

is er een reden wrm de processor zo “licht” zijn van de mac?
Ik kocht een 5 a 6 jaar een p4 met 1.52 ghz en ik zie dat de standaard mac mini ook maar deze geschikt…

wat is de duo core? zijn dit 2 processors in 1 pc?

Kan er mij iemand uitleggen wat AirPort Express is? Is dit een soort wifi voor mac’s of???:?

Aangezien ik graag ook video en fotobewerking (beperkte mate) zou doen gaat mijn voorkeur uit naar duurste van de mini’s. Wat denken jullie?

http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/wo/0.RSLID?mco=37CDA12F&nclm=Macmini

[quote:b6678acd67="grumph"]Kan je de Mac mini laten draaien op 12 volt? [/quote:b6678acd67] Als het goed is wel... ik heb foto's gezien van mini's in auto's.

[quote:b6678acd67=“grumph”]bestaat er gps -software voor mac?[/quote:b6678acd67]
Yep.

[quote:b6678acd67=“grumph”]Kan ik de linux software op een mac draaien?[/quote:b6678acd67]
Yep.

[quote:b6678acd67=“grumph”]is er een reden wrm de processor zo “licht” zijn van de mac?
Ik kocht een 5 a 6 jaar een p4 met 1.52 ghz en ik zie dat de standaard mac mini ook maar deze geschikt…[/quote:b6678acd67]
Deze processoren zijn totaal anders, en werken totaal anders. De kloksnelheden zijn dus totaal niet te vergelijken met een Pentium.

[quote:b6678acd67=“grumph”]wat is de duo core? zijn dit 2 processors in 1 pc?[/quote:b6678acd67]
Yep

[quote:b6678acd67=“grumph”]Kan er mij iemand uitleggen wat AirPort Express is? Is dit een soort wifi voor mac’s of zo ?[/quote:b6678acd67]
Airport Express is inderdaad Wifi, de 54 mbit versie.

[quote:bef16d38ef]Airport Express is inderdaad Wifi, de 54 mbit versie.[/quote:bef16d38ef] Is dit compatibel met de windows wifi?

dus als ik alles goed begrijp…
Ik kan voor een kleine 1000 euro
een deftig pc’tje hebben dat ik kan gebruiken als multimedia box (met afstandsbediening lekker handig :wink: ) die ik overal kan meenemen en aansluiten…
vb: bezoekje ouders, op school,… Die ik kan aansluiten in mijn auto met lcd screen’tje en ombouwen in een paar clicks in een gps toestel en dat ik kan gebruiken als telefoon indien in internet heb… voip
waar ik daarnaast nog een briefje kan typen, muziek luisteren film bekijken, ect…
o en dat alles is dan nog een kleiner dan mijn externe dvdwritter
humzz

nice :lol:

wat is de goedkoopste manier om een mini te kopen in de winkel of over internet via de off. site?
Ik zal wel nog eerst even een kijkje nemen in de winkel en nog wat uitproberen maar euh ik ben verkocht

Als je nog studeert krijg je nog korting ook :) en als je een zelfstandige in de familie hebt kan je de btw ontlopen :evil:

hoeveel korting bedraagt dat?

6 % studentenkorting als ik me niet vergis.

En sommige scholen hebben ook een intranet webshop, waar het nog iets goedkoper is.

Je moet dan wel op uw hoge school naar de site gaan.

Hoge school Gent bv doet dit normaal.

[quote:839de4fe55="Marius1976"]Ik vind de ingebouwde (zogenoemde!) superdrive in de iMac G5 echt bagger slecht.[/quote:839de4fe55] Daar kan ik niet over meepraten, want ik heb het model met alleen een DVD-lezer, dus zonder brander …