enkele powerbook vraagjes...

hoi

Het is zover :smiley: volgende week ga ik om m’n eerste :apple: , een 15" powerbook omdat ik momenteel veel onderweg ben. (ben fotograaf in opleiding).

Nog enkele vraagjes voor ik hem ga afhalen:

• ik zou er wat RAM willen bijprikken, kan een reepje van 1024 in combinatie met de standaard 512? en als ik dit zelf doe vervalt dan de garantie ofzo?

• ik werk veel met het adobe CS2 pakket, grote files ed., gaat dit veel sneller met een 7200rpm schijf of is dit eerder relatief en kan ik evengoed starten met een 5400rpm en later eventueel een snellere bijplaatsen…?

• is het scherm eigenlijk goed geschikt voor professionele fotobewerking (lees: gecalibreerd)? ik heb een tijdje op een 12" PB gewerkt en naarmate de hoek dat je kijkt op het scherm krijg je andere contrasten… het is de bedoeling in de toekomst een cinema display eraan te hangen voor dit werk maar het zou toch leuk zijn moest het nu al optimaal zijn…

• is er iemand die weet hoe lang het duurt voor bijvoorbeeld een .psd file van ong. 250mb te openen? op mijn peecee (amd xp2100+ 512ram) duurt dit momenteel ong 1min… ik hoop dat dit op de PB sneller gaat…

Zijn er nog zaken die ik over het hoofd kan zien bij ingebruikname…?

mvg

Reepje 1 GB kan zeker in combinatie met het standaard geheugen van 512 MB. En ja mag dit zelf doen zonder dat de garantie vervalt.

Het opstarten van Photoshop van een 5400rpm schijf zal niet zoveel schelen. Het veelvuldig inladen en bewerken van foto’s wel. Advies: als je het geld hebt zeker een 7200rpm schijf erin laten zetten maar dat kan achteraf ook nog. Al denk ik wel dat je garantie vervalt als je het zelf doet.

Weinig ervaring met fotobewerking/photoshop. Dus kan je niet helpen met je andere vragen.

Veel plezier met je Powerbook… zal je zeker bevallen!

ik weet niet of het vergelijkjbaar is, maar een illustrator bestand van ongeveer 150mb duurde bij mij nog geen 10 seconden om in te laden, ik heb helaas nu geen grote psd's/ai's op mijn powerbook staan, anders had ik het nog even voor je getest

(het inladen is gemeten toen illustrator al gestart was)