Sinds kort (ik merk het sinds een maand ongeveer) gebruikt mijn iPhone 6 enorm veel mobiele data wat wordt geplaatst onder ‘Systeem/Algemeen’ (bijna 90%).
Zo zie je in bovenstaande schermafbeelding dat ik in 2 dagen 209 MB verbruikt heb. Dit, terwijl ik nauwelijks iets met mijn telefoon op het mobiele netwerk gedaan heb, 3 liedjes geluisterd via Apple Music, een paar berichtjes via WhatsApp verstuurd (200 ofzo, lees: een paar kb) en wat afbeeldingen ontvangen in een Telegram groep.
In 5 uur dat ik buiten de deur op een terras zat, heeft mijn telefoon in mijn broekzak 169MB aan data wat valt onder “Systeem / Algemeen” verbruikt. Ik had na 2,5 uur een keer gekeken, toen was er nog maar 15MB in totaal gebruikt, 2,5 uur later dus ineens veel meer.
Hieronder een screenshot van het datagebruik na 2 dagen, waarvan ik in totaal c.a. 7 uur buiten een WiFi bereik ben geweest.
WiFi assistant staat uit.
Ik maak gebruik van 3G (heb geen 4G abonnement).
Roaming staat uit.
Persoonlijk hotspot staat uit.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan debuggen of wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn?
Misschien weet ik het maar weet het niet zeker. Je moet alleen de apps aandoen die je gebruikt bv als je alleen whatsapp gebruikt zet de rest dan uit want soms verbruiken die ook op achtergrond
Het probleem doet zich ook voor als ik alle apps verbied internet te gebruiken. Systeem kan je echter niet uitschakelen dus deze blijft data gebruiken.
Ik vind 185 MB van de 209MB wel erg veel aan ‘ontvreemde data’. Ik heb een 1500MB bundel.
Dit zou betekenen dat met een abonnement van 3000MB er nog geen 300MB over blijft om te gebruiken gezien er 2770MB (185MB per 2 dagen) naar systeem gebruik gaat. Erg veel in mijn opzicht.
Apple Music gebruik ik in principe niet. Ik gebruik iTunes Match en speel normaal gesproken alleen lokale muziek af, toevallig vandaag niet. Echter lijkt me dat dit gebruik dan ook onder ‘Muziek’ most staan…
Mijn iCloud heb ik even ingesteld op geen mobiele data gebruiken, eens kijken of dat dat scheelt! Bedankt voor de tip. Kwam erachter dat er 1 switch onder ‘Mobiele netwerk’ zit en een onder ‘iCloud’
Zet bij je “Instellingen” → “Privacy” → “Locatievoorzieningen” onder het kopje Systeem “iAds op locatiebasis” en “Tijdzone instellen” en “Veelbezochte locaties” uit. Dat scheelde bij mij behoorlijk.
Volgens mij kun je hier gewoon helemaal niets tegen doen. Omdat het ook bij algemeen staat, lijkt het mij eerder dat er gewoon een keer ergens in het systeem een foutje is genaakt tijdens het kiezen van netwerk ipv WiFi. Gewoon een software bug.
Lijk mij sterk dat je nu ineens allerlei instellingen moet gaan aanpassen terwijl het normaal nooit gebeurde. Of wat te denken van een Ziggo die s’nachts onderhoud uitvoert en daardoor even het WiFi wegvalt.
Voorheen overschreed ik de datalimiet nooit, maa bij mij is iOS sinds de recentere versies plotseling heel veel data gaan slurpen bij de “Tijd en Locatie” functie.